Majgårdarna
Majgårdarna: I den prisklassen lägger jag oxå min röst på Attack 45kw.
3 svar · 1,4k läst
pellefant
pellefant: esbe hörde av sej, dom står för ventil+byte av ventilen. självrisken på hemförsäkringen står dom åxå för 2-3". tydligen har dom haft någon serie med sådana ventiler som fastnat pga någon o-ring som kommit på sniskan, han skulle kolla upp tillverkningsdatumet för det vilket är intressant för mej eftersom jag har en till likadan ventil som funkat klanderfritt hittils iaf. folksam
10 svar · 4,1k läst
H
husbyggare69: Hej! Vi ska bygga en våning till dvs. göra en taklyft i Stockholmstrakten. Huset (120kvm)har idag en frånluftsvärmepump NIBE 410p och vattenburna radiatorer. Eftersom bostadsytan ökar med 100kvm behöver vi köpa något mer för värme och tänka på ventilationen i den nya våningen. Nu är frågan vad ska vi satsa på?Vad är mest lönsamt? Huset gör idag av med cirka 21000 kWh totalt.
0 svar · 572 läst
G
gnoll: http://www.dinvvsbutik.se/danf-ventilhus-rav8-vinkel25-p-4818571.html eller en sådan här?
2 svar · 961 läst
P
PX-21: Behåll dom vattenburna elementen...Går ju att måla eller elementskydd.... Varför elgolvv?Och inte vattenburet? Mvh
1 svar · 610 läst
B
Backeborta: När jag fräste mina spår i hallen, så körde jag dom raka sträckorna med en sänksåg, 3 parallella sågskär och sedan hacka bort med ett stämjärn, det dammatd inte alls lika mycket som korvurna som jag fräste med en mall. Någon sorts damsugare är dock inte dumt.
17 svar · 12,6k läst
·
N
nilton: Tänkte installera luftvärmeväxlare i den kommande friggeboden för behagligt inneklimat, samt möjligheten till kylning på sommaren. De värmeväxlare jag tittat på är som minst på 5kW, vilket är lagom för 90 kvm stor villa. Finns det system som är bättre anpassade för storleken 15-20 kvm eller blir det till att köpa "för stort" och bara nyttja en bråkdel av kapaciteten?
0 svar · 2,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Som mikael-155, förstår ej heller jag problemet! Normalt så värmer jag upp min tank till nästan 110gr. eftersom det är övertryck i tanken kan den värmas över 100gr. Elda på du! Det värsta som kan hända är att pannan går i kok. Staffan
6 svar · 1,7k läst
M
mroing: Hej Jag tycker det låter konstigt dedär om att isoleringen tar skada av plastmatta. Måste vara något problem med just Ebecos material. Skall du lägga parkett på så rekommenderar jag IntelliOhms golvvärme. Den kan läsa mer om här IntelliOhm på golvvärmebutiken.se IntelliOhm har inga restriktioner mot plastmatta som underlag och då det är en självbegränsande matta finns ingen risk
1 svar · 2,3k läst
P
patrikz: OK, perfekt. Då tar jag först stenull och sedan målarpapp som jag tejpar för att hålla ihop allt och sedan gasbinda som jag limmar för att få till rätt struktur.
2 svar · 1,4k läst
G
Gladh: Precis som benox säger så är problemet med att tillägss isolera vinden (kallvind) att man minskar värmen som kommer upp på vinden och därmed skapar kallar luft och kallar luft bär mindre fukt och det ger fukt avfällningar på insidan av ditt tak! Mer luft in är inte bara av godo, det kommer även att kyla ner din vind ännu mer när det är kallar ute. Desutom så riskare du problem men
8 svar · 6,8k läst
G
gnoll: ny ved panna på
5 svar · 1,2k läst
G
5 svar · 1,2k läst
H
HenkeBoy: [citat] Spontant skulle jag inte "gena" då jag läser ovanstående. Finns nåt värre än knarrande golv...eller värre ett klinkergolv som sviktar om några år och plattorna lossnar pga. nån tjockis som hoppar till på golvet... Jag skulle nog valt att ta fram kofoten och bryta bort golvspån, brädgolvet och sedan regla på till rätt höjd! Det är ju trots allt snart dags för majbrasa ;)
3 svar · 1,3k läst
F
foxmulder: Observera att du alltså inte kan ha både FTX och frånluftsvärmepump. De bygger på olika ventilationslösningar som du inte kan kombinera. bergvärme eller pelletspanna går däremot bra.
3 svar · 5,3k läst
R
roke: tidigare tråd i ämnet pannsäkerhet: (Och som vanligt så är texten megastor i vissa delar av de gamla inläggen? Jag skrev INTE så stor text när jag postade, det ser ju pinsamt ut, ungefär som om man skriker. Värdo) http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59613-pannsaekerhet-eller-behoevs-syrventil.html
33 svar · 4,6k läst
B
Burvik: Hej Lennart hur går det eller gick det.Har hittat en aktör med bra priser fördelare och shunt http://www.estonianmarket.com/htmls/golvvärme.htm
11 svar · 3,6k läst
M
Mikado: Kollade idag på elpatronen, det står "3x2000w" på flänsen...så 6 kw då....
9 svar · 13,7k läst
D
doppsko: Mätte upp radiatorn som sitter nere i sovrummet. Det är en dubbelpanelradiator på 682 w vid Dt30. I rummet sitter det en friskluftsventil. Rummet är på 13 kvm vilket gör att effektbehovet där då är ca 53w/m2 eller 22w/m3. Detta är ju hälften så mycket som det som står i rinkabyrors dimensionerinigs guide. Detta fungerar ju bevisligen nere så jag borde kunna använda samma beräkning
6 svar · 1,7k läst
Cheever
Cheever: För att svara på det behöver man veta vilken typ av förläggning man gjort på golvvärmeslangen. Fabrikat? Är det en vanlig traditionell läggning har det inte så jättestor betydelse. Då missar man framledning/retur som brukar läggas längs med eventuell yttervägg där värmebehovet oftast är störst. Men eftersom du säger att det är varmast i mitten kan man anta att det är en
1 svar · 1,4k läst
Smelly
Smelly: Ja det har du ju i och för sig rätt i Rrrr, Det är ju värt att kolla upp hur de har räknat där. Det jobbiga är väl att det inte är riktigt säkert ännu vad som ingår i ROT avdraget, Jag tycker ju också att de kunde lägga mindre arbete på själva konverteringen (där man kan söka konverteringsbidrag och istället köpa in mer material där) Ska kolla och räkna. vickevira: För min
23 svar · 4,6k läst
U
Ullis-husägaren: Ok,,, åter till första frågan och lite svar.... Jag har pratat med firman igen och de säger att de vill att ngn som är "utbildad" ska komma och provtrycka innan man gjuter in rören. Funkar det inte så fixar de det innan man gjuter in rören. Låter ok för mig men jag är rätt godtrogen...... Låter det mer rimligt för er "experter" eller ska jag betala 50 000 mer för en annan firma..
18 svar · 3,9k läst
F
Farbror Jansson: Ja, det blev som det skulle. Pannan funkar som den ska, än så länge. Inget tjuvstopp under första timmen, vilket det brukar vara. Så nu under timme två väntar jag med spänning! Tack för alla tankar och tips. MVH S Jansson
7 svar · 2,1k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: [citat] Du hade nog rätt där. Jag fick mig ett större kärl och nu håller det trycket.
15 svar · 27,2k läst
A
anra: tackar!!
2 svar · 2,2k läst
A
2 svar · 2,2k läst
2
2an: Jag tror det är samma panna men utan vvx, Den har väl inte heller ställbar start/stopptemp?? Det bör den definitivt ha om man ska elda pellets mot acktank..
33 svar · 6,1k läst
R
robsarve: Kolla på Flooreva 12, körde det i förra huset och det kan nog spara dig en del jobb. Går bra att lägga flytande golv direkt ovanpå. http://www.floore.se/
6 svar · 8,5k läst
NiclasGDS
NiclasGDS: Eftersom huset är ett 100 år gammalt trähus så kommer vi bara att dra in (vattenburen) golvvärme där vi lägger klinker, tex nya badrum, kök och hall. Övriga stora radiatorerna som finns kvar behåller vi, de fungerar utmärkt. Om vi bara har en slinga (badrum) på övervåningen borde vi väl då mata denna ifrån fördelaren i källaren. Även de tre slingorna på mellanvåningen borde
10 svar · 6,2k läst
AnneFi
AnneFi: Jag har läst en miljon trådar här nu. Oturligt nog för er så har jag frågor iaf. Vi ska lägga vattenburen golv värme i kök/hall- yta på ca 20kvm. Vår rörläggare säger vi kan räkna med ca 400kr/kvm. jag skulle behöva ha råd med detta ganska snarast eftersom vi har planerat renoveringen av hallen i flera månader och när vi precis hade börjat kom något ljushuvud på att vi
0 svar · 1,2k läst
D
doppsko: Det verkar som att 22mm pex inte går att ansluta direkt till radiatorkopplingssatsen. upp till 18mm skall funka, men 18 verkar vara lite av en mellan variant som är lite ovanlig. hmmm. Smidigast i mitt fall kanske är att dra 2st 15mm 1-rörslingor på övervåningen och koppla dessa parallellt till värmesystemet. Kör nog med RIR i allafall, känns som det är säkrare än utan..
4 svar · 1,1k läst
H
Havsutsikt: Här är det befogat med en följdfråga, hur tjock är bottenplattan/golvet? Hur gammalt är huset? Om det är som jag tror så har du i värsta fall ett gammalt hus med platsgjutna golv på skärvbotten. Det vill säga att golven är gjutna efter att väggara är uppmurade/ eller så är det bara strängar gjutna som förstärkning där bärande vägg står. Det innebär att du kanske bara har
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.