1 553 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Har radiatorer utvecklas sedan 30år bakåt?
Är lite nyfiken på om radiatorer har utvecklats något sedan säg 30år bakåt i tiden?
El-element ska ju vara oljebaserade nu blandannat, så där vet jag ju att det är stor skillnad, men har de kommit på smarta saker för utvinna ännu mer värme ur radiatorer också måntro eller kan jag med gott samvete släppa dessa funderingar och bara måla om de jag har?

El-element ska ju vara oljebaserade nu blandannat, så där vet jag ju att det är stor skillnad, men har de kommit på smarta saker för utvinna ännu mer värme ur radiatorer också måntro eller kan jag med gott samvete släppa dessa funderingar och bara måla om de jag har?
Oljefyllda element eller inte, finns olika läger i den frågan tror jag. Effektivast är konvektorelement med fläkt. Mest utveckling har väl skett på styr- och reglerfronten (centrala styrsystem etc) samt på termostaterna (elektroniska).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Vad som hänt, tja inte så mycket. På el sidan har och kommer alltid elementen att ha 100% verkningsgrad, varken mer eller mindre. oljefyllda kom för att minska de negativa effekterna av den dåliga regleringen av bimetalltermostater för att höja den termiska tidskonstanten i elementet. Med dagens elektroniska termostater som har mycket korta kopplingsintervall så hinner inte ett elelement med luft i varken att bli brännhett eller kallt. Det har även funnits element med sand i.
På vattenburna sidan har väl vattenvolymen i elementen minskat och det sätts plåtar hit och dit för att öka den värmeavgivande ytan men där också så är verkningsgraden 100%.
Det man kan tjäna lite pengar är regleringen, att aldrig ha för varmt, vill man ha 21 grader så ska det aldrig pendla mellan 20 och 22 grader.
Protte
På vattenburna sidan har väl vattenvolymen i elementen minskat och det sätts plåtar hit och dit för att öka den värmeavgivande ytan men där också så är verkningsgraden 100%.
Det man kan tjäna lite pengar är regleringen, att aldrig ha för varmt, vill man ha 21 grader så ska det aldrig pendla mellan 20 och 22 grader.
Protte
Anledningen att det finns speciell "elementfärg" tror jag är att den inte gulnar av värmen. Så av den anledningen kan det vara bra att ha koll på vad man målar med. Eftersom det inte är ngn jätteskillnad mellan radiatorn och luften tror jag inte ev färg har så stor påverkan tex på förmågan att avge värme (Om man inte lägger på ett tjockt lager strukturfärg eller liknande, då kan radiatorns förmåga att avge värme försämras).
Att element inte passar in och är fula kan alla hålla med om, men det finns fläktkonvektorer som är ganska effektiva.....
dock finns en nackdel...dom låter självklart...inte så mycket ...men jag skulle inte installera ett i mitt sovrum, men i källaren eller dyl. så fungerar de väldigt bra..
Finns inga bättre element än gamla hederliga jättevolymsvattenelement.. typ den vanliga Djursholmsvillan av äldre sort.. Finns även minifläktsystem som kan röra runt den varma luften från dessa lite..
dock finns en nackdel...dom låter självklart...inte så mycket ...men jag skulle inte installera ett i mitt sovrum, men i källaren eller dyl. så fungerar de väldigt bra..
Finns inga bättre element än gamla hederliga jättevolymsvattenelement.. typ den vanliga Djursholmsvillan av äldre sort.. Finns även minifläktsystem som kan röra runt den varma luften från dessa lite..
Gamla hederliga jättevolym-element säger du, vore det något för frusna mig att se över om de som sitter på plats är av rätt storlek, eller rentav överväga att överdimensionera dem?
Eller lurar man bara sig själv om man går för långt i jakten på effekt? Risken är väl att man glömmer den ekonomiska biten att driva dessa överdim. elementen? Eller?
Har jag uppfattat rätt, finns det alltså element med fläktar? haha, nja, håller med att jag inte hade velat ha sånt där man vistas i lugn och ro iaf..
Eller lurar man bara sig själv om man går för långt i jakten på effekt? Risken är väl att man glömmer den ekonomiska biten att driva dessa överdim. elementen? Eller?
Har jag uppfattat rätt, finns det alltså element med fläktar? haha, nja, håller med att jag inte hade velat ha sånt där man vistas i lugn och ro iaf..
Ju större element ju varmare blir det....rent allmänt.
Sen skall man ju självklart strypa in dom efter behov. Vid värmepumpsdrift är det en stor fördel, dvs. lågtempsystem. vid annan drift så är en fungerande termostat ett bra allternativ..
Finns fantastiskt många olika modeller av fläktkonvektorer...allt från sockelfläktar till airotempers...
Sen skall man ju självklart strypa in dom efter behov. Vid värmepumpsdrift är det en stor fördel, dvs. lågtempsystem. vid annan drift så är en fungerande termostat ett bra allternativ..
Finns fantastiskt många olika modeller av fläktkonvektorer...allt från sockelfläktar till airotempers...
Precis som kjellman är inne på så är den största skillnaden mellan dagens element och 30 år gamla att det blir vanligare med lågtemperatur system som "kräver" större element för att få tillräckligt stor värmeavledande yta.
Sitter själv och överväger att montera ett större element vid ett fönsterparit vi har eftersom det är dimentionerat efter ett högtemperatur system och det lätt blir lite kallt vid det fönstret (elementet är 3.5m långt och 40cm högt, resten av huset har mer "normala" dimentioner så där blir det aldrig kallt.)
Sitter själv och överväger att montera ett större element vid ett fönsterparit vi har eftersom det är dimentionerat efter ett högtemperatur system och det lätt blir lite kallt vid det fönstret (elementet är 3.5m långt och 40cm högt, resten av huset har mer "normala" dimentioner så där blir det aldrig kallt.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden