Hej

Jag har för närvarande jordvärme från -81 i mitt hus men pumpen börjar att ge upp. Jag har begärt in offerter för att ersätta den men får många olika bud på hur jag ska göra.

Huset är på 260 m2 så det är lite att värma och jordvärmeslingan är bara 400m. Ganska sammstämmigt har de instalatörer jag kontaktat sagt att jag behöver en pump på 10-12 kW för att på billigaste sätt värma kåken. En del säger att min slinga klarar 10kW och andra att den bara klarar en 5 kW. Detta är en ganska stor skillnad och frågan är hur jag ska göra.

Borra ett nytt hål alt gräva ner mer slang och köpa en 12 kW eller köpa en 8-10 kW pump och använda den gamla slingan och sedan komplettera med annan uppvärmning.

Vad kan man komplettera med för att klara vintern utan allt för mycket eltillskott?

Frånluftspump? Kamin? Andra alt?

Hur skulle ni ha gjort?

Vad får du ut av din nuvarande slinga i temperaturer? Vad är det för effekt på nuvarande pump? Hur mycket elpatron?

Slinga kostar ju inte mycket att köpa, pump och slang finns som vanligt på rinkaby.

Det är lite svårt att säga pga av jag nyss har flyttat in och saknar mycket dokumentation av pumpen. Men en installatör räknade på att den var på 6 kW och min elräkning är på 27000 kW/år. Det totala värmebehovet ska då vara c:a 50 000 kW/år. Jag klarar inte själv av att räkna ut hur mycket el det blir men elpatronen i pannan är bara på 3kW så sådär fruktansvärt mycket kan jag inte tro att det är.

En braskamin helt klart....Både nytta och nöje.....Har du skorsten och murstock bra placerad så även billigt att installera....:cool: Drar ingen el alls:)

Pumpen ser du ju som väck i vart fall dvs den måste bytas. Måste ju stå någon slags info på pumpen så du kan ringa eller med nätet lista ut hur stark denna är.

Förbrukningen låter ganska hög tycker jag.

Skulle testa pumperiet när det är lite kallare jag och se hur det EGENTLIGEN fungerar. Sen sätta en räknare/elmätare eller whatever på elpatron så du ser när den slår till.

jätte svårt att gissa. kan man inte prata lite med föregående ägare, han kanske vet efekten på pumpen & husets energiåtgång.

om du har en elräkning på 27 000 kW så gisar vi att 7000 är hushåls el.
då har vi 20 000 kW. om Årscop är 2 s drar huset 40 000 kW i värme & varmvatten

då behöver du gissnings vis en pump som ger 8-10 kW (sen om modellen heter 12kW är en annan sak !!!!!!!!!)

jors slingan sk vara olika lång beroende på vad det är för mask. men en slinga på 400m blir för kort för att.
(jag tror anläggningan kommer att fungera, men ge dålig verkningsgrad)
du skulle behöva minst 100 meter till

Kanske förra ägaren hade 25 grader inne också? Finns lite för många variabler.

Visserligen har jag idag varmvattenberedare och eget vatten så det drar en del el. Enligt lite surfande ska den gamla pumpen vara på 10 kW. Den förbrukar 3700w och med ett cop på 2.8 (som pumpar från den perioden har) så borde det stämma.

Gräva ner mer slinga/borra verkar inte bli så aktuellt med tanke på att kostnaden blir c:a 30000 och uppåt, En kostnad som är svår att räkna hem när jag måste låna pengarna. Så det blir till att sätta in en så stor pump som det går och sen lösa resten på något annat sätt.

Så frågan är vad ska man ta det sista med? Eller tänkter jag helt fel? Går det att räkna hem?

Har du en spade och tid kostar ju extra markslinga inte mycket. Kolla på rinkaby och räkna på vad du kan få till. En grävare kostar inte mycket heller, passa på och spara ihop lite arbete som du kanske vill få gjort "ändå".

Förstår att det är svårt om man måste låna till allt men räknar du innan och ser till att det går ihop så bör du se det som en investering istället för en ren utgift.

Tipset är som ovan att du spanar in hur det verkligen fungerar och därefter funderar ut nåt. Kolla blocket med jämna mellanrum, en pump kan dyka upp för kaffepengar.

har du ett hus som dra så mycke energi, så är det inge problam att räkna hem en helt ny anläggning, trots at du lånar till allt.

det inte pumpen komer att orka, komer en elpatron att få värma ! det bir altså drygt 4 ggr så dyr upppvärmning

Du bör lägga en slinga till på 400 meter o ha en 12 kW pump till ditt hus Roary..
En kompis betaldae ifjol 20000:- för att gräva ner 2x400 meter slang inkl slang o vätska så 400 meter bör inte bli så dyrt, Lär betala sej rätt snabbt...

Idag var det en ny säljare här för att ge en offert. Han sa arr det bästa var att underdimensionera pumpen för då blev det färre start och stopp och pumpen håller längre :o, Han föreslog en 8 kW. Dessutom sa han att det var en dålig idé att seriekoppla pumpen med varmvattenberedaren (Jag har stort varmvattenbehov) utan tyckte att jag skulle köpa en separat värmepump och en dubbelmantlad beredare. Andra har föreslagit seriekoppling och tilloch med parallelkoppling (vilket enligt mig verkar vara en skitdum idé)

Resonemanget om underdimensionering låter inte så dumt. Just nu lutar det mot en 8 kW seriekopplad med varmvattenberedaren. Sänkt temp på beredaren så att den bara varmhåller varmvattnet och sedan stänga av elpatronen på pumpen och istället installera en kamin och elda upp värmen med när det börjar bli kallt.

En kamin ska enligt uppgift på internet ge c:a 7 kW så den kombinerade effekten blir 15 kW. Det borde räcka till "gå runt i kalsongerna värme".

Låter denna lösning bra eller tänker jag fel?

du som har stort badkar ska ha separat värmepump, med separat dubblemantlas vaarmvatten beredare. (att blanda in elberedare i seria, är en nödlösning man gör om man gjort bortsig!)

att underdimensionera låter dumt, normal dimensionerein är ju redan den under 100% av husets behov. (idag går det at dimensionera till 100% utana att få problem, det hänger tlil stor del på hur radiatorsystemet är dimensionerat, skule det bli problem instalerar man en arbetstank)

Själv har jag en mycket överdimensionerad pump, utan att ha fler start o stopp än nån annan...

men i ditt fall så har du ju redan en markslinga i marken o det säter oss i en annan sitruation, en 8kW pump kanske inte är så dum ide (men så ska du vara säker på att pumpen verkligen ger 8kW !!!) som exempel så föreslår jag en Nibe 1125-10kW den pumpen ger ca 8kW vid 0/50. till denna kopplar du en VPA 300/200

at värma huset med kamin är väll en nödlösning, då detta ger en oljämn värme i huset, du får jätte varmt där kaminen är o svinkallt i badrum o annat som hålls stänkt.

----------------------------

i gentligen kan du nog gå upp på en 10kW pump om du vill, deta komer att ge en väldigt kall köldbärare, vilket inte är bra, men det komer nog att funka, o det blir ialla fall billigare än at låta elpatronen spetsa

Det här blir bara mer och mer av en soppa. Har nu fått en offert av thermia. Enligt installatören är en 12 kW perfekt för mig och när han har räknat på saken så krävs det 370m slang för att försörja en sådan.

Låter konstigt tyckte jag eftersom både ivt och nibe tycker att jag ska gräva ner 200m slang eller ta en 8-10 kWs pump. Så jag dubbelkollar med thermia och enligt shablon så ska en 12 kW ha 430 m slang och 400 m är inga problem alls.

Oberoende installatörer/reparatörer säger att alla pumpar är samma skit och funkar på samma sätt men efter att ha läst thermias "stora värmepumps boken" och förundrats av alla smarta lösningar de har (:)) så undrar jag om det gör någon skillnad på slanglängd....

Det är inte helt lätt att veta vad man ska ha. Det blir en med separat dubbelmantlad beredare så mycket har jag bestämmt. Märket lutar åt en Thermia. Många säger att de ska vara sjukt bra och ha låååång livslängd, men sen är det det där med samma komponenter i alla pumpar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.