Garaget är fristående, så är inte att bara dra ett rör igenom en vägg utan måste grävas ner ifall jag ska sätta en tank där.

Har räknat lite och tror att de blir billigast att fortsätta med ved, men att köpa till 1-2st ackumulatortankar och ev byta ut pannan. Måste bara hitta plats för tankarna.
Energirådgivaren här i stan sa att en panna har en livslängd på ca 30år och våran är ju 27år, så stämmer det måste den väl snart bytas ut ändå.

Våran panna har ju en effekt på 15kW på ved.
Nya pannor ligger mellan 30-60kW har jag sett, på de jag har kollat på iaf.

Är en panna på 30kW effekt dubbelt så effektiv som våran på 15kW ?

Får vi dubbelt så mkt värme av veden med en ny panna på 30kW jämfört med den gamla pannan på 15kW ?

Eller vad menas med de olika effektangivelserna ?

Fick ett tips av en bekant att sätta tankarna ute bredvid huset och sedan sätta upp 3väggar och ett tak och spruta in nån sorts isolering..

Funkar det ? Eller förlorar jag mycket värme på att de står ute ?

Är dessa paket prisvärda: http://www.vvs-butiken.nu/vedpannor_samt_ackumulatortankar.htm
Eller finns det billigare nånstans ?

Är en panna på 30kW effekt dubbelt så effektiv som våran på 15kW ?
En panna på 30kW klarar av att värma dubbelt så mycket vatten på en timme som en panna på 15kW. Men effektangivelsen säger inget om hur mycket ved som du är tvungen att stoppa i under den timmen.

Det du menar med effektivitet kallas också verkningsgrad. Det är hur mycket av energin i veden som pannan klarar av att överföra till vattnet så att det kan uttnyttjas i huset.

Man kan jämföra med bilmotorer för att göra det lite enklare att förstå. En bränslesnål bil kan vara som en panna med hög verkningsgrad, du får ut mer av varje enhet med bränsle.
Sen kan du ha en gammal bil med en V12:a i. Den motorn har hög effekt, men den behöver ju inte vara bränslesnål för det.

Fick ett tips av en bekant att sätta tankarna ute bredvid huset och sedan sätta upp 3väggar och ett tak och spruta in nån sorts isolering..
Det låter som en bra ide tycker jag. Då får du ju gott om plats för isolering, så du behöver inte förlora någon värme.

Är dessa paket prisvärda: [länk]
Eller finns det billigare nånstans ?
Jag tycker INTE att du ska köpa något sånt där färdigt paket. Dels får du för liten vattenvolym med två små tankar. Sen är två såna där färdigisolerade tankar dyrare än En stor oisolerad tank. Isolering kan du köpa billigt och enkelt fixa dit själv, tex spruta lösull.

Om du sätter tanken utanför huset så har du ju plats för en jättetank. Jag tycker att 3000 liter är absolut minimum.
Större tank betyder färre eldningstillfällen, och det kommer du att uppskatta när allt är på plats. Och kostnaden för hela rasket blir troligen mindre också.
Här köpte min syster och hennes man sin tank : http://www.tanksvetsv1.dana1.se/204-143-konsumentprislista.htm

Låt inte nån rörfirma lura på dig ett sånt där färdigt paket, då kommer du ångra dig. Dom verka ha en förkärlek för små tankar, fråga mig inte varför bara...

Varför elda varje dag när du skulle kunna elda var tredje dag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.