Var slangen är förlagd har ju stor betydelse även det. Så att gå efter schabloner tycker jag är lite vanskligt när det gäller såna här pass platsberoende prylar.

Om du kör din nuvarande och kollar vad du får för temperaturer in och ut ur pumpen kan du räkna ut hurpass bra slingan är.

v-g skrev:
Om du kör din nuvarande och kollar vad du får för temperaturer in och ut ur pumpen kan du räkna ut hurpass bra slingan är.
Det där skulle jag vilja ha ett utlägg för hur det påverkas av hur bra slingan är! Min anläggning tar i princip alltid 4 grader ur slingan genom pumpen, vad betyder det? :)

Om slingan inte klarar belastningen måste den ju kompletteras eller hur? Dvs man bör ju bilda sig en uppfattning om hurpass bra ens slinga är. Dålig slinga = mycket elpatron.

Det är samma som borrhål vissa borrar för grunt och får betala på elräkningen samma gäller för markslinga dvs om nu inte dessa 400 meter är nog så är en investering väl på sin plats även om pumpen nu verkar vara till åren.

Sen förklarade jag nog lite dumt, temp ut och in från slingan är nog mer rätt uttryckt.

Jag tror termias beräkningsprogram är inställt för att ge en lägsta MEDELTEMPRATUR på -5 grader medans andra räknar på högre tempraturer.

själv skule jag räkna så jag en når en LÄGSTA temp som når under 0 grader.

varför nu detta?
Jo, en högre temp, ger bättre cop. en högre temp gör att man har lite reserv, om det nu visarsig att du komer at göra av med mer energi, än vad ni räknat på (det är Mycket vanligt att man gör av med mer energi än man räknat på, så man slutar att snåla!!!)
sen finns reserv till en utbyggnad m.m. Grundvaten nivån kanske sjunker, det gör ju att aktiva djupet sjunker m.m.

Sen så ska du tita på vilken efekt pumparna avger vid 0/55. det är det som är intresant, sen får pumpen hete 6 eller 14 kW det ska du strunta i, det är den faktiska effekten som räknas

Det där om att underdimensionera för att undvika start/stopp och därigenom få längre livstid, det låter ju helt galet...

Ett par starter extra ska väl inte ens närma sig slitaget av konstant gång på högtryck.

över dimensionerar man lite så går et bra att justera lite inställningar, så får du inte för många starter.
över dimensionerar man mycke så får man montera in en arbetstank/ volymförstrare.

Själv har jag ett hus som lgger i Sörmland o pumpen klarar att ge värme ner till -30 grader, innan den behöver hjälp av elpatronen
Jag har inte fler starter än nån annan...

Nu har offerterna börjat trilla in men spridningen är fortfarande stor. De två som jag har mest förtroende för säger att det går att sätta en 10 "riktiga kW" på slingan. Men att det är i underkant. Jag har beslutat mig för att sätta in en sådan med motiveringen att det är bättre att sätta in en lite större pump på en kort slinga för om det funkar dåligt kan jag komplettera slangen när jag ska gräva om dreneringen.

Om jag sätter in en för liten så har jag gjort bort mig helt.

De offerter jag har fått som är intresanta är en bosh 11 kW med separat varmvattenberedare för 89000:- och en thermia optimum 12 kW även den med separat varmvattenberedare för 96500:-. Prestandan är jämförbar och båda har scrollkompressor och 6 års försäkring.

Finns det någon anledning att välja någon av dem förutom priset? Thermia påstår själva att de har en fantastisk kvalité medans bosh har jag inte hört mycket om alls förutom att det ska vara samma grejer som IVT.

J

rent generelt så är det faktiskt inga stora skilnader mellan olka fabrikat.
det skiljer mer på hur bra instalatören är o vad han ken hjälpa dig med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.