Vi har en öppen spis från 1927. När man tittar upp i skorstenen så tar det tvärstopp, men det är öppningar åt både vänster och höger. Misstänker att de har försökt utnyttja den varma röken istället för att bara släppa ut den rakt upp. Skickar med en enkel skiss. Hoppas att ni förstår något av den ;)

För att få bättre effekt när vi eldar så skulle vi vilja sätta in en kassett. Går det om man har en sån här skorsten?

• skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det gula är rökgångarna, har du säkert en öppen rörspis. Finns det sotluckor nederst i böjarna?

I så fall är den bättre än öppen spis, men sämre än den vanliga kakelugnen. Kasset hade *jag* hoppat över. men däremot funderat på att sätta dit luckor för öppningen (kanske i glas?).

Ja, det är sotluckor nederst i böjarna. Kul att höra att det är skapligt effektivt ändå! :) Då kan man spara lite pengar på kassett.

Vet du vart man får tag på glasluckor?

Ylven, tack för länken men jag hittar inga glasluckor där...?

Vet du möjligtvis hur man monterar en sån där? Kan man plugga och skruva direkt in i tegelstenarna?

Om du går in under "Kakelugnar" och sedan "Luckor till kakelugnar" så står det där att de specialtillverkar luckor också. Du vill väl rimligen ha större luckor som någorlunda matchar öppningen på din rörspis. När det gäller att fästa luckan så skulle jag nog försöka mura fast den. Kanske passa på att sätta fast lite eldfast tegel i eldstaden också. Rörspisar ska muras med lerbruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.