Värme allmänt
lindstrom: Hmm, nog är det korroderat alltid. Verkar som fanskapet läckt. Jag hittade nu en röd sladd som inte satt fast där den borde. Den ser ut att ha suttit på en väldigt rostig mutter, svårt att se. Muttern sitter på undersidan av hela enheten undertill, bredvid kåpan mitt på.
Tompa74: [citat] Kollar det! Tackar! Brukar inte ha några problem med matte om jag bara har formlerna och vilka variabler som är vilka.
mexitegel: Man brukar sätta en radiator under varje fönster, det hindrar kallras från fönstren. Snyggast brukar det bli om de är lika breda som bredden på glaset i fönstret. Vilken effekt du behöver på varje element kan du räkna ut på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=8. Du kan säkert få ner kostnaden/element en del genom att du gör en del av arbetet själv, t.ex.
bobbi91: Ring till Wirsbo eller LK de kan hjälpa till. Och om du har en ritning kan du skicka över den och de ritar upp ett system samt skickar med en materiallista.
knekten: Jo långa raka lite halv grova stockar är nog det man får mest ved för pengarna för..:)
Gördetsjälvaren: Tack för hjälpen. Då monterar jag känselkroppen utan kiselfett i dykrören. Temperaturen ändras ju inte så snabbt i tankarna, så lite eftersläpning gör ju inget. Det stämmer ju faktiskt för till min ERA10PE+så monterade jag kiselfett på anliggningstermometern som monterades på utsida rör, enligt bruksanvisningen, och den används ju i reglerande funktion, alltså kräver lite
Skånepåg: Problemet är att den väcker oss mitt i natten :-( En ny är nu inköpt, så vi ska förhoppningsvis kunna sova bättre framöver...
mith: Hej Vilken är ert total pris per kWh inkl. rörligt nätavg, exkl. fast säkringsavg. vid vindkraftproducerad el? Mvh Mith
knatte: I princip har du rätt....trycket behöver inte vara lika eller högre än skorstensnocken i ett slutet system,,kan vara undertryck och mycket väl fungera om bara systemet är absolut lufttätt.....men någon gång ska du ju fylla och avlufta systemet o då måste du ha ett tillräckligt tryck för att komma upp till "nocken"
Mattias_Jo1: Är på gång och installera golvvärme hallen. - spårade spånskivor 22mm. - Laminat golv (klinker typ) pga höjd. Mina frågor lyder. Hur skulle ni göra detta eftersom hallen är i vinkel och inga andra rum har golvvärme eh planerat heller. Har 1-rörsystem med Berg-VP. Rita gärna på medföljande excel. Typ placering av shunt. Min tanke är under det avlånga fönstret på samma våning,
garoto: Hej, jag funderar på att ansluta en kamin i sommarstugan. Jag vill ha kvar den öppnaspisen och kunna använda den. Pratade med skortetnsfejarmästaren som sa att det skulle funka. (japp jag blev lite förvånad, har hört att två eldstäder på en murstock skulle vara förbjudet). Är det någon om har erfarenhet av att installera kamin på detta vis. Var ska jag ansluta röret? Ovanför
holmertz: Finns det pannrum med dörr så använd det. Golvbrunn behövs inte. Ha också dörren stängd när pannan går. Kan rädda dig från nedbrunnen fastighet. En gipsskiva på dörrens insida är enklast och billigast, sotarn bestämmer om det är godkänt. Dubbelgips sätter man på träväggar för att täcka över skarvarna men på en dörr ska det räcka med en skiva
Danne031: Det är väl lite upp till varje sotare att sätta reglerna också så att säga..ring honom och fråga hur du ska göra det är väl enklast.
PappasHammare: Vill bara berätta hur det har gått. Jag gjorde ungefär som Ulrik74 hade gjort. Efter jag hade fått materiallistan så ringde jag LK och berättade som det var och det var inga problem att få en ritning. Vi diskuterade lite om placering av fördelare och lite annat. Dom började efter ett par dagar och efter en vecka hade jag ritningarna i mail-inboxen. Beställde från Rinkaby igår. Ringde
PappasHammare: Har köpt en jordvärme pump och tillhörande slingor. Det ska bli två slingor och därmed fyra in/utgående rör Installatören säger att han vill ha fyra 110mm kabelskyddsrör upp ur husgrunden och genom väggen Dom jag har köpt är gula "korrugerade" plaströr och himla bångstyriga rör. Genom väggen gick bra men när vi skulle lägga dom till rätta i makadamen så sprack dom lite och
Thompa: Hej, Jag ska till och renovera en liten gästtoa och ett litet badrum. Idag sitter radiatorer men jag tänker byta till golvvärme (vattenburet). Eftersom jag inte vill ha några kopplingar i badrummet vill jag sätta en minishunt på gästtoan med en slinga till vardera utrymme (rummen är vägg-i-vägg). Jag har försökt söka mig till svaren men hittar inget... Vad behöver jag för prylar?
puu: Läste om en "Multibox" i denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/111432-byte-av-radiatorer-till-golvvaerme.html Det är nog en sådan du ska ha så slipper du cirkulationspump.
knatte: Samma formler gäller.....men igentligen ska man ta hänsyn till inre värmeövergångstalet (innerluft mot vägg), värmelednig genom vägg (lambda/väggtjocklek) och yttre värmeövergångstal mellan vägg och ytterluft Sen om du bygger en nedsänkt pool så pratar vi värmeledning mellan poolvägg och marken och givetvis vattenytan och luften......men formel mässigt är det i princip detsamma
idron: Har Du bara 30 grader in så kan det inte bli mer än svala radiatorer. Sen är det ju frågan om vad som är kallt och kallt, alla har olika referensramar till det. Har ni förvärmd tilluft via radiatorerna också eller?? Då kan lufthastigeten göra att du upplever ett drag.
vedtony: Jag har mitt pannrum ca 30 meter ifrån huset. Nu är det dax att inreda med panna och ack.tankar. Min anläggning består av: 40 kW vedpanna 3 x 750 liter ack.tankar 1 st 750 liter med varmvattenberedare. Jag tänkte ha en av tankarna som slavtank (har hört att man får mindre värmeförluster då, stämmer det?). Skall jag ha den med varmvattenberedare inne i huset, eller skall jag välja en
PX-21: Skulle jag Bygga helt nytt !(Om jag hade råd)så är det Vp som gäller ..(med en vedkamin.;)) förstås.... Mvh
2an: Det är samma typ så det är snarare den som är billigast du ska välja.. :) Har du golvvärme nånstans där du vill köra comfortvärme på sommaren bör du välja en Automix 20 istället då den har både max o min temp begränsning..
greateagle: Hej ! Har begärt in en offert gällande installation utav ett vattenburet golvvärmesystem från Roth. Grundförutsättningarna är följande (kanske inte dom mest optimala). oisolerad bottenplatta 50mm cellplast,19mm spånskiva och 14mm parkett/laminat.dessa skall rivas upp och ersättas med Kährs mattlackad ek i samma tjocklek.Blir ett sk flytande golv. Vi planerar för en öppnare
DNL: totalt 170, undervåning som har golvvärme uppskattningsvis 120-130kvm
bax: Håller med Mats. STOOR tankvolym. Ska du ha sol så kanske 500+2500 blir bra, läs en massa gamla trådar för att bilda dig en uppfattning. En schysst panna som matchar tanken. Orlan40 kanske..., återigen, gamla trådar. En spånugn, som går lätt att docka in, för att elda flisen (fortfarande mot tank!)
knekten: [citat] Beror på hur stor skotarn är,grannens är en liten rackare skulle tippa på en 6-8 fastkubik per lass.Ska man sen kapa o klyva kasta i en hög så blir volymen nära på dubbelt upp.Kåken ja har är på 165m2 o pannrummet är 40m2 sen en kulvert på 20m imellan.Halva kåken är isolerad(tillbyggd) med gjuten platta golvvärme.Brukar hålla en 22g innetemp.På sommarn brukar ja elda
knekten: Nja är det bara en liten badrumsyta på några m2 så skulle ja nog kolla upp hur mycket sådana elslingor förbrukar först?Nån som är haj på att räkna?:)