B
Bad Guy: Vi ska bygga nytt om ca 210m2 och 35 garage uppvärmt till ca 10gr C.välisolerat hus...och de finns ju en uppsjö av alternativ.... *Fjärrvärme inst kostnad ca60´ drift 53öre/kwh + fast ca 400:-/månad (är väl den enklaste lösningen) ev med tillägg FTX (luftåtervinning) *Comfortzone med återvinning , hur effektiv är denna i stora hus. Vad har ni för verklig driftkostnad och vad
0 svar · 893 läst
marla32
marla32: Tackar för det snabba svaret.
2 svar · 3,8k läst
_ap_
_ap_: Tycker botten slingan ska placeras lite med tanke på vad man har för retur från värmesystemet, 40-50° i retur och slinga kan gott vara tätare i botten. Kallare retur, mer utdragen slinga.. min teori..
8 svar · 1,1k läst
·
Y
yann: Hello! Thanks you for the replies Perfect English by the way. Yes it is the big nut, so i need a new fordelare. Thank you for the manufacterers url. They probably can help me further. Tack sa mycket :-) Yann
3 svar · 1,3k läst
M
Matss: Renoveringsgips i golv är totalt uteslutet och gips i våtrum kräver flytspackel ovan för att vara godkänt...
7 svar · 5,9k läst
S
stekka: Har varit i kontakt med Trebema som svarar att en felmarginal på ca 5% finns på driftstermostaten, så jag har kanske fått ett "lågt" exemplar? Dom skulle skicka en ny så att jag fick prova........... :-).....stekka
17 svar · 6,0k läst
H
HenkeBoy: OSB:n är ju dyr som satiken... Med cc60 skulle jag köra på 28mm gles. Då har du bra bärighet och då räcker det med en 10mm väggspånskiva + 6mm renoveringsgips = 16mm, alternativt lim-skruvad golvgips 13mm, innan parkettgolvet. Men med denna metod så skulle jag INTE gå ner till 70mm gles, utan försöka få så lite glepor utöver spåren för slangen som möjligt. Med en 120mm gles
4 svar · 4,6k läst
2
2an: Nu gödslar väl iof bärplockarna endel :)
26 svar · 2,8k läst
J
jalex: :)Hej någon som installerat mitsubishis nya pump ecodan? Återförsäljarna i bohuslän verkar inte ha nån koll... Alex
0 svar · 1,2k läst
I
idron: Frågan är ju dessutom vilken dimesionerande utetemperatur du har, (beror på vart du bor). Fler faktorer avgör exempelvis vilka u-värden du har i väggar och fönster, uppvärmt golv, tak mot yttertak mm....men jag skulle tro att 50-60 W /m2 räcker
7 svar · 1,3k läst
I
idron: luft vatten VP låter som en bra idé...... Tänk på att sten/klinkergolv blir kalla under sommarhalvåret då golvvärmen är avstängd.
5 svar · 963 läst
Aero
Aero: Jag skissar på ett fritidshus med ca 80m2 platta på mark. Halva huset har loft som kan inredas med ett par rum i framtiden. Andra halvan har öppet upp till nock. Till en början kommer det enbart att nyttjas som fritidshus mellan april och oktober. Planerar att ha en braskamin mitt i stugan. Tomten är belägen i Södermanland. Duger det med en luft/luft värmepump som värmekälla? De nya har
0 svar · 1,9k läst
2
2an: Lägg en kulvert från huvudbyggnaden till jästhuset o värm med bergvp, Det lär ändå bara dom kallaste dagarna som el behöver spetsas.. Om ni har en l/l vp så behövs kanske ändå elradiatorer då det är som kallast o då kan lika gärna vp spetsa med den elen, Övriga tiden av året så tjänar ni ju på att vp värmer allt.. Kanske fläktradiatorer kan va nått så det blir riktigt
8 svar · 1,6k läst
M
mountbay: Hej Magnus! Bra att tipsen verkar funka. Jag prövade med annan givare först men köpte Danfoss egen (bättre resultat) Styrenheten kräver ju speciell typ av givare. Denna köpte jag hos lokal återförsäljare för 500:- kan hittas billigare på nätet. Tror att det är värt de kronorna att köpa Danfoss egen som e anpassad för ECL 110 MVH// Micke
7 svar · 4,5k läst
2
2an: En termomatic med innegivare är vad du behöver, Det är ju bara vilken innetemp man har som är viktig tycker jag iaf.. :)
1 svar · 2,0k läst
B
Bambi: Tack för svaren! Nu har jag mer koll på vad det beror på och det verkar inte vara som ett jätteproblem om det skulle bli värre i framtiden...:)
12 svar · 5,5k läst
Y
LVP
kanis: jag är nyfiken på hur det gick. löste det sig med lvp?
4 svar · 2,8k läst
P
PST: Har man bergvärme med tillräcklig kapacitet måste titta på vilka extra kostnader FTX ger i förhållande till nyttan. Det tillkommer ju extra fläktar/FTX aggregat och filterbyten, samt komplexare ventilationsrördragning, risk för kondens/frrysning som måste hanteras (avfrosta VVX) om det inte är en roterande vxl. detta kostar en del, och besparingen då kanske inte lönar sig.
2 svar · 6,6k läst
vedtony
vedtony: [citat] I 1-kretssystem får det första elementet varmaste vattnet och det sista elementet får det kallaste vattnet. För att kompensera detta måste man alltså ha ett större element "sist på ledningen" för att ge samma effekt. Krångligt och helt omotiverat! 2-rör är det självklara alternativet!
21 svar · 13,7k läst
P
pr95: En liten info sida om hur värmesystem fungerar och är uppbyggda http://www.ts.mah.se/utbild/by7491/varme06.pdf mvh pr95
0 svar · 1,1k läst
L
linluc: Hjälp !!!! har ett tegelhus från 58 med källare , vi har nu planer på att renovera en toalett samt hall och tvättstuga. hallen är på ca 10 kv/m och toaletten på ca 4 kv/m och till slut tvätten på ca 20 kv/m. Källaren är i gott skick inga sprickor eller kakor på väggarna.Men nu skulle vi vilja lägga in golvvärme i källaren och med tanke på att vi eldar med pellets så är
0 svar · 557 läst
E
exerg: En vanlig braskamin förbrukar 8-10 kubikmeter luft /tim när den brinner .Jämfört med tex en öppen spis som tar 4-500 kbm/tim eller köksfläkten som suger ut 250 kbm/tim så är det i stort försumbart i luftförbrukning. Uteluftintag direkt till kaminen behövs egentligen bara i de hus som har såpass undertryck att det är svårt att tända i kaminen utan att det ryker tillbaka. M.a.o i de
1 svar · 780 läst
L
LocTite: Spårade golvskivor är jag skeptisk till. Risken för sviktande golv är stor då det inte blir så mycket material kvar i spåren. Jag kommer att välja (tror jag) skruvlimmad 28mm glespanel med värmplåtar, skruvad golvgips + laminat. //LocTite
1 svar · 690 läst
A
Amatörbyggaren: För många år sedan i samband med ett nybygge (vattenvärme med enrörssystem) så fick det minsta rummet ingen värme. Berodde på att anslutningen till radiatorn (troligen något slags förnicklat aducergods) var tätt, dvs ingen genomströmning. Rörmokaren hade aldrig varit med om något liknande. Kan det vara något liknande?
6 svar · 699 läst
W
wimpyfudge: [citat] Tack för svaret även om det inte var det jag önskade... :) Tofflor på tills vidare. /markus
2 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: [citat] Men om elementen är varma upptill så fungerar det ju, kan inte vara någon luft där då. Däremot så går kanske cirkulationspumpen på låg fart så radiatorn kyls ned i den nedre delen, det brukar vara så. Frågan är har du kallt inne? Protte
13 svar · 69,7k läst
knekten
knekten: Golvvärmen bör helst ha en egen framledning från panna/acktank,med en egen cirkpump o shuntgrupp.I annat fall så får man sätta en avstickare till golvv på radiator kretsens framledning,sen shuntgrupp o cirkpump.Dock är det sisnämda ingen "proffisonell" installation men vanligt när man renoverar o man inte vill bryta upp halva kåken för att dra ny framledning lång väga.:)
1 svar · 3,5k läst
S
spikers_corner: Du har även Uponor (Wirsbo). Genom att ni har bilat så inbillar jag mig att ni skall gjuta. Då behöver ni ingen plåt, betongen sprider värmen. Om du tittar på följande länk så hittar du två sätt att lägga i betong: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Golvvarme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/ Mer förläggningssätt:
1 svar · 2,0k läst
J
Jenzza: Nä. Använd en TA stad eller liknande, injusteringsventilen bör vara en dimension mindre än röret så att du får bra priorotet på den (läs tryckfall).
1 svar · 1,1k läst
M
Mäster: Misstänkte det, men det brinner ju himla bra, och vi har 1 kubik sågspån i säckar, iofs inte så jobbigt att köra dem till tippen, Desto jobbigare att bli av med 1,5 m3 spillolja, Hade varit smidigt att elda upp det...
36 svar · 31,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.