M
Mäster: Misstänkte det, men det brinner ju himla bra, och vi har 1 kubik sågspån i säckar, iofs inte så jobbigt att köra dem till tippen, Desto jobbigare att bli av med 1,5 m3 spillolja, Hade varit smidigt att elda upp det...
36 svar · 31,1k läst
·
knekten
knekten: [citat] Så talar en klok man ! Det är "bara" att investera sig ur krisen...:)
9 svar · 1,9k läst
L
laan: Det är skillnad: Pt100 har 100 ohm resistans vid 0 grader medan Pt1000 har 1000 ohm vid 0 grader. Kolla vad din styrutrusning vill ha.
1 svar · 1,3k läst
B
BAS: Fast det var ju ett intressant svar :-) , behöver själv handla till braskaminen.
3 svar · 6,9k läst
B
BAS: Köp aktier i ett vindkraftverk på samma gång, direktverkande el är inte den mest populära uppvärmningen i dessa dagar.
2 svar · 758 läst
B
Benny_Steen: intressant formel. Jag har räknat lite hur mycket mitt garage på 74m2 med vattenburen golvvärme förbrukar. Jag kollade då på cirkulationspumpens flöde (den är enkom för garaget) och kom fram till den förbrukning på 210W / delta T. Då räknar jag delta T på inkommade golvvärmevatten som brukar vara 2-3 grader på vintern beroende på utetemp lufttempen i garaget brukar vara kring 15
27 svar · 17,3k läst
M
mojjen: Vi överväger att välja parkett istället. Lite mjukare att gå på. Det är inte tal om några våtutrymmen, KÖK hall och en liten toalett. Ev Lägger vi klinkers i förhallen samt toan. Totalt 2-2,5m2. Jag är fortfarande inne på att behålla brädgolvet. Dels sparar jag tid, men framför allt pengar. Vi skall lägga ca 50m2. Det drar iväg om man skall välja spårade skivor. Även glesen
3 svar · 2,1k läst
M
mojjen: Jag är i stånd att göra samma sak. Jag funderar på att bryta upp Råplanen med jämna mellanrum så att jag får cc30, och bara kompletterar med en tunnare gles för att fylla ut mellan rör och råplan. Mina råplan är 28-30mm. Billigare kan det knappast bli, då jag bara behöver max 1/4 del så mycket ny gles. Frågan är om det blir tillräckligt bra?
4 svar · 1,5k läst
J
Jenzza: Ring CTC Direkt: 020-22 11 22.
1 svar · 4,4k läst
M
MHen: [citat] Jag försöker :-) Självklart är inte verkningsgraden det enda man använder när man ska välja värmesystem. Där är vi helt överens. Vi är också överens om att verkningsgrad är ett olämpligt ord för värmepumpar, COP eller värmefaktor är mer lämpligt. Det jag reagerar på är benämninge "fuskmetod". Får jag fråga var du fått 85% verkningsrad för en värmepump
29 svar · 5,1k läst
Immobil
Immobil: Jag föreslår att du skaffar denna byggbeskrivning: http://www.tenico.nu/varmevaxl.htm Där hittar du värdefulla och beprövade tips. :)
8 svar · 1,8k läst
A
aprilia-tobbe: Om du har uteslutit att dra runt ett vatten buret system typ golvvärme alt radiatorer så skulle jag kanske vänta med att ta med värmesystemet i renovering och lägga lite extra pengar på att bättra på isolering och dörrar och se över lister i fönster mm. Allt beror på vad du har för förbrukning idag.Har du väldigt hög förbrukning kanske det kan vara värt ett vatten buret system
30 svar · 6,4k läst
G
gb79: Jag undrar lite angående det här med energideklaration. Har inte hittat så mycket fakta om det utan snappat upp lite av det ni skrivit här på forumet. har ofta läst exempelvis att passivhuset får max ha 35kwh i förbrukning och år. om man tar räkneexemplet 35kwh per m2 och år så skulle det vara 7000kwh på 200m2 menas det då att det inte får: 1. hamna på en total årsförbrukning av
0 svar · 778 läst
C
Chrizztheone: jag gav 6000:- för det jobbet, gott att ha det riktigt gjort och sen med 10 års garanti mvh christian
5 svar · 620 läst
knatte
knatte: Är nog viktigt att att man tillåter fukten att gå genom plattan
3 svar · 778 läst
A
alfamats: Jag kör med 2 st Fujitsu pumpar.Har haft dom några år och de funkar bra tycker jag.Vet inte hur de ligger till prismässigt idag,men när jag köpte dom var dom billiga i inköp.Installerade av bravida,Jag antar att dom intre säljer dåliga pumpar .I det gamla vi i villa testet så var också elförbrukningen mellan olika pumpar försummbar..Så det där med att en dyrare pump betalar
5 svar · 1,1k läst
C
CarMan: Vist är det mysigt med en öpen eld, eller i en kamin. så vist kan man ha en sån, bara man ar den för att det är mysigt, o inte för att spara pengar. det du kan / bör / ska göra är at skippa termostaterna, på så sett kyler du inte ner golvet på samma sätt, o du kan i de flästa fall klara dig utan onödig elpatron, som det rörsig om i detta fall. se kopplar du även in en innomhus
11 svar · 4,7k läst
A
aic: Instämmer med Mats. Vattenär helt klart att föredra i längden.
7 svar · 1,1k läst
A
aic: Att sätta den i taket är bara krångligt. Har svårt att tro att termostaten på din radiater kommer att fungera i taket. Värmen stiger alltid uppåt och blir nog en vämnare värme så. Du har inte funderat på att isolera?
2 svar · 742 läst
M
Missionären: Även en injustering av den befintliga värmen samt ev byte av ventiler + termostater. Även kolla om det finns stamventiler i huset och så de är injusterade. Byte av vattensparande produkter i kranar och toaletter. Kontrolera tätningslitser i fönster. söka med värmekamera i väggar och golv hur isoleringen ser ut, listan kan göras lång
3 svar · 2,1k läst
R
roke: [citat] För att dölja en korsning som annars hade blivit synlig?
4 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: När utetemperaturen blir så hög att rummet inte behöver tillskott från golvvärmen så stänger termostaten av, det är därför vi använder termostat. Läge 1 kommer att betyda du har kalla golv på hösten innan du kommer på att termostaten är på 1. Protte
8 svar · 1,0k läst
S
spikers_corner: Roligt man kan komma med något nyttigt ibland. Jag kan lägga till att Törefors, tgolvvarme.se, säljer ett 20mm stål av samma märke som jag köpte. Under Verktyg/tillbehör.
3 svar · 3,4k läst
L
larsson1: Mailade Grundfos igårkväll (11/3) vid 23 tiden, svaret fanns i mailboxen vid 08.30 idag (12/3). Bra service! Elboxen verkar vara slut och hjälp är på väg.
3 svar · 749 läst
H
Halla: Kolla Tour Anderson TA multibox som du kan koppla ihop enkelt med en två rörsradiatorkrets. Jag har själv gjort det både i vårt kök och vår veranda. Jag har för mig att rummet inte får vara större än 15m2. Men en mycket enkel och billig lösning där du reglerar golvvärmen som på en vanlig radiator.
7 svar · 8,8k läst
L
laan: Ett tips. Fråga din elleverantör (kundtjänst) om historiska graddagar. I en tabell som jag fick av Vattenfall för Gävle finns förutom graddagar, min-max och medeltemperatur per månad samt normaltemperatur 61-90. Temperaturer är från SMHI där man även kan köpa motsvarande information.
3 svar · 5,1k läst
H
Halla: Kan du ha luft kvar i systemet? prova att luft ur det .
2 svar · 1,5k läst
P
PLA: Tack för svar! Jag ska lägga klinkerplattor ovanpå värmemattan. Svartbruna och väldigt snygga (läs:dyra). Min fru har såklart valt dem. Har fått veta att det ska tillsättas något förstärkningspulver i klinkerfogen när man har värme under. Låter vettigt. Idag provade jag att köra lite med elhyveln på limmet och det flyttade på sig direkt så jag tar nog och slipar bort allt lim
3 svar · 1,0k läst
Immobil
Immobil: :eek: Oj, den tråden har jag missat. :( För du menar väl denna: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
20 svar · 3,3k läst
·
H
Halla: Låter ju skumt att det är läckage i båda, dom kan inte ha fryst sönder?Eller det klasiska momentet när man skruvar dörrpost?
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.