Har på ålderns höst (fyller 30 i sommar :)) har jag gått o köpt mig ett torp som jag gått och kollat på i många år innan det blivit till salu.

Det lilla huset som står där är från ca 1890, torpagrund och allt annat som fanns på den tiden.
Än så länge har torpet bara 38kvm boyta, men med en höjning av taket, som ändå ska läggas om, och tillbyggnad för toa/dusch som lyser med sin frånvaro just nu, så kommer det att bli ca 85kvm att värma upp året om.

Min tanke är att installera en luft/luft värmepump och en airstar www.airstar.se på nerevåningen.
Hoppas ni ser på den otroligt avancerade bilden från paint hur jag tänkt. Luften ska gå runt från vardagsrum-farstu (där det värms med luft/luft värmepump)-kök-förråd-badrum och sen in i en airstar där så mycket värme som möjligt återvinns och sen börja igen i vardagsrumet.

Var tror ni om detta? Funkar det i ett gammalt hus med torpagrund och allt som hör därtill i ett hus från 1890. Nya fönster, nytt isolerat tak och någelunda isolerade väggar kommer det vara till vintern.

Som komplimment till detta har jag ett el-element i vardagsrumet, öppen spis i vardagsrummet oxå vedeldad spis i köket. På övervåningen blir det två el-element som det ser ut nu. Kommer jag kunna hålla ca 21grader och att det är ekonomiskt försvarbart?

Mvh Micke..

• airstar och värmepump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.