Har funderingar kring vilket värmesystem man ska välja till vårat nybygge.

Är väldigt nyfiken på ett system med FTX vent och köra enbart vattenmantlad kakelugn/kamin,Ack tank och solfångare till golvvärmen.

Någon som har erfarenheter av detta ?

Sen undrar man ju vilket skal man behöver till huset.
Man vill ju ha så pass välisolerat att man inte behöver oroa sig för att när man flyttar in så märker man att värmesystemet inte klarar av att värma huset .

Någon som har rekomendationer på tillräcklig isoleringstjocklek ?

Ska bygga i Gävle trakten

En kakelugn borde stå i "finrummet" bara för att de är fina, men då ska du bära in ved som skräpar och bära ut aska som dammar ur "finrummet" och elda kanske flera gånger om dagen HELA vintern.

Min pelletspanna står i garaget.

Protte

Ja,det är ju det man är rädd för att man ska tröttna på att hålla på med veden,men frågan är ju hur mycket man behöver elda.
Det är ju inte så långa perioder nuförtiden när det är riktigt kallt,men det kan ju ändras med åren.

Protte,hur mkt pellets om året gör du av med i kronor räknat ?
Har du kulvert in från garaget ?

Tja,

Jag har ju ingen VANLIG anläggning, bostadhuset för två familjer värms så långt värmepumpen räcker och sedan finns en kulvert till garaget för toppeffekten.

Pelletspannan värmer dessutom via kulvert min företagslokal på nästa 300 m2 till mellan 15-20 grader, så det är liksom inte lönt att jämföra.

Protte

Calle&Lisa skrev:
Ja,det är ju det man är rädd för att man ska tröttna på att hålla på med veden,men frågan är ju hur mycket man behöver elda.
Det är ju inte så långa perioder nuförtiden när det är riktigt kallt,men det kan ju ändras med åren.
Ja tror inte du ska va orolig om du kan´tänka dig att tända 1 gång om dagen på vintern?Bygger man nytt så får man bra isolerat,bygger man dessutom med gjuten platta med vattenburen golvvärme,så är plattan som en extra "ackumulatortank"...:)

Ja,en gång om dagen känns ju som att man skulle orka med.

Borde ju inte gå åt så mkt ved då heller,mellan okt-mars.

Mikael_L
Nytt välisolerat hus i Gävletrakten....
Beror på storleken, men jag gissar att ni måste elda en 3-6 kubikmeter ved per vinter för att nästan helt slippa elpatronen.

Huset blir runt 170-180 kvm.

Har väldigt dålig erfarenhet av eldning.
Men 3-6 kubikmeter är väl inte så jättemkt.
Kan det bli ungefär i snitt en eldning om dan?

Färdigkapad ved,ligger den på ungefär 400 kubiken?

En bekant har ett nybyggt enplans på 170-180m2,med platta o vattenburen golvv.Är det -20 får han elda 2 ilägg i sin vedpanna med 1500l ack,så klarar han sig ett dygn inklusive varmvatten.15kubik ved gör han av med han eldar även på sommarn för vv.:) ps gäller E-län,vi hade bara 2dygn som var -20, i fjol vinter..

Mikael_L
När jag uppskattade vedmängden gjorde jag det utifrån de nya energireglerna.

Numera får ett nybyggt hus inte göra av med mer än 55kWh/kvm*år i södra Sverige. Så för 180 kvm betyder det 9900 kWh/år. Dvs ca 10-11 m3 ved (såvitt jag förstått).

Om man genom solfångare slipper elda ved för varmvatten under halva året borde man ju klara sig med en 6-8 m3 ved /år, kan jag tycka.

Men jag är ingen fena på sånt här, det var bara mina högst amatörmässiga försök att räkna lite på det hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.