6 269 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Stänga av värmen på övervåningen bra?
Börjar bli frustrerad över min höga elförbrukning. Bor nämligen själv i en gammal kåk från 1890 med dålig isolering osv.. direktverkande el. Har nyss kört igång en luft/luft vp på nedervåningen också.
I november värmde jag upp hela övervåningen och hade en total elförbrukning på 1800Kwh. Första veckan i december stängde jag av all värme på ö.v och satte i en dörr till nedervåningen och har således en kall ingång/hall. Använde inte direkt något rum däruppe endå. Trodde därmed att jag skulle spara in massa eltimmar i December men näe icke.
Har en förbrukning nu i December på ca 2000 Kwh. Har mycket värme däruppe varit överskottsvärme från nedervåningen tro ? Jag har ju stängt av 4 element på övervåningen, har bara lite kräm på elementet på toaletten så inte vattnet ska frysa.
Hur kan det komma sig?
Kan det vara lönsammare att ha fortsatt värme på ö.v?
Tänkte på om det har att göra med att mellanbjälklaget är mycket sämre isolerat än upp till vinden. Mkt väme bör ju lämna nedervåningen uppåt. Jag är ganska novis på värme och energi men lär tamefan börja läsa på lite innan man blir ruinerad. Flyttade in i våras och då hade man ju knappt nån värme på alls.
Tar tacksamt emot kloka tips !
I november värmde jag upp hela övervåningen och hade en total elförbrukning på 1800Kwh. Första veckan i december stängde jag av all värme på ö.v och satte i en dörr till nedervåningen och har således en kall ingång/hall. Använde inte direkt något rum däruppe endå. Trodde därmed att jag skulle spara in massa eltimmar i December men näe icke.
Har en förbrukning nu i December på ca 2000 Kwh. Har mycket värme däruppe varit överskottsvärme från nedervåningen tro ? Jag har ju stängt av 4 element på övervåningen, har bara lite kräm på elementet på toaletten så inte vattnet ska frysa.
Hur kan det komma sig?
Kan det vara lönsammare att ha fortsatt värme på ö.v?
Tänkte på om det har att göra med att mellanbjälklaget är mycket sämre isolerat än upp till vinden. Mkt väme bör ju lämna nedervåningen uppåt. Jag är ganska novis på värme och energi men lär tamefan börja läsa på lite innan man blir ruinerad. Flyttade in i våras och då hade man ju knappt nån värme på alls.
Tar tacksamt emot kloka tips !
Redigerat:
Helt enkelt kallare i December. (Och ännu värre kan det bli i Januari om det fortsätter som nu)..... Så med elementen på övervåningen avständga eller termostaterna neddragna till 5-10 grader går det nog mindre energi än om de var på.
2000kWh per månad är dessutom inte mycke att bråka om på vintern. (luft/luft vp ger inte så hög verkningsgrad när det är kallt ute heller). Det är ju bara 66 kWh/dygn....Just nu när det är -20 ute drar vi 170kWh el /dygn på vårt lantställe trots att vi stödeldar i tre eldstäder.....(Två hus iofs).
2000kWh per månad är dessutom inte mycke att bråka om på vintern. (luft/luft vp ger inte så hög verkningsgrad när det är kallt ute heller). Det är ju bara 66 kWh/dygn....Just nu när det är -20 ute drar vi 170kWh el /dygn på vårt lantställe trots att vi stödeldar i tre eldstäder.....(Två hus iofs).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Med elementen avstängda, vad blir det för temperatur på övervåningen? Är det fortfarande varmt så läcker det från undervåningen.
Protte
Protte
Ja du ser det glömde jag nästan tänka på att det är minst 10 grader kallare ute. Skulle det ha varit samma utetemp som i nov så hade man nog sparat in lite på de avstängda elementen. Glömde också skriva att jag har 4 grader varmare inne nu än när jag inte hade värmepumpen och det är värt mycket mer 200 kwh i pengar. Det kändes mer OK nu för en stund när jag fick läsa om din elförbrukning i fritidshuset , hugaa . Det kanske inte drabbar någon fattig 
..hade ingen termometer uppe men fixade dit en nu. Känns som en 2-4 grader ska jag gissa på.prototypen skrev:
Dock hade jag ställt i en på toaletten där och den visar 10 grader men elementet på låg effekt.
Se till att värma så mycket av huset som möjligt med din L/L-pump... Stäng av eller sänk elementen rejällt...
Jag värmer upp ca 120kvm hus med en L/L-pump utan någon annan värme... har fungerat bra i 3 år nu.... huset är byggt 1938 ej extraisolerat...
Ligger totalt på 14 000kwh inkl hushållsel och motorvärmare till 2 bilar...
Har dock en ganska kraftig L/L-pump.
Jag värmer upp ca 120kvm hus med en L/L-pump utan någon annan värme... har fungerat bra i 3 år nu.... huset är byggt 1938 ej extraisolerat...
Ligger totalt på 14 000kwh inkl hushållsel och motorvärmare till 2 bilar...
Har dock en ganska kraftig L/L-pump.
Värmekostnaden (energiåtgången) beror på skillnaden i temperatur inomhus och utomhus.
Sänker du temperaturen i en del av huset minskar energitransporten genom väggar och tak och förbrukningen minskar självfallet.
Sänker du temperaturen i en del av huset minskar energitransporten genom väggar och tak och förbrukningen minskar självfallet.
Klicka här för att svara