imported_Benno
imported_Benno: Det brukar väl vara en gräns på sådär 35 mm trä ovanpå golvvärme för att inte isolera för mycket så du har lite marginal även med 14 mm.
2 svar · 2,1k läst
F
froven: Har hittat dessa på Beijer http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=48066 för 194 :- / m2. Bra att de går att skarva "fritt", men priset känns i överkant. Frågan är om någon har tips på vart det finns billigare ? //Peter
0 svar · 2,2k läst
H
hasse k: Tack för svaret. Nu har jag hört lite olika angående detta. Har inte hämtat några radiatorer än. De kunde inte garantera att de hade de dimensionerna som jag ville ha. Får vänta i ett par veckor. De garanterade i alla fall att radiatorerna kommer från två-rörsystem. 350kr st med termostat och fastsättningsanordning. Det blir ju lite av grisen i säcken men man ser ju i alla fall lite
2 svar · 685 läst
M
Matss: Nivåskillnaden har ingen betydelse. Däremot borde du låta någon kunnig dimensionera EN riktig tank och skippa tanken i huset. Som det ser ut på ritningen behöver du inte mycket vattenpelare ovanför tanken i garaget = läge för att använda en gammal oljetank. Den tål åtminstone 3 m vattenpelare.
3 svar · 1,3k läst
·
E
Ekberg: Jag köpte min kulvert från http://www.kulvert.se/ Har den mellan garage och hus. Billigaste jag hittade då. Köpte dubbla längden och kapade på mitten. Alltså 2*2 rörs. /Dan
7 svar · 3,4k läst
pinebar
pinebar: Det beror väl lite på hur köket är placerat i huset också? Är det bara en yttervägg och kanske övervåning och öppen planlösning, så borde det ju kunna gå utan element om ni har gott om element runt omkring. Annars finns ju som sagt fläktkonvektorer också.
5 svar · 5,1k läst
peoe
peoe: Om du inte skall bygga nytt får du ju en uppfattning eftersom du vet de tidigare uppvärmningskostnaderna - alltså på ett ungefär vad du kommer att hamna på. Visst är det så att du har förluster i en pelletsanläggning kontra en elpanna, men du får ju tillräckligt bra koll...
5 svar · 6,9k läst
peoe
peoe: Nej, det där är ju inte rätt... Jag skulle gissat på att någon misslyckats lite med värmepumpsinstallationen. Eftersom du bor där du bor har det ju inte ens varit våldsamt kallt, det är ett litet hus... Jag tror att frånluftsvärmepumpen behöver kollas lite, som sagt - börja med att slå av den säkringen och se vad som händer. Känns det fortfarande som det går en massa ström får
5 svar · 1,4k läst
M
Matss: Om motståndet ligger på 10k och du lägger till nån ohm är det helt försumbart. Och vore det inte det så är svaret ja på din sista fråga :)
1 svar · 1,0k läst
T
TEGE: Vad säger fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen om det hela. för du har väl frågat ?
6 svar · 1,3k läst
A
akhagen: Jag har gjort en liknande undersökning för ett år sen. Blev dock en lösning med en liten radiator ändå. Har vattenburet och tittade på en sockel-konvektor som heter Kickspace. Den brukar dyka upp i dessa trådar för eller senare. Som vanligt ska den beställas från Ebgland, och DEN SUSar sägs det. Men liten och praktisk. Kolla annars att byta till mindre moderna radiatorer och som ovan,
17 svar · 8,7k läst
M
Matss: Oftast blir tankarna bredare än höjden om man ska få till nån volym, så höjden ska du inte oroa dig för. Då är det värre att dela det i två tankar. Tycker att du ska fundera över om du inte kan lyckas få in EN tank. Blir betydligt billigare också.
5 svar · 981 läst
E
exerg: frånluftsvärmepump gör i stort sett bara varmvatten utav värmen ifrån frånluften.All annan värme tillförs med en elpanna. Så cykla vidare eller komplettera med nåt annat.
1 svar · 592 läst
M
Mäster: Jag har bytt slang som någon tomte dragit en skruv i, det var inga bekymmer...(4st 90böjar) Det går lite segt första decimetern, sen släpper det, är det inte jättehål i den kan man spola varmvatten först, så den mjuknar lite Ska man gjuta in den i plattan, så behövs väl just inga skarpa böjar alls. Fast det enda som kan hända med den är att du spikar eller skruvar i den, Dom
6 svar · 3,5k läst
K
kallemannen: Ska givetvis inte byta ut den innan den är trasig. Vill bara ha klart för mig vilken typ av panna jag ska ersätta den med. Beträffande laddomat vet jag inte om det förlänger livstiden, då skulle den inte ha varit med så länge som den har, om det skulle inverka tror jag. Mvh. Jonte
2 svar · 904 läst
B
blomman73: Har hittat felet tror jag.1st elpatron låg det ström på fast det inte skulle,har kopplat bort den.hoppas att det funkar nu. Ska tillägga att elpatronerna har varit avstängda på brytaren på pannan. Pelletsen går iaf nu normalt
2 svar · 1,6k läst
P
pr95: Titta i tråden skorstensdrag #22 eller enligt :http://www.engineeringtoolbox.com/chimney-sizing-d_175.html
1 svar · 13,7k läst
P
pr95: Titta här om det hittas:http://www.keddy.se/
2 svar · 4,2k läst
v-g
v-g: Verktyget finns här, dock vet jag inte om den är tuff nog att klara en plastslang. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=843&iItemId=98816
5 svar · 4,1k läst
C
CarMan: skillnaden mellan vatten & värme är att ett värmesystem ha en begränsad mängd vatten & att det är lågt tryck i systemet. dessa saker gör att man får skarva dolt & med lite vad som hellst.
16 svar · 2,2k läst
P
PX-21: Mura inte igen rökröret (hålet)..sätt ett galler så klarar sig skorsten bättre mm.. Mvh
3 svar · 989 läst
S
stavsnäs: Tack för snabbt svar! Japp, bara i övre kammaren, i den undre är det rent utan beläggning. /Stavsnäs
2 svar · 958 läst
knatte
knatte: [citat] Om du menar att det är 180 cm mellan fönstrena skulle jag sätta 2 element...sitter dom på varsin yttervägg är det ytterligare ett skäl....är det 10-15 cm mellan fönstrena skulle jag kanske gå på ett element om man kan få det snyggt.....(smaken)...jag skulle nog då välja 2 element iallafall
8 svar · 1,1k läst
H
hakjar: OK tack för titten :) Då jobbar jag i denna riktning. Trevlig påsk allihop :)
5 svar · 715 läst
Immobil
Immobil: Har du kollat denna sidan? http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15 Där finns mycke information. Fast den har du kanske redan sett? :rolleyes:
1 svar · 2,7k läst
B
Brobacken: Känner igen mig i din frågeställning mith. Vi har funderat både fram och åter, men står nu i kö för vindandelar (i en park som dock skjutits på framtiden pga den horribla euro-kursen) för att få ner vår energikostnad. Hjälpeldar i vedspis och kommer att komplettera med termostatstyrd pelletskamin för att få lite jämnare värmeflöde under dagen när vi inte är hemma. Det kändes
13 svar · 1,7k läst
S
spikers_corner: Jag har bara fräst vändningarna, använder färdigspårade från K-rauta för 167 :-. Vardagsrummet blev lagd i glespanel. Men här är en tråd http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43776-egenfraesta-spar-foer-golvvaermeslinga.html Jag har för mig det skall finnas en tråd med bild(er), men jag har kanske drömt.
1 svar · 7,8k läst
R
Rigor: Observera att detta "skydds" funktion bara gäller vattnet som finns i beredaren om man inte spolar ledningarna till tappställena... Om man tar det lite enkelt, så är det så att allt vatten(både VV o KV) som står stilla kommer att få omgivningens temperatur. Oftast får man inte 65-70g vatten till tappstället direkt, utan det första vattnet när man öppnar kranen är just sån vatten
4 svar · 11,6k läst
_ap_
_ap_: Gängtejp funkar, men man måste lägga på minst 15 varv oavsett dimension, allt enligt en gammal räv.. och peppar peppar men det har aldrig läckt.. För övrigt får endast gängtejp användas på fjärrvärme vilket, om det används rätt tyder på driftsäkerhet. Lin är ej tillåtet.
9 svar · 8,3k läst
_ap_
_ap_: Samma vatten är alltid bäst, varför skulle skiktningen bli ett problem?
5 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.