Hej.
jag installerade en 750l acc tank till min kökspanna för 1 år sen Och jag tycker att den tappar värmen så fort.
Jag eldar upp den till 80-90 grader i botten. ( har en termometer på den undre anslutningen på tanken som matar pannan och den visar 85 grader.)
Jag har sen vattenburen golvvärme i mitt gamla torp. som är på ca 80m2 50m2 på bottenplan. matningen av golvvärmen håller ca 30grader.

Om ajg eldar upp tanken till denna temp vid kl 21 så har den tappat ner till under 60 grader vid 9 dagen efter. Skall den verkligen tappa så fort.

Mvh Calle

750 liter på 130m2 golvyta nu när det är ganska kallt är inte mycket att komma med.

Om det är rimlig tid vet ja inte.
Men hos farfsan har vi 4.5m3 tank. Tappar från 90-60 över 24h på ett ungefär med dagens kyla.

200m2 hus kanske dock.

Om jag räknat rätt blir tar du ut ca 50kWh energi ur tanken på dessa 12 timmar, dvs
ca 4kW kontinuerligt effektuttag, Utslaget på dina 130 kvm alltså 30W/kvm. OCh vintertid är detta antagligen helt normalt för en kåk som din, om den inte är speciellt välisolerad. ..som sagt 750 l är inte mycket.....

Som tumregel brukar man dimensionera värmesystem så de kan ge uppåt 70W per kvm , lägre om huset är mkt välisolerat.

Nu är jag iofs seg i skallen idag men jag får det till att 750l vatten som sänks 25 grader är ca 22 kWh vilket innebär en medeleffekt om 1.8 kW.
Sen läser jag inlägget som att kåkens totala yta är 80m2 vilket skulle innebära en effekt om ca 23 W/m2 vilket låter anmärkningsvärt bra för ett gammalt torp.

Men som sagt..ingen garanti för att mina beräkningar stämmer idag (blev lite sent osv igår...)

hans kåk är 80+50m2 dvs 2 våningar.

Ritchie skrev:
Nu är jag iofs seg i skallen idag men jag får det till att 750l vatten som sänks 25 grader är ca 22 kWh vilket innebär en medeleffekt om 1.8 kW.
Sen läser jag inlägget som att kåkens totala yta är 80m2 vilket skulle innebära en effekt om ca 23 W/m2 vilket låter anmärkningsvärt bra för ett gammalt torp.

Men som sagt..ingen garanti för att mina beräkningar stämmer idag (blev lite sent osv igår...)
Jag räknade med att tanken SJUNKIT med 60 grader (dvs från 90 till 30), skulle det vara så att han har 60 grader i tanken efter 12 timmar är det ju extremt bra att bara ha konsumerat ca 25kWh på 12 timmar en vinterdag på 130 m2.

Fint, då är vi ju överens, jag kan inte läsa hans inlägg på annat sätt än att han har ca 60 grader i tanken efter 12h och isf borde han vara mer än nöjd.

jag har 1500 liter o 170 kvadrat o värma o eldar jag nu på eftermiddagen o det är ca 10 minus är dom nästan tomma på morgonen.

Hej hej
Tack för alla svbaren.- Såg att jag va lite otydlig :)
Den totala ytan är 80m2. Bottenplanet har 50m2.

Och japp jag har 60 grader i tanken efter ca 12h.

Varför jag frågar är att jag inte har nån som hellst koll på sånthär. Så de kanske e bra :)
Och som sagt det är ju ett gammalt torp och har ingen isolering förrutom timmerstommen.
Så jag ska kanske vara nöjd och glad :)

i vilket fal så är 80m2 och att den bara sjunker till 60 grader ganska bra ändå. allt beror ju på hur väl isolerat ditt hus är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.