Hej.
Vi håller som bäst på att renovera vår gård som enligt uppgift härstammar från 1856. Vi har valt ( på gott och ont...

) att ersätta torpargrunden med platta på mark med golvvärme på plan 1 och sedan radiatorer på plan 2.
Vi skall installera en värmepump och ha antingen berg- eller ytjordvärme. MEN för att dimensionera detta behöver man ju veta husets "energivärde". Detta känns rätt svårt att uppskatta/räkna fram då huset dels aldrig haft moderna standard och således finns ingen historik om energiåtgång. Sedan vet man ju inte timmrets standard överallt. Vi skall byta fönster till 3-glas och isolera vindsbjälklaget ordentligt! Huset kommer att vara på ca 220 kvm.
Jag vill väl igentligen veta om någon har fått fram ett värde med liknande hus. Jag vet att många faktorer spelar in men skriv ändå gärna en rad om ert energibehov.
Ps. Titta gärna in på
www.ostragarden.blogspot.com