Hej

Har börjat fundera lite engående Kw inställning på elpatronen .
Jag kan välja max inställning på Elpatronen allt ifrån 3-9kw .
Nu har jag den på 3kw

Men började fundera på om det värkligen är det billigaste, då panna reglerar den i flera steg
upp till det max inställdä.

För om man försöker koka vatten på spisen på halva effekten tar det ju en bra lång stund.
Gör man samma på full effekt så gar ju det mycket snabbare.
Frågan är vilket som ger minst elförbrukning??

Så frågan är ska jag höja ifrån 3kw till 6kw för att få en effektivare uppvärmning eller blir det bara dyrare??

Panna går bara på elpatron när vp pumpen inte klarar av att förse panna med till räkligt varmt vatten.

Sen är det någon som vet hur den är med fördöjda el funktionen på en Sanyo ECO CO2

För den kan räkna ner som den ska ifrån inställda 3 tim och sen shunta in ifrån el pannan.
(Vattnet till radiatorena)
Men sen så kan den vissa fördröjd el "EJ AKTIV" , men för att sedan stå 0,00 i rutan igen.
Verkar som den inte gör ner räkningen alltid ??

Mvh
Daniel

Nu ska du ju inte koka inomhus......

Nja den liknelsen haltar lite, det gäller mera varmhållning. med plattan på 1:an så håller sig vattnet varmt, lugnt och stilla.

Sätter du plattan på 6:an så kommer vattnet snart att villa koka så då stänger man av plattan en stund och på igen och av och på och av........

på detta sättet kommer medeleffekten att bli som om plattan var på 1:an.

Räcker 3kW för att hålla varmt i ditt hus, kör så.

Protte

OKey då vet jag det .
Nu har vi det som kallast efter att jag installerade systemet i sommras -13.
Och vi har lagom Varmt/kalt 19-20 grader på markplan och ca 16-17 i källaren(bara föråd o tvättstuga)

Så nu är det bara att hålla koll å se hur det fungerar.
Väntar på elräkningen !

Mitt råd är att prova dig fram till bästa lösningen.

Försök skriva ner all data i ett block, utetemperatur, innetemperatur, hur mkt el ni förbrukat/dygn osv. Kör så ett tag å sen testar du att ändra inställningarna.
Oftast räcker det att ställa in rätt kurva för huset, samt ändra hastigheten på cirkulationspumpen, för att få en så optimal panna som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.