Fabian-Bom
Fabian-Bom: Ser inget som hindrar att lägga den direkt på plastmattan.
2 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Alltså, om den ligger en månad så väntar den bara på rätt köpare. ;-) Om den går efter två dagar, var priset satt för lågt.
13 svar · 3,0k läst
N
norrbottenstorpet: En glasskiva kräver ju ett mer eller mindre helt plant golv, men eftersom det är ett nybygge så får vi väl anta att byggarna lyckas med detta. I övrigt tycker jag nog att det viktigaste är att materialvalet är obrännbart (krav) samt passar i stil med själva kaminen och rummet i övrigt. En motsvarande glasskiva i ett 1700-tals torp, hade kanske passat mindre bra. Medan en väldigt
3 svar · 1,7k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Det får inte finnas lokala byggregler. De är desamma i hela Sverige. Däremot är vissa saker en bedömningsfråga, speciellt med äldre lösningar, varför det i slutändan ändå kan uppfattas som något som lokala krav. Installation vid nybyggnation ska dock följa reglerna i BBR. Däremot är det upp till kommunen att ta beslut om frister för rengöring (sotning) kostnaden för
2 svar · 1,8k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=79 (bjälklagsplåt 16 som jag kallar spikplåtar) http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Golvv%C3%A4rmesystem/push12.pdf Shunt som går att använda på enrörssystem, LK hade ingen sådan shunt, det var Uponor, minnet sviker en ibland....
3 svar · 6,6k läst
2
2an: Det är bara att ställa ner elpatron så lågt som möjligt så länge du får vv..
7 svar · 4,6k läst
·
2
2an: http://www.lantbruksnet.se/combiheat/ackumulator.htm Dom säljer/har sålt A-tank tidigare har jag för mej..
1 svar · 1,4k läst
R
robertdigital: Du tänker rätt. Du vill helt enkelt att elementen ska avge så hög effekt som möjligt, oavsett form på elementet. Det ska finnas information angående effektavgivningen från elementtillverkaren, se till att jämför effekt för olika dimensioner vid samma dt (delta t). Med större element så blir det lägre elförbrukning samt vp klarar fler minusgrader utan eltillskott.
1 svar · 1,5k läst
M
Matss: Man brukar räkna in klinkersens tjocklek i måttet ovan slang. Hur tjockt golvet behöver vara beror på cc-måttet på slangen.
3 svar · 1,2k läst
pefo
pefo: Har du kört problemfritt i 4 år så lägg igen. Se till att det går att lokalisera brunnen ifall Murphy skulle vara framme. Trist att behöva bryta upp mer av markstenen än nödvändigt.
3 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Finns det ingen sotare här på forat? Det brukar ju krylla av hjälpsamma människor. Eller är det för svårt att förstå problemet? Jag kan ju försöka ta en bild och se om det hjälper.
3 svar · 4,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Sök på forumet. Det finnes flera trådar i ämnet. Själv är jag en förespråkare av dessa mirakel, ett utmärkt exempel på att en enkel konstruktion kan fungera aldeles utmärkt. MEN, den kräver ackumulatortank för att komma till sin rätt. Till sist: Köp en begagnad.
1 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: [citat] För att hålla 12-15 grader oberoende av yttertemp så behövs nån form av reglering. Dock hittade jag en färdig shuntgrupp med pump och termostat för under 3000:- nu så frågan är om jag orkar bry mig om en egen lösning. Tack för svaren i vilket fall!
4 svar · 3,4k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Är det värmesystem du pratar om kan du blanda som du vill.
1 svar · 4,9k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Egentligen behöver du inte bekymra dig, Rörläggaren klurar ut en snygg/bra lösning när det är dags för vattenburet.
7 svar · 2,6k läst
Besserwissern
Besserwissern: www.rinkabyror.se kan kanske ha nåt som passar
1 svar · 6,7k läst
L
LEH: Måste lägga till att jag själv förra veckan var och hämtade en 2500 liters tank hos Tanksvets med lite extramuffar och den stämde efter vad jag beställt. Ring ner och prata med dem när de är tillbaka från semestern igen. Känns som att de är måna om att leverera väl fungerande tankar.
7 svar · 2,1k läst
M
mikaelbe: Att stänga av panna eller inte beror till stor del på hur mycket förluster man har i pannan. I min anläggning, panna från 1978 med pelletsbrännare mot ackumulatortank, så har jag upptäckt att pannan kyler ner tanken bakvägen. Jag skall installera en backventil för att åtgärda det, men jag stänger av kopplingen mellan pannan och tanken manuellt så länge samt startar brännaren
17 svar · 10,8k läst
B
basshunter: Skönt att man inte är ensam då :)
9 svar · 4,1k läst
·
L
LEH: Det låter ju självklart när du säger det :) Det är naturligtvis lättare att utjämna undertrycket genom att ta in luft (sänka ytan) i expansionskärlet jämfört med att suga vatten genom kulverten... Då är det bara upp på vinden och pussla. Tack! /Lennart
2 svar · 1,2k läst
M
MPeterG: Har själv en äldre villa från 1945 som fritidshus på landsbygden. Där läckte expansionskärlet vid anslutningen nertill och dessutom visade sig stigarröret genomrostigt. Jag ersatte i princip alltihop (stigarrör + expansionskärl) med en slang - ringlat en massa varv på expansionskärlets plats (för att ge volym motsvarande expansionskärlet) som sedan utmynnade genom "paraplyet" ovan
12 svar · 4,6k läst
L
loppan79: Precis, det är enbart icke brännbart material. Renskrapad murstock på två sidor (kvadraterna) och "hypotenusan" är uppmudade lecablock. Jag håller med om att det låter ypperligt... Ja, ända tills sotare nummer två (han som skulle komma och besiktiga) säger att vi måste ha två lager isolering. Min sambo ringde nu också till en tredje sotare i ett annat distrikt och han hade en tredje
2 svar · 1,3k läst
E
ejoakim: Hej, Har någon tips på sektionsradiator av el-olje typ som passar i ett hus där det i övrigt är vattenburen värme o gamla fina sektionsradiatorer? Jag har letat lite på nätet men bara hittat vattenburna.
0 svar · 1,1k läst
Crille68
Crille68: Hej! Det låter bra! Friskt vågat hälften vunnet! Men så här på sommaren klarar man sig bra utan värme och vv kan man fixa på spisen om det krisar. Duscha kan man göra hos grannen - blir billigast så. ;) Hoppas det går bra. Har du problem får du be om hjälp "här" eller hos rörmokaren.
4 svar · 1,9k läst
I
Isak76: Hej, skaffade under hösten -07 en KRV93-EHA luft / luft värmepump enbart för komfortkyla, (den går ju att köra som värme oxå) vi bor i ett 1,5 plans hus m. snedtak och det blev nåt så kopiöst varmt på övervångingen, 28-30 grader var inte ovanligt en het sommardag. Den sitter monterad högst upp i trapphuset pga att kylan vill falla ned. Det är toa rakt fram samt två rum, ett till
2 svar · 9,7k läst
kvarnvik
kvarnvik: Bra, för kulvertslang är dyrt. Jag har läst på lite och på Laddomat 21 så finns en automatisk självcirkulation som startar så fort pumpen stannar, förutsatt att tempen i tanken är lägre än i pannan. /G
15 svar · 3,6k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Nej, vi har inga problem med någon lukt, jag antar att vattnet som blir stående i avloppsslangen fungerar som ett vattenlås. Kan väl även tänka mig att avloppspumpen antingen har en backventil eller fungerar som en. Vi har en Cylinda Dm96.
4 svar · 7,1k läst
·
pellefant
pellefant: en nackdel jag märkt med 20 slang är att det kan kännas kallt mitt mellan två slangar, lägger man klenara slang så blir den ju tätare. wirsbos slang var lättare att få in i 90°böjen än törefors, den ville vecka sej, men när jag använde mej av en bockfjäder för vp16 i den så gick det bra!
4 svar · 1,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Jag skulle inte dubbeshunta systemet om det var mitt utan en shunt och låta temostaterna sköta värmen. Mindre kostnader vid installation, mindre felkällor, mindre driftskostnader.
1 svar · 3,4k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: 18 X 60W = 1080 w så stort behöver du vid ett 40-60 system
1 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.