Kan ingen om detta men jag hoppas någon av er kan ge mig råd och tips.

Jag ska koppla på följande som är färdigmonterat:

Golvvärmeslinga badrum 10m2 2st rör.
Golvvärmeslinga bottenvåning ca 50m2. 3st slingor, totalt 6st rör.

Påkoppling av två st radiatorer.

Detta system avser ungefär halva huset, det ska senare kompletteras med fler vattenburna element när tid och pengar finns. Huset är totalt på 160 m2.

Jag planerar att tillfällingt koppla på en billig beg. elpanna till detta för att om ett par år kanske antingen värma huset med vedpanna eller jordvärme.

Vad ska jag tänka på vid köp av beg elpanna, hur stor bör den vara och vad måste den ha för komponenter när det tex gäller expansionskärl, styrka på cirkulationspump osv. ?

Vad behöver jag sedan? Har kollat lite och jag antar att jag behöver någon slags fördelarshunt och även en fördelare med en massa anslutningar?

Det jag köper nu måste fungera dimensioneringsmässigt även när allt är klart i framtiden med alla radiatorer på plats samt elpannan utbytt mot något lönsammare, förmodligen vedpanna el. jordvärme.

'Köper allt utom elpannan på Rinkaby så ni får gärna hänvisa till deras produkter.

Kan som ni förstår inget om detta och skulle bli överlycklig om någon kunde ta sig en funderare.

Tack på förhand.

Billig elpanna? Kan bli dyrt med förbrukningen dyrt ändå......Vad värmer du med nu för panna?

Mvh

Jo jag vet att elpanna blir en dyr driftlösning, men jag har nyss flyttat hit och har inte råd med en värmeinvestering på 100´ just idag. Planerar att göra den om ca 2-3 år kanske. Men jag kan heller inte komma hem och det är 12-15 grader innomhus och i mitt nya badrum, därför vill jag så snabbt och billigt som möjligt ha igång golvvärmen.

Idag använder jag mig av totalt 1 el element i källaren, utöver det förbrukar jag ca 20 m2 ved i braskamin.All annan info tror jag finns i första inlägget.

Ja, deras ve 4 ser ju intressant ut. Men den måste vara billig eftersom den ska ersättas ganska snart.

Nån som har koll på resten?
På fördelarna står det ju vad jag har sett att de är avsett för golvvärme, kan man även koppla på en förgrening till radiatorer där eller måste jag då köpa ytterligare någon sorts fördelare som är avsedd för radiatorer. (ska ju ha både golvvärme och radiatorer inkopplat)

Jag har kopplat in fjärrvärme det är i gillestugan på källarplan jag tvekar om det kan vara ekonomi med golvvärme då rörfirman säger att trycket från fjärrvärmet inte räcker till att att värma gillesstugan (38 kvm.)utan att jag behöver en tillägspump för den driften

Du menar att en sådan cirkulationspump skulle dra så mkt ström att det inte skulle vara lönsammt? Tja, jag har ingen aning om detta, men sköna golv blir det! =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.