2 967 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
termostat på returröret
hej undrar om man kan ha termostaten på returledningen på elementet,jag hade för mig att den skulle sitta på inloppet på elementet,prata med min far o han sa att han hade nåt element på returledningen,låter inte detta lite konstigt,behöver svar snarast då jag ska koppla in ett element.
I ett 2-vägs system spelar det ingen roll alls om du sätter ventilen på tillopp eller retur.
Har du ett trevägsssystem så vissa fabrikat av ventilkoppel vara optimerade för att gå som fördelningsventiler alt. blandningsventiler.
Har du ett trevägsssystem så vissa fabrikat av ventilkoppel vara optimerade för att gå som fördelningsventiler alt. blandningsventiler.
jo,det är så att rören kommer ut ifrån väggen med tilloppsröret längst ner,o på elementet är sitter det koppel med inkoppling neråt,o tilloppet är den högra på elementet,så tänkte att det kanske var enklare o slippa o dra ett övergångrör över returen.jag har stålrör med diametern ca:17-18 mm som jag köpte klämrings kopplingar till,det var nån specialare med nån gummiklämring.
Har du ett koppel till radiatorn är det en annan sak, då ska du koppla in enligt regelboken.
Annars får du bakvänt flöde genom den och varmare nedtill än upptill med sämre effekt som följd.
Det kanske inte är hela världen men hempularstämpeln sitter där helt klart, kan du göra rätt så är det ju bäst.
Jag trodde du hade en gammaldags inkoppling med rör ända fram till anslutningarna och av någon anledning ville montera termostaten vid returen.
Annars får du bakvänt flöde genom den och varmare nedtill än upptill med sämre effekt som följd.
Det kanske inte är hela världen men hempularstämpeln sitter där helt klart, kan du göra rätt så är det ju bäst.
Jag trodde du hade en gammaldags inkoppling med rör ända fram till anslutningarna och av någon anledning ville montera termostaten vid returen.
jo det är gängat o passar det gamla elementet,men är tvungen att kapa det o kommer inte åt att gänga,så jag fråga rörisen här o han sa att det gick bra med klämkoppling med gummipackning,så vi får väl hoppas på det bästa,får väl ha lite koll på röret
Klicka här för att svara