Har nyligen satt fart på värmen till våran nyrenoverade övervåning på ca 60m, 3 RoK (+bad med elburen golvvärme). Huset är byggt 1925 och består av tjocka tegelväggar.
Men det vart inte så bra, just nu ligger temperaturen kring 16grader
Lite fakta kring systemet. Har haft bergvärme i ca 2år.
Källaren värms upp av ett fläktelement (runt 16 grader i källaren vilket är perfekt)
På nedervåningen bor farfar och han har det väldigt väldigt varmt ca 22-24 grader Där sitter 6st gamla stora element kvar endast en av dessa har termostat.

Till övervåningen har jag nu dragit pex 16mm från en fördelare på nedre plan. Där har vi nu monterat 5st Sektionsradiatorer med värde DT30 472W, DT50 897W http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1134 alla dessa har termostat.
De nya radiatorerna är ju betydligt mindre än de gamla... Men när jag köpte elementen var det inte frågan om att göra någon beräkning, rörfirman jag hade då sa bara att det skulle bli bra.
Vi har bytt till helt nya fönster (med isolerglas) och även tilläggsisolerat vinden.

Frågan är nu vart jag ska börja för att få fram en vettig lösning?
Kan jag göra en beräkning själv eller måste jag anlita någon?

Tacksam för tips!

Tillräcklig cirkulation till öp ? Extra cirkpump kanske, eller strypa flödet nere, till förmån får öp..?

Hör med rörfirman som rekomenderade/installerade lösningen. Dom borde veta på rak arm vart problemet ligger.
Om det desutom är dom som installerat hela klabbet. Så faller det väl innom garantiperioden. Då åligger det väl dom att lösa problemet.
Eller har jag fel?

Kan jag montera in en extra cirk. pump vid fördelaren isåfall? Att strypa flödet nere blir ju krångligare, då måste jag väl "bygga om" elementen (montera nya termostater)?

blåhaken skrev:
Hör med rörfirman som rekomenderade/installerade lösningen. Dom borde veta på rak arm vart problemet ligger.
Om det desutom är dom som installerat hela klabbet. Så faller det väl innom garantiperioden. Då åligger det väl dom att lösa problemet.
Eller har jag fel?
Är ju inte riktigt så lätt tyvärr. Jag köpte nämligen elementen för närmare 2 år sen.
Efter detta så har jag dragit ut all ny slang och monterat fördelaren, sen har en "kompis" installerat resten..

Jag skulle nog ha provat att ringa rörfirman endå. Dom kanske har en enkel lösning rakt över telefon.

Utan att veta hur det ser ut.. så borde det gå att sätta en strypning/termostat på slingan till nedervåningen, som stryper hela slingan på en gång,

En extra cirkpump kan du sätta på slingan till övervåningen om det skulle behövas, sen kan du göra det avancerat i oändlighet,

Såvida elementen är tillräckliga,,

Nu hann blåhaken före mig, och det svaret var bättre..

Mäster skrev:
Utan att veta hur det ser ut.. så borde det gå att sätta en strypning/termostat på slingan till nedervåningen, som stryper hela slingan på en gång,

En extra cirkpump kan du sätta på slingan till övervåningen om det skulle behövas, sen kan du göra det avancerat i oändlighet,

Såvida elementen är tillräckliga,,

Nu hann blåhaken före mig, och det svaret var bättre..

Tack för så snabba svar!!!!

Det är inte en separat slinga för nedervåningen utan i källaren (från pumpen) går det från "stammen" ut "slingor" lite här och där.

Men kan jag på något sätt veta att cirkulationen är bra till övervåningen även om det skulle vara så att elementen inte är tillräckliga?

Vem pratar jag med ang dimensionering av en anläggning?

Jag tror att om du googlar lite på radiatorer, så borde du hamna förr eller senare på någon hemsida, med tabell över area radiator/ volym rum

Går det på något vis att stänga ner nedervåningen, så vattnet tvingas upp ?

Jag läste någon tråd där det påpekades att trycket i systemet hängde ihop med hur hög nivåskillnad det skulle klara,

Jag tror inte det var mer än fem dagar sedan, så den borde gå att hitta..

Du kan ju börja med att känna efter hur varma dina radiatorer på övervåningen är i över och underkant. Jämför sedan med de som sitter på nedervåningen.
Hur hög är framledningstemperaturen från VP?
Är termostaterna i funktion och öppna överallt?

Radiatorerna på nedervåningen har väl manuella ventiler? Stryp dessa stegvis till dess temperaturen börjar falla på nedervåningen, då får du lite mer kapacitet på flödet till övervåningen.

Har du gammalt system på nedervåningen är det mycket troligt att det är utfört med grova rör och stor area på radiatorerna, då får du de problem du beskriver vid inkoppling av nytt system, men det går att trimma om inte den nya delen är grovt feldimensionerad.

GK100 skrev:
Du kan ju börja med att känna efter hur varma dina radiatorer på övervåningen är i över och underkant. Jämför sedan med de som sitter på nedervåningen.
- Jag gick runt med en IR termometer idag och på nedervåningen är är det ca 50-52 grader uppe 46-48 grader i toppen på radiatorerna

Hur hög är framledningstemperaturen från VP?
-Vet inte vad det är för framledningstemperaturen från VP är med ska kolla det imorn. (har inte flyttat in ännu)

Är termostaterna i funktion och öppna överallt?
-Japp termostaterna är öppna och det är inte strypta.

Radiatorerna på nedervåningen har väl manuella ventiler? Stryp dessa stegvis till dess temperaturen börjar falla på nedervåningen, då får du lite mer kapacitet på flödet till övervåningen.
-japp manuella ventiler, vred ner dem till ca hälften nu på kvällskvisten, skall kolla resultate imorn.

Har du gammalt system på nedervåningen är det mycket troligt att det är utfört med grova rör och stor area på radiatorerna, då får du de problem du beskriver vid inkoppling av nytt system, men det går att trimma om inte den nya delen är grovt feldimensionerad.
-Stämmer, det är grova rör och stora radiatorer.

- jag börjar ju bli smått orolig över att den nya delen är feldimensionerad... Skulle behöva räkna lite på det.
Jag har fattat så mycket som att man räknar utifrån två olika värden på radiatorerna, DT30 och DT50 är detta alltså framledningstemperaturen som du pratade om?

Mina svar står efter
-
Tack för en givande kväll, man lär sig nåt nytt varje dag =)
Gonatt!

Redigerat:
Som jag förstår är det en 16mm PEX som matar fram vatten till elementen på övervåningen. Det är väldigt klent det. Speciellt om det är grova rör till dom nedre elementen.

Jag skulle lösa det med separat schunt och pump till övervåningen.
DÅ blir både Farfar och invånarna på övervåningen nöjda.

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.