6 303 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Kulventiler i värmesystem
Sida 1 av 2
Jag ska flytta några element i ett rum. Värmerören går i källaren under taket. I samband med flyttningen av elementen ska rummet renoveras så det tar ett tag innan de hamnar på sin rätta plats. Kan jag ta isär värmerören vid en t-skarv i källaren och montera kulventiler där som jag kan ha stängda under tiden? Och låta dem sitta kvar (och bara öppna dem) sedan när jag dragit om rör och flyttat element?
Jag har monterat kulventiler på en massa ställen just för att förbereda för kommande urkopplingar. Att tappa ur hela systemet bara för att ett element ska bort tillfälligt är riktigt trist (och kallt på vintern).
Kärva ihop?
Ok, jag ska bokföra "motionera ventiler" på min att göra lista med 10 års periodicitet.....
Allvarligt talat, inte är det väl ett problem att moderna kulventiler i mässig av god kvalitet rostar fast? Någon ventil satt i tre år innan jag fingrade på den och det var inga konstigheter där. Annars är det ju rätt lätt att vicka på dom ett par gånger lite då och då...
Ok, jag ska bokföra "motionera ventiler" på min att göra lista med 10 års periodicitet.....
Allvarligt talat, inte är det väl ett problem att moderna kulventiler i mässig av god kvalitet rostar fast? Någon ventil satt i tre år innan jag fingrade på den och det var inga konstigheter där. Annars är det ju rätt lätt att vicka på dom ett par gånger lite då och då...
Har du en sån lista, det var verkligen flitigt.MathiasS skrev:Ok, jag ska bokföra "motionera ventiler" på min att göra lista med 10 års periodicitet.....
Nej jag vet faktiskt inte mer än att ventiler som nästan aldrig används har en förmåga att gå extremt trögt precis när man skall till att använda dem.
Det är faktiskt inte så dumt att motionera ventilerna (alla) en gång om året, de kan beka fast ordentligt på bara 4-5 år annars, inte så roligt att stå där med handtaget i näven när man planerat en enkel nedtappning eller avstängning av vattnet. Absolut något att rekommendera.
rogge
rogge
Och så använd just kulventiler för att minska risken för fastbeckning.
Någonstans har jag läst att det inte ska vara vanliga kägelventiler, som är vanligt i gamla installationer.
De sitter praktiskt taget alltid fast, inte så roligt med tio våningar per stam.
Någonstans har jag läst att det inte ska vara vanliga kägelventiler, som är vanligt i gamla installationer.
De sitter praktiskt taget alltid fast, inte så roligt med tio våningar per stam.
Tvärtom, kulventiler fastnar när dom inte används medans en skjutventil fungerar klanderfritt i princip i hela installationens livslängd.poiu skrev:
Min erfarenhet är att ju grövre ventilen är ju lättare fastnar den, dvs jag tycker att allt över 15 ska vara av skjutventilstyp
jag har ockaå massa kulventiler i mitt system.
nått du måste närna på som är viktigt.
ska du stänga av systemet en längre stund kan du inte stänga allt & lämna det. du måste ha öppet nånstans!
när vattnet blir kalt eller varmt så ökar & minskar volymen & ett kraftigt tryck kan uppstå. radiatorkretsen är inte byggd för att klara höga tryck.
då får öppna luftninarna på dom högst plaserade rasiatorerna så kan den ökade volymen rinna ut den vägen.
ska du stänga av systemet en längre stund kan du inte stänga allt & lämna det. du måste ha öppet nånstans!
när vattnet blir kalt eller varmt så ökar & minskar volymen & ett kraftigt tryck kan uppstå. radiatorkretsen är inte byggd för att klara höga tryck.
då får öppna luftninarna på dom högst plaserade rasiatorerna så kan den ökade volymen rinna ut den vägen.
Nu menade jag ju i och för sig kägel/sätesventiler inte slidventiler.
Skruvas sätesventiler till sitt öppna ändläge så har de en tendens att fastna där.
Om slidventiler är bättre än kulventiler kan jag inte uttala mig om, men rätt utformade borde slidventiler inte fastna såvida inte gängan ärgar fast.
Dock borde rostfria kulor i nylonpackning inte heller fastna.
Skruvas sätesventiler till sitt öppna ändläge så har de en tendens att fastna där.
Om slidventiler är bättre än kulventiler kan jag inte uttala mig om, men rätt utformade borde slidventiler inte fastna såvida inte gängan ärgar fast.
Dock borde rostfria kulor i nylonpackning inte heller fastna.
Har inte alla en säkerhetsventil på 1,5 bar eller liknande?CarMan skrev:jag har ockaå massa kulventiler i mitt system.