Satt och räknade lite på uppvärmingskostnader för varmvatten, och enligt min beräkning går väldigt mycket av årskostnaden för detta åt för att värma vatten för dusch/badkar. Lite synd att större delen av denna värme sedan skickas ut ur huset, känns ju knäppt att man plockar in vatten från kommunens vattenledningar, värmer upp det till 30 grader eller så, och sedan skickar ut det.

Vore ju inte helt svårt att få till något slags system där det använda vattnet från dusch/badkar används för att värma det inkommande vattnet precis innan det går till varmvattenberedaren. Man vill ju inte dra allt avloppsvatten dit (typ från toalettstolen) eftersom det mesta är kallvatten, men just från dusch/badkar borde ju gå. Man får ju då ha en separat avloppsledning för detta, men i längden borde det ju löna sig. Finns det något sådant system?

Borde ju inte vara allt för svårt att konstruera, min tanke är ju att ha ett kopparrör i ett annat (något mindre) kopparrör, typ ett 45mm rör med ett 40mm rör i. I det inre röret åker det använda (=varma) vattnet åt ena hållet, och i det yttre röret åker det inkommande (=kalla) åt andra hållet, dvs i praktiken en värmeväxlare baserad på motflödesprincipen. Bara flödena är låga borde ju detta funka rätt så bra.

Vad du söker är egentligen ett solvärmesystem, med skillnad att i ditt fall vattnet förvärms med avloppsvatten. Det blir (såvitt jag förstår) samma typ av tekniska lösningar för värmeväxling. Jag skulle nog i så fall först satsa på ett solbaserat förvärmesystem, då kostnaderna (likartade värmeväxlare) blir likvärdiga, medan energitillflödet definitivt motiverar solvärmepanelens extrakostnad.

Det finns system för återvinning av spillvatten. Dock har jag inte hittat så många, inte heller så bra. De fungerar ganska precis som du tänker. Ett rör som kopplas in på avloppet som det inkommande kallvattnet vill vvb går igenom. Med korsströmningsprincipen och värmeförande ytor så överförs värmen från avloppet till kallvattnet.
Inte så hög verkningsgrad på detta. Om det var i slängarna runt 25%, var ett tag sedan jag kollade på detta.

Själv har jag tänkt bygga ett eget system som är betydligt mer effektivt och billigare. Helt enkelt en tank i källaren som jag kopplar till framförallt dushavloppet men även tvättmaskin och köksavloppet kan kopplas in. I denna tank går en kopparslinga som kallvattnet till vvb går igenom. En strypventil kommer se till att det inte blir för högt flöde, så att det hinner värmas upp ordentligt.
En temp. givare kopplad till en ventil öppnar tanken som släpper ut vattnet när det kommit ner i en viss temperatur. En översvämningskanal finns även i toppen på tanken för att hörhindra stopp i avloppet. Med detta system ska det inte vara några problem att förvärma kallvattnet från 6-8grader till 30-35 grader, året om.

Låter som ett intressant system, men min spontana tanke är ju att det blir en massa hår och liknande äckel i tanken. Tänkte du helt enkelt bita ihop och rengöra denna med jämna mellanrum, eller har du någon annan idé, typ filter innan, avskiljning, självrengöring eller något annat? Hade du förresten tänkt ha isolering runt tanken? Tankstorlek?

En nackdel som jag kan tänka mig är att vattnet i tanken sannolikt aldrig blir särskilt varmt. Värme tappas ut genom uppvärmning av det kalla vattnet, samt att tanken läcker värme till omgivningen.

Detta har diskuterats på forumet några gånger, kanske går det att hitta de gamla trådarna.

En sak som då konstaterades är att det inte är tillåtet att återvinna värme ur spillvatten vid en kommunal anslutning. Jag antar att man oroar sig för frysrisken etc.

MartinT skrev:
Låter som ett intressant system, men min spontana tanke är ju att det blir en massa hår och liknande äckel i tanken. Tänkte du helt enkelt bita ihop och rengöra denna med jämna mellanrum, eller har du någon annan idé, typ filter innan, avskiljning, självrengöring eller något annat?
MartinT skrev:
Det blir lika äckligt som i golvbrunnen i dushen. Dvs inte speciellt farligt. Antingen sätter man ett grovfilter innan tanken som man enkelt rengör eller så rengör man tanken, vilket inte borde bli speciellt många gånger på sin livstid.

Hade du förresten tänkt ha isolering runt tanken?

Beror på vart den kommer placeras. Blir det i pannrummet som jag planerat så kommer den nog varken ta eller ge värme till rummet. Men vill man så är det ju inga problem eller stor kostnad att isolera.

Tankstorlek?

Beror nog helt på vad jag kommer över just då. Optimalt vore att ha så stor tank som mängden vatten man dushar per gång.

En nackdel som jag kan tänka mig är att vattnet i tanken sannolikt aldrig blir särskilt varmt. Värme tappas ut genom uppvärmning av det kalla vattnet, samt att tanken läcker värme till omgivningen.

Vattnet blir nog oftast strax under 40 grader när det kommer in, vilket är strax under den temperatur jag dushar i. Mängden spillvatten är betydligt mer än mängden kallvatten som skall värmas så något problem att värmen från spillvattnet inte räcker till ser jag inte. Grov uträkning för mitt system där vvb oftast kommer hålla 80grader. Dushar jag 100 liter ger det 100 liter 40 gradigt spillvatten. Då har det gått åt 50 liter varmvatten som måste ersättas med 50 liter kallvatten. För varje grad kallvattnet förvärms sjunker spillvattnet i tanken en halv grad. Så är kallvattnet 8 grader och förvärms ytterligare 20 grader till 28 så har vattnet i tanken sjunkit till 30 grader.

I praktiken så tror jag det kommer vara lite annorlunda. Vattnet i slingan i tanken kommer vara varmare än 8 grader när det börjar förvärmas. Då spillvattnet från föregående dusch kommer ha förvärmt det vattnet som är i slingan innan dushen påbörjas. Till kanske 20 grader, sedan hållas eller ytterligare värmas av värmen från pannrummet. Så när det börjar duschas så är vattnet i slingan redan runt den temperatur som råder i pannrummet. Vilket gör att för vattnet i tanken och vattnet i slingan kommer mötas vid en högre temperatur, kanske 30-35 grader. Därav kommer vattnet förvärmas till just 30-35 grader. Lite svårt att förklara.

putte82 - byggde du systemet du beskriv i ditt inlägg?

Har funderat på något liknande och är nyfiken om du fick det att fungera som tänkt.

Hej Josef,

Vi ska bygga en 2- planare och det enda som kommer att kunna gå genom avloppsvärmeväxlaren är ju vattnet från badrummet uppe.

Man undrar ju då hur lång tid det tar innan inköpet på 10 000 kr betalar sig ?

Hmmm skeptisk till att det ska bli så stor överföring då röret är lodrätt, röret går ju inte fullt för att man duschar o det lär passera snabbt genom växlaren..

dom jag känner som har separat mätere till vv beredaren ligger på 8-12 kWh/dygn vilket gör 3-4400 kWh/år o då spar man 1000-1500 kWh/år med 30% verkningsgrad vilket jag inte tror man får..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.