6 303 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Kulventiler i värmesystem
citactiva skrev:
säkerhetsventilen hamnar ju i den änden av systemet som fortfarande brukas.
om man stänger av en slinga o inte tappar denna slinga på vatten så har ju den ingen säkerhetsventil.
ett annat exempel är ju om du stänger av flera slingor för att göra en repration vid pannan där säkerhetsventile sitter, då är ju alla slingot vatten satta & säkerheteventilen tappad på vatten.
bara man vet om deta o tängker till så händer inget
Jag har/hade ahlsellkulan till mitt kinesbadkar som avstängare på väggen, under ca 3 års tid har jag bytt dom minst fyra gånger pga att dom kärvar och inte går att stänga, särskilt varmvattnet var besvärlig. nu ska jag byta till fmm så få se om det hjälper. Jag har järn i vattnet som kanske bidrar till det, men kulventilerna till vattenfiltret som inte rörs så ofta och där det slammar igen med järn funkar hur bra som helst. dom till badkaret öppnas och stängs 1-4 ggr per månad.
Jo, man ska motionera kulventiler, men kulventiler av mycket god kvalite i avhärdat vatten klarar sig för för det mesta (typ 19 av 20) i 10-20 år utan motionering. Men känner man till att de ska motioneras så skadar det inte att stänga och sedan öppna när man känner för det, kanske typ två gånger per år eller nåt, det tar ju typ en 10 sekunder om man bara kommer ihåg. Sen ska jag påminna om att kulventiler ofta används som strypventiler genom att ha dessa halvöppna, OCH DETTA ÄR FEL!!! Då kommer de inte att fungera när man mest vill att de ska fungera.
Klicka här för att svara