hej undrar om man kan ha termostaten på returledningen på elementet,jag hade för mig att den skulle sitta på inloppet på elementet,prata med min far o han sa att han hade nåt element på returledningen,låter inte detta lite konstigt,behöver svar snarast då jag ska koppla in ett element.

Det enda termostaten kan göra är att strypa flödet så om den sitter på in- eller utgående ledning borde inte spela någon roll. Flödet stryps lika ändå.

ok,tack för det,någon annan som har erfarenheter.

vill tillägga att mina termostater kommer stå öppna hela tiden då jag har shunt automatik med innegivare.

Jo, bra om en riktig VVS-are kommenterar. Jag är glad amatör :D

mena inget illa men menar bara om det är fler som vill kommentera,destå fler tips destå bättre.

Nejdå, jag tog inte illa upp. Och jag är bara nyfiken att se om jag gissade rätt :)

Jag är inte VVS:are men kan ändå säga att det är helt OK, givetvis inte helt vanligt kanske.
Vad är det som hindrar dig från att montera den konventionellt på tilloppet?

I ett 2-vägs system spelar det ingen roll alls om du sätter ventilen på tillopp eller retur.
Har du ett trevägsssystem så vissa fabrikat av ventilkoppel vara optimerade för att gå som fördelningsventiler alt. blandningsventiler.

Nu blev det överkurs...trevägssystem? Förklara... Jag har bara hört talas om ettrörs och tvårörssystem.

jo,det är så att rören kommer ut ifrån väggen med tilloppsröret längst ner,o på elementet är sitter det koppel med inkoppling neråt,o tilloppet är den högra på elementet,så tänkte att det kanske var enklare o slippa o dra ett övergångrör över returen.jag har stålrör med diametern ca:17-18 mm som jag köpte klämrings kopplingar till,det var nån specialare med nån gummiklämring.

Har du ett koppel till radiatorn är det en annan sak, då ska du koppla in enligt regelboken.
Annars får du bakvänt flöde genom den och varmare nedtill än upptill med sämre effekt som följd.

Det kanske inte är hela världen men hempularstämpeln sitter där helt klart, kan du göra rätt så är det ju bäst.
Jag trodde du hade en gammaldags inkoppling med rör ända fram till anslutningarna och av någon anledning ville montera termostaten vid returen.

ok då få jag koppla in den med termostaten på inloppet,någon som erfarenhet av klämmringskopplingarna till stålrör,med gummipackning.

Inte erfarenhet ...Men är inte röret gängat? mycket säkrare och bättre med dito koppling;)

Mvh

jo det är gängat o passar det gamla elementet,men är tvungen att kapa det o kommer inte åt att gänga,så jag fråga rörisen här o han sa att det gick bra med klämkoppling med gummipackning,så vi får väl hoppas på det bästa,får väl ha lite koll på röret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.