Hallo!

OM man skulle vilja köra trycksatt system på elementen, och ha öppet exp.kärl till ack.tanken, skall man då föredra en kamrörsslinga i tanken eller en extern värmeväxlare för att ta ut värme till elementen?

mvh Curre

Det är väl bara till varmvatten man har slinga eller Tva,Radiatorerna tar man direkt från acken...:)

Håller med knekten men frågan är väl snarare varför ha två olika trycksystem ett med öppet expansionskärl och ett med tryckexpansionskärl?

Anledning för mig skulle vara att med en tank på 4,5 m3 och fundering på att inreda vinden så slipper jag ett stort öppet exp.kärl (och ytterligare ett ett hål i taket :))

DEssutom verkar det råda delade meningar om trycksatt system när det gäller vedeldning också, så det är väl bäst att låta bli. (Dessutom är ju inte slutna exp.kärl gratis heller :))

Men som sagt, frågan var inte VARFÖR man inte skall ha slinga eller extern växlare utan VILKEN som är att föredra OM man skulle bygga som jag funderar...

mvh Curre

Måste bli mindre förluster med en slinga i acktanken men det är svårare att eftermontera en slinga i en befintlig acktank än att montera n extern vvx.

Ok, en röst på slinga då :)

Att montera slinga är inga problem för mig då tanken redan ligger på mitt källargolv å väntar på att bli färdigsvetsad. Tänker i vilket fall sätta in en slinga som förvärmning på varmvattnet.
Sen såg jag att det fanns en beskrivning på trycklöst system här i forumet. Ska läsa på lite om det och se om det kan vara något. har lite svårt att förstå funktionen rent logiskt bara... men som jag fattar ska exp kärlet kunna sitta under elementhöjd... men jag kan ha fel...

VVX ger möjlighet att inte förstöra skiktning lika mycket som en slinga gör. Men ett system med öppen expansion monterat lågt (trycklöst) är överlägset allt vad värmeväxlade system heter avseende skiktning i alla fall.

Hur skulle en vvx förstöra skiktningen mindre än en slinga?

Jag skulle gissa på att en extern vvx ger bättre skiktning då den har möjlighet att skicka tillbaka returvattnet in i botten på tanken igen? Slingan "kyler" ner vattnet runt sig själv och skapar då lite cirkulation på vattnet i själva tanken...

Men som sagt, det är en ren gissning från min sida.

Matss verkar kunna det här med värmesystem :) Han poppar ju upp överallt med klara svar!

Cirkulation i tanken är det som förstör skiktningen.

Skiktning kan definieras på olika sätt, men det som har praktisk betydelse är hur mycket energi tanken kan lagra mellan eldningarna. Det bestäms av skillnaden i medeltemp mellan fulladdad och "tom" tank. Alltså är det önskvärt att få så låg temp som möjligt på vattnet i nedre delen av tanken.

Teoretiskt kan man lägga en mycket lång slinga i tanken och på så sätt få en liten skillnad mellan slingvattnets temp och tankvattnets temp. Men praktiskt blir längden begränsad vilket betyder att slingan kommer att vara kallare än omgivande vatten vilket leder till konvektion och omrörning av tanken.

Med en VVX med bra styrning kan returvattnet till tanken i princip hålla samma temp som returvattnet från radiatorkretsen.

Min erfarenhet är att en vanlig kulvertslinga nästan halverar lagringskapaciteten i en tank. Men dubblar man tankvolymen innebär det inga nackdelar förutom lite större isolationsförluster pga ökad area och medeltemp hos tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.