Fakta: Hus byggt 1912. Halvdåligt isolerat. 120m2. Planerar: Vedpanna ca. 35kW, två ackumulatortankar 750l resp. 1500l som placeras i byggnad 35m från bostadshuset.

Vilken kulvert märke/modell är den optimala för att köra shuntat varmvatten 35 meter. Dvs kostnad i förhållande till värmeförlust. Tilläggas kan att det är rel. surt vatten så jag är lite skeptisk mot kopparrör. Tips för att minska värmeförlust i kulvertsystem mottages tacksamt oxå.
 
Om ni shuntar innan kulverten så spelar det mindre roll vilken kulvert ni har..
Denna är bland dom bättre pex iaf http://www.maxitherm.se/

Varför 2 tankar om man får fråga??
Ta gärna större volym än 2250 l då ni ändå bygger nytt
 
Så länge du bara kör radiatorvatten är det inget problem med kopparkulvert, men du kanske tänkt köra tappvarmvattnet i den också och då rekommenderas PEX vid surt vatten.

Men hur har du kommit fram till pann- och tankstorlek? Det där hör jag ofta, att man först bestämmer sig för panna och tank(ar) och sen utgår från det. Betydligt bättre är att utgå ifrån hur mycket jobb man vill ha med eldningen och sen låter ett proffs beräkna panna och tank.
 
"Proffsen" föreslog 2x750l... Jag ville ha så stor volym jag får plats med (ska räkna lite mer på utrymmet då jag är medveten om fördelarna med större tankvolym) och det blir en tekniktank på 750l m. solslinga och en 1500l tank som jag ev. kan stänga på sommarhalvåret. Är intresserad av en lamda styrdpanna och har tittat på effectas vilken ligger på 35kW.
 
Varför 2 tankar?

Att spara på vedanläggningen för att för att ha råd med (den dyra) solvärme är ett feltänk som ger fler eldningstillfällen per år än om man satsar solpengarna i vedanläggningen direkt.
 
Helt riktigt minst 3kubik ack till en normalstor villa:) "proffsen" räknar alltid minst 1000l vatten till 100m2 uppvärmd yta.Ta det gånger 2 istället minst.
 
Redigerat:
Just därför jag väljer att minst ha 2250l totalt.
Varför solvärme. Tja ngra argument:
-Den stora fördelen med solvärmen är att den är en ren form av energi.
-Solen är gratis och förnybar som energikälla och driften av ett solvärmesystem är i princip underhållsfritt. När investeringen gjorts så kostar det i princip ingenting utöver det.
-Solvärme tillsammans med vedeldning gör att du slipper elda sommartid då du har den sämsta verkningsgraden på din vedpanna.

Tillbaka till huvudfrågan: kulvert. Erfarenheter önskas. Ngn som har erfarenhet av olika Pex-system? Kostnad i förhållande produktens värmeförluster?
 
Jag skulle nog göra som Matss skriver :)
Om solen ska ge så du klarar dej så kommer det kosta 30-40000:- iaf om du installerar själv, Lägger du dom pengarna på större acktanksvolym o framför allt isolerar dom riktigt väl så kommer du inte behöva göra många brasor på sommaren :)

En tank på 3 m3 som isoleras ordentligt behöver du elda 1 brasa var 10-14:e dag på sommaren, Du kanske sparar 2,5 m3 ved/år med solfångare i ovan nämda prisklass vilket gör ca 18-20 brasor/år med en effecta lamda o 3m3 bra isolerad tank..
Men även om du ska ha solfångare kan du köra med 1 bra isolerad tank på 3m3 el mer om du bara gör på rätt sätt, Fixa bara så tanken laddas på 2 nivåer där den översta delen bara är runt 500-750 l...
 
2an skrev:

En tank på 3 m3 som isoleras ordentligt behöver du elda 1 brasa var 10-14:e dag på sommaren, Du kanske sparar 2,5 m3 ved/år med solfångare i ovan nämda prisklass vilket gör ca 18-20 brasor/år med en effecta lamda o 3m3 bra isolerad tank..
Men även om du ska ha solfångare kan du köra med 1 bra isolerad tank på 3m3 el mer om du bara gör på rätt sätt, Fixa bara så tanken laddas på 2 nivåer där den översta delen bara är runt 500-750 l...[/QUOTE]

Kan bara säga att en 3m3 tank INTE räcker i 10-14 dagar, men cirka halva tiden och då är den väldigt bra isolerad
 
5-7 dagar från 3m3 till endast vv, Jag klarar mej i 2,5 dygn med en borö 500 l tank som är dåligt isolerad med 60 mm mineralull..

En kompis klarade sej i 4 dygn med sin OISOLERADE tank på 3200 l + 70 mm isolering på sin 500 l tank med medel temp på +5° så uttag av värme behövs så för endast vv så ska det räcka längre än 5-7 dagar annars är den dåligt isolerad.
 
3gånger fick ja värma upp min 3kubikstank i Juni månad värmen till huset var även på då,tanken gick aldrig under 40g itoppen:)
 
pjac skrev:
Just därför jag väljer att minst ha 2250l totalt.
Varför solvärme. Tja ngra argument:
-Den stora fördelen med solvärmen är att den är en ren form av energi.
-Solen är gratis och förnybar som energikälla och driften av ett solvärmesystem är i princip underhållsfritt. När investeringen gjorts så kostar det i princip ingenting utöver det.
-Solvärme tillsammans med vedeldning gör att du slipper elda sommartid då du har den sämsta verkningsgraden på din vedpanna.

Tillbaka till huvudfrågan: kulvert. Erfarenheter önskas. Ngn som har erfarenhet av olika Pex-system? Kostnad i förhållande produktens värmeförluster?
Sol kan aldrig räknas hem för att ersätta ved, för att få rimlig payoff måste man ha ett energipris i nivå med olja. Men lyssnar man på solsäljarna så är det bra även vintertid...

Angående kulverten kan man enkelt förbättra isoleringen genom att bygga en låda av markisolering (frigolit) runt den. Jag har visat hur jag gjort i nån gammal tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.