Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
Som självhushållare vet vi att ransonera värmen och inte vädra ut den. Hyresgästföreningen lärde mig att säga till hyresgäster att vädra högst 5 minuter på vintern, då en del hade ovanan att öppna på morgonen med 20 grader kallt ute, och stänga när de kom hem, det blev dyrt.

Nu har vi termostater och jag missade att ett fönster var öppet länge i vår bostad, för det "var dålig luft" när de andra gick ut några timmar. Strumpan på termostaten glömdes att sätta på så det luktade bränt när de kom hem. Kuddar och sladdar hamnar ibland på rören fast jag försöker hålla det borta. Kan något ta fyr av den värmen eller luktar det bara?

Det sägs att trä kan självantända redan vid 70 grader, fast att vattenburen värme skulle kunna orsaka brand har jag då aldrig hört talas om.

Det ska vara väldigt långvarigt, typ mot murstock.

Men Sökarn, installera shuntautomatik, min kan begränsa framledningen till 55 grader. Med shuntautomatik så "får" rummet bara den energi som behövs för att kompensera den normala värmeförlusten, lämnar man fönstret på vid gavel så får inte det rummet mer energi för det, Det kommer naturligtvis att bli kallt men man förlorar inte en massa energi.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.