D
Don82: Jag ska bygga till huset lite och ska då sätta in em liten kamin för myseldning (kör med vedpanna och luft/luft pump). Ska bygga till i ett plan (huset är 1-1/2 plans hus). Takhöjden på rummet blir ca 2,7 meter och sedan är det 3,3 kvar till nock. Vad gäller för lagar etc? Pris på ett ungefär (har tittat på billiga kaminer för ca 3 tusen), skorsten? Ska det vara plåt eller sten?
0 svar · 3,3k läst
K
Kippeman: Hej.. Ska till och bygga ut mitt hus och står i valet och kvalet att byta ut mina radiatorer mot golvvärme istället. Vill helst slippa att bryta upp samtliga golv ner till bjälklaget, utan tänkte lägga golvvärme ovanpå spånskivorna. Vilket är det billigaste alternativet för detta ändamål? Total golvyta är ca 120kvm. Huset är enplan med källare så shunt+fördelare monteras där.
0 svar · 1,3k läst
pär h
pär h: Tack för svaret. Mvh Pär H
2 svar · 1,0k läst
H
holmertz: Bergvärme är en hel vetenskap. Bäst vore väl om någon kunnig på bergvärme tittade på ditt system. Det kanske finns pengar att spara. I värmepumpsforum har det skrivits massor i ämnet.
5 svar · 2,2k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det är inte avståndet till berget som är det viktiga, det är hur djupt du har grundvattnet i borrhålet.Har du grundvattennivån väldigt nära kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll, har du däremot många grannar som också har bergvärme skulle jag snarare borra djupare. En borrfirma har koll på grundvattennivåer (brukar ha) och andra bra uppgifter.
9 svar · 1,2k läst
G
gromit42x: Bytte påfyllningsventil igår och tamejf.n om det inte slutade droppa ur expansionskärlet. Nu kan jag fortsätta att köpa dyr olja i minst ett år till...
7 svar · 4,4k läst
D
dang: Har varit i kontakt med två rörmokare och det du säger Matss stämmer precis. Nr 1 hade inte sett sådana här tidigare och kunde inte lova att han kunde fixa det. Nr 2 är han som installerade pelletsbrännaren och beskrev problemet ungefär som du. Enda tillägget var att det såg konstigt ut med den nedre plåtbiten fastsatt med de två insexskruvarna. Är det original eller resultat från
2 svar · 1,8k läst
Buuzzz
Buuzzz: Efter att ha tappat trycket totalt i mitt värmesystem så var jag tvungen att ringa "rörmockaren". Han kom och tittade och vi hade samma åsikt hur vi skulle gå vidare. VI kopplade bort slingan som går i källaren. Jag tror det är 6 vattenradiatorer där. Nu tappar jag inte trycket längre, problemet låg alltså under källargolvet. Mitt förslag på lösning är följande: Dra nya
0 svar · 751 läst
C
ChungKuo: Hej, I vårt badrum sitter idag en handdukstork som är kopplat till husets vattenburna värme. Förut satt det ett element där istället, och nu vill jag återskapa det eftersom handdukstorken av naturliga skäl är iskall under de perioder när det inte är kallt utomhus, dessutom är det ganska svalt i badrummet om vintrarna. Ventiler för avstängning finns vid in/ut så jag kan enkelt
0 svar · 1,5k läst
T
torke1: Vi ska sätta in en liten slinga med vattenburen golvvärme i hallen (3x3 m). Huset är värmt med direktverkande el och har en frånluftsvärmepump (IVT 490) som bara ett konvektorelement är kopplad till. När jag kopplar in golvvärmeslingan: Kan jag koppla in den direkt på framledningsslingan till konvektorelementet eller behöver jag annan utrustning? När jag räknar på kostnader: Hur
0 svar · 701 läst
G
gnilrub: En luf-luft värmepump va min första tanke. Problemet är att jag måste ha varmvatten också. Så då måste jag ju ha en el-varmvattenberedare i alla fall. Vad jag känner mig osäker på är om en gammal flvp typ nibe 310p kan ställas in på så låg temp att den håller ca 10-15 grader. Varmvatten ska bara produceras när vi har övernattande gäster och de första månaderna när vi ska bo
2 svar · 1,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vi hade en radiator som matades med 12mm koppar, nog funkade det bra allt. Ser inte varför det inte skulle bli perfekt med 15mm prisol.
1 svar · 781 läst
M
Mikado: hellou. Nån som vet hur fritt en pelletskamin ska stå? _Menar,hur nära får man ställa kökskåp eller kylfrys? Den står mellan kök o allrum idag (öppen planlösning ) och behöver bygga ut köksdelen .. Jag kan ju tänka att brännaren avger lite värme, så några besämmelser borde det ju finnas:) Jag har letat här på sök, men inte riktigt hittat svar.... Tacksam om nån visste Mvh
0 svar · 777 läst
B
BAS: Det sitter ett lock på returen. Ta bort det, det kan droppa lite, och öppna justeringen. Jag tror i och för sig mer på att du har en termostat på radiatorn. Ta bort själva termostatvredet och se om det är ventilkäglan som fastnat. Den kan du dra ut med en tång i så fall, den sitter inte hårt. Det kan ibland räcka med att knacka på ventilen med en hammare.
5 svar · 4,0k läst
V
vedeldaren: Jag tätade om mina med lin och locherpasta,sedan var dom täta.
2 svar · 1,4k läst
·
S
Seven47: Ok. Då får det nog bli till att köra prisol och böja dom på plats. Man borde ju hitta nått i garaget som man kan använda sig av till att böja rören så att dom blir någorlunda jämnrunda vid krökarna. Tack för all hjälp!
8 svar · 4,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Snällt att ni hjälper stackaren som ställde frågan i Augusti 2005! :) Det är på tiden att han får sina radiatorer installerade.;)
8 svar · 9,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Jag är nästan bombsäker på att Lenhovdas sida tar höjd för det. Dessutom så förlorar du ju värmen genom väggen i vilket fall om du skall ha varmt i rummet. Strålning är inte huvudvärmeöverföringseffekten när man värmer med ett relativt kallt föremål som en radiator ju trots allt är (namnet till trots), utan konvektion. (Jag tror vi kan bortse från konduktionen genom
4 svar · 5,2k läst
M
mons2: Jag ska bo där året runt o totala ytan blir 130kvm
2 svar · 962 läst
RörBjörnen
RörBjörnen: Snubblade över denna länk... : http://www.vvs-forum.se/index.php3?use=publisher&id=3840&lang=1&mp=0
5 svar · 5,5k läst
Gearhead
Gearhead: Nä värmerören ger jag tusan i! Förutom det ställe där jag flyttat en radiator. Jo det verkar trots allt som om VV går i kopparrör. Var tveksam ett tag men under färgen så var det 22mm kopparrör... Nu inna vintern blir det bara lappa å laga, sen får jag ta tag i't i sommar!
22 svar · 16,0k läst
·
RörBjörnen
RörBjörnen: Stäng av cirkpumpen ..... lufta ... strarta pumpen... lufta... stäng av... lufta.... Man stänger av den när man luftar för att annars suger pumpen med alla bef luftbubblor ner i plattan igen .... så det kan vara en ide att låta bubblorna få stiga mot högsta punkt. Prova även att lufta själva pumpen på den stora skruven med spår ipå... sitter belägen på pumpens axel..... detta kan
8 svar · 3,1k läst
RörBjörnen
RörBjörnen: det beror helt på hur mycket du ska bygga ut ! om du bara ska bygga ut 10 kvm så räcker det med en pusch12:a från uponor... Dessa kan anslutas direkt mot bef radiatorkretsen. Varför man inte kan stoppa på golvärmen dirket på bef värmesystem är av 2 anledningar : 1. Värmen till dina radiatorer är på tok för hög för att leda ner till golvet .... skulle ju inte vara kul att ha ett
7 svar · 9,6k läst
RörBjörnen
RörBjörnen: Med tanke på att det är hål på ditt gamla.... och vilka skador det kan bli om det har fått stå o läcka ett tag ... bör du nog ta o skrota iden på att sätta in ett nytt ..... för om det är hål på ditt expantionskärl.... vill jag inte se hur röret upp ser ut .... så slakta skiten och sätt in ett slutet .... Skillnad på dessa 2 olika är : Det du har idag är väldigt likt vad ett
3 svar · 2,1k läst
RörBjörnen
RörBjörnen: läste vad mfredar skrev och håller med Patrik 79. Min far har haft acctankar och sågspånsanläggning hela livet..... varav : ut i skogen o kapa träd, släpa hem träd, starta traktor med flishugg, hugga ner träd till flis, ösa i flisen i en ficka som leder till pannan.... När gamla pannan dog skulle han ha en ny flispanna..... jag rekomenderade en vp.. Fast min far hade nyss fått hem ett
17 svar · 2,6k läst
Y
yuphin: hej!undrar om någon vet om det är möjligt att fjärrstyra t.ex. oljeelement i sommarstugan via mobilt bredband? vet att det finns såkallade GSM switchar där man sätter i ett simkort och kan stänga av eller starta element via telefon. men det skulle vara smidigt att kunna använda sin mobila bredbandsdosa (som jag ändå bara använder i stugan) för att starta/stoppa värmen. vet någon om
0 svar · 4,5k läst
C
CarMan: Om man ångrar sig så är det nge roligt. varför inte lägga golv värme på hela ytan, o sen vänta med att koplaihopp det (golv värmen är väll inte så dyr) laminat är hårt o kalt, samt högjutt. bättre satsa på ett trägolv (finns ju sånna i samma storlek som laminat) om du lägger värme under klinkerse o inte under laminaten så käns laminaten jätte kall.
14 svar · 27,3k läst
hahel
hahel: [citat] Om din yta på 15x25 m ligger på lämpligt avstånd från huset (
3 svar · 3,2k läst
bonnier
bonnier: [citat] Om det är elradiatorer så är det ju enkelt att byta till en med högre effekt, om det är så att "den som blir kvar" inte orkar värma upp utrymmet ensamt.
3 svar · 1,0k läst
P
pimpelgas: Tack för länken. Där var det lätt att spendera några timmar.:p Synd att dom inte verkat få till ljudnivån på CZ. Vi har masterbedroom ovanför tvättstugan där pumpen står så jag gissar att det kan bli störande. Kanske skall satsa på IVT:n+braskamin i stället.:rolleyes:
2 svar · 866 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.