Hej,

jag håller på att bli tokig för att ju mer jag läser i ämnet desto fler motsägelsefulla och svårtolkade svar får jag.

- Vi har en suterängvilla från -62
- Vi ska lägga in ett massivt stavparkettgolv i ek (5 cm x 40-60 cm, ca 2 cm tjockt) på det övre planet
- Vi kommer att behöva ta bort en radiator för att få plats med nya köket

Frågorna:
- Ska vi lägga in golvvärme eller inte?
- Kommer det att räcka med golvvärmen eller kommer vi att behöva radiatorer också?

Tack för hjälpen!

P

golvvärme räcker och är så klart att föredra.

Golvvärme, ger en något lägre energiförbrukning eftersom man inte skruvar upp lika hög värme när den kommer från golvet.
Som jag förstår dig så kommer du att ha både radiatorer och golvvärme i huset, därför måste du shunta ned golvvärmetemperaturen till 25 grader ellr så.
Det gör man med en push tillsammans med en fördelare för golvvärmeslangen,
Slangen finns med diametern 12, 16, 17 och 20 mm och skall vara diffusionstätad.
Lägger du slangen i trägolv med glespanel skall den ligga i värmespridarplåtar annar blir effekten urusel.
slinglängden skall inte överstiga 100meter helst inte mer än 80 meter per slinga.
Man kan i efterhand ansluta termostat till fördelaren, men det är inte helt nödvändigt då systemet i sig är trögreglerat, men det har sina fördelar med termostater särskilt under sommarhalvåret.
Titta på www.byggbo.se där finns det golvvärmeprylar till bra priser.

Tack för svaren.

Några följdfrågor:
- Vi hade tänkt att gjuta in golvvärmeslangen i betong för att få jämnare värmefördelning. Verkar detta rimligt och vilken betong ska vi isf välja?

- irenebyggare, vi kommer troligtvis inte ha kvar några radiatorer på övre våningen (om det inte behövs), däremot kommer vi att undvika golvvärme på entréplan. Vad det som du tänkte på?

P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.