FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänk även på att sänka eller stänga shunten så att du inte har för hett vatten på elementen, lite lättare att jobba med ventilen om man inte skållar sig. Och även om du vill kan man släppa ut en del av trycket i systemet för att minska risken för en "dusch".
2 svar · 2,0k läst
AndersNo
AndersNo: Hur ställer sig "förståsigpåarna" till att förlägga värmeledning av 12mm prisolrör i innervägg? Konstruktionen är som följer, utifrån och in: 1" fasadbeklädnad av trä 2" plankvägg 1" luftspalt 2" plankvägg igen. Vindpapp 95mm glasull 13mm gips. Jag vet att många tjuter blod när man nämner att förlägga rör i vägg.. Men det kommer inte att skarvas någonstans i väggen. Det
0 svar · 749 läst
R
Robert_Brink: efter installationen förra vintern så slängde jag på vanlig 90mm isolering som jag knödde in med stort besvär. var jobbigt att få till det vid rör osv. pga ombyggnad av kök osv så tog jag väck alltihop och tänkte slänga på lösull på de flesta ställen där man inte kommer behöva komma åt i framtiden. hade även en tanke att lägga på isoleringsmatta runt själva tanken men det
0 svar · 1,1k läst
S
snart: Tack för svaret! Vi skall tänka på ställdon och själva ventilen. Är det något mer vi skall tänka på? Men finns det andra system som man kan fråga efter? Vad heter de? Hälsningar, Susanna
2 svar · 1,0k läst
thojak
thojak: Jag vill installera en braskamin i ett hus med ryggåstak(lång rökgång). Frågan är om jag kan mura in skorstenen upp till taket så att röret från kaminen försvinner in i en murad kanal?
0 svar · 1,5k läst
Snailman
Snailman: Jag har pollenallergi (mest björk) och har ftx idag, och jag har tänkt att även ha det i kommande bygge, men då troligen roterande värmeväxlare, då det blir ganska torrt inomhus med nuvarande plattvärmeväxlare. Man behöver ju då inte ha några öppningar i fönster/väggar där pollen kan komma in, sedan ska jag nog ha ett elektrofilter (elfi) i kommande bygge oxå.
2 svar · 1,3k läst
Saxpy
Saxpy: Har byggt om mitt kök och framför fönstret finns nu en diskbänk. Jag har förberett en "låda" så att jag kan ha ett element under fönstret och ska sätta ett galler i toppen på lådan så att värmen kan komma ut. Frågan är vad man ska satsa på för sorts elelement. Jag var lite inne på en radiator med fläkt, type Fricos PF serie för att få lite extra rotation på värmen.
0 svar · 849 läst
M
Marive: Bror min skulle handla sina på bynor.se tror jag han sa efter mycket jämförande, och köra med elförzinkade stålrör
2 svar · 2,4k läst
2
2an: Ok då förstår jag, Men en 2x22 räcker ändå bra o det kan ju ändå va ide med strypning på kulverten för mindre omrörning i acktanken i pannrummet.. Även vvx bör va rätt stor så den hinner överföra värmen för att få så låg retur som möjligt...
3 svar · 1,5k läst
2
2an: [citat] Kanske vore ide med en elberedare för att göra vv på sommaren, Brukar gå 8-12 kWh/dygn normalt för vv o det finns beg till hyfsade priser..
7 svar · 4,8k läst
H
Hans53: Det blev en blandningsventil från ESSBE, 30 - 70 grader. Tack för tipsen Hasse
3 svar · 3,1k läst
it-snubben
it-snubben: Ja, jag menade att byta till spån där det ska flytas och att lägga gips på resten. Då minskar bygghöjden till gipsets tjocklek. Att byta ut råspånten på ytan som ska spacklas är ju för att man inte bör flytspackla på råspont. Att flyta med golvvärme direkt på spångolv är vanligt.
6 svar · 3,0k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Detta beror lite på vilket spackel man använder, en del är fiberarmerade och då kan man bygga lägre. Armera även golvet med putsnät eller liknande för att öka hållfasthet och böjstyvhet.
8 svar · 3,1k läst
M
Matss: På sidan 10 i http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf står det bla att spånskiva på reglar cc600 är ok med 12 mm flytspackel...
7 svar · 1,3k läst
lexus
lexus: [citat] Japp, gjorde så! Tack för tipset!
5 svar · 876 läst
P
ppalm: Hej Såg ett hus där man först dragit skvalleröret och röret för övetryck med typ svart pex slang, är detta tillåtet eller vilka material bör man använda? Röret för övertryck som jag troddes måste gå ut rakt upp genade nedåt till takfoten, är detta en vanlig lösning? känns inte så bra om pannan kokar och någon går förbi på utsidan. //PPALM
0 svar · 1,2k läst
B
bryggtomten: Länken till den andra tråden ifall nån blev nyfiken http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/87871-jacka-ur-regeln-naer-man-laegger-vattenburet-i-glespanel.html
9 svar · 2,7k läst
krillek
krillek: Denna metod borde väl fungera minst lika bra om man som jag har ett bjälklag från 1929 med sågspån som isolering? Skulle spara en hel del jobb... :-)
7 svar · 4,6k läst
A
andreas_gbg_: Hur har det gått angående brunnen och efterkravet? Mvh Andreas
6 svar · 4,3k läst
A
AndersS: Som komplement för sommarstuga. Fungerar bra för att få till ett ventilation av luften när man inte använder stugan och även få in varm luft. Däremot om man vill ha den som värmekälla så gäller det att inte underdimensionera och fungerar ju endast när solen skiner. Så när det sommartid är lite mulet och regnigt då står även Solarventin stilla. Men luften inomhus känns friskare
1 svar · 2,5k läst
M
Matss: Inte det? Då får du be närmaste rörfirma skaffa fram kopplingarna.
4 svar · 1,0k läst
Luckyman
Luckyman: Ja se!! Både billigt å enkelt
12 svar · 5,5k läst
P
Pellking: Har du plats så är det 2 pannor i pannrummet som gäller .
3 svar · 951 läst
T
Tobbis: Ok, ska tänka på det, tänkte koppla in slangen in i pumpen och den andra delen av slangen sätter jag på en dränkpump i ett stort kar och så låter jag vattnet rinna tillbaka från pumpen och ner i karet. Jag antar att jag kan se ifall jag fått ut all luft ifall det fortfarande kommer små bubblor. Ok tack iallafall, skönt att någon kunde bekräfta det jag funderade över.
2 svar · 3,7k läst
M
Matss: Det lär inte behövas om man ser till att räta ut kulverten och låta den "stelna" uträtad innan man sätter igång.
5 svar · 4,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Nu ska jag inte måla fan på väggen men våran murstock hade ett laget tegel, 30mm cement och sen ett galvat plåtlock ovan, hål hade tagits ut på sidorna för ventilation. Så jag har mejslat upp med huggmejsel och borrmaskin med betongborr. Hoppas ni inte har lika ordentligt gjort.
16 svar · 27,3k läst
GoForIt
GoForIt: Det låter nästan som att det är tillämpligt med hörselskydd..
2 svar · 2,1k läst
GoForIt
GoForIt: Intressant.. Nu är ju varmvattenförbrukningen en intressant detalj i sammanhanget (inget badkar för tillfället) men sommartid så låter jag elpatronen (eller brännaren beroende på väder) värma upp den inbyggda beredaren till 80°C på morgonen. Sedan slås den av, och då har vi varmvatten hela dagen. Inga problem att duscha på kvällen. Sjunker väl till cirka 50°C till nästa morgon
3 svar · 1,3k läst
I
injonil: Jag TROR att du får dölja installationen av golvvärme hur du vill eftersom det är ett slutet system och endast en begränsad mängd vatten kan läcka ut. Tycker själv det är lite underligt eftersom ett antal 100 liter vatten antagligen kan ställa till en hel del skada om det inte upptäcks tidigt... Huruvida det är lämpligt att göra som du tänkt är en annan sak :)
2 svar · 1,1k läst
0
0840: Det är mer eller mindre ett måste att ha acktank eftersom värmepumpar gillar inte temperaturer över 60 grader
7 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.