15 783 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
FTX ventilation
Hej!
Gör man någon energivinst genom att installera FTX ventilation om man har värmepump(tex en Nibe FIGHTER 410P)?
Jag menar att luften måste ju värmas upp i vilket fall som helst. Om man inte har FTX så värms ju luften med golvvärmen?
Gör man någon energivinst genom att installera FTX ventilation om man har värmepump(tex en Nibe FIGHTER 410P)?
Jag menar att luften måste ju värmas upp i vilket fall som helst. Om man inte har FTX så värms ju luften med golvvärmen?
Fördelen med FTX är bla. att man slipper kallras, det är inte så kul om det är -20 och man får in den luften via ventiler eller don. Då är det bättre att återvinna värmen i frånluften och värma tillluften. Men frånluftvärmepumpen kan du med fördel återvinna energi på sommaren, vilket man inte vill gör med en FTX.
Är det billigare att ha en frånluftvärmepump och ha en förvärmare till tillluften då behov uppstår?
Är det billigare att ha en frånluftvärmepump och ha en förvärmare till tillluften då behov uppstår?
Nu grabbar måste vi hålla isär begreppen lite.
Har du en frånluftvärmepump,då har du ett frånluftsystem, så kan du inte sätta in ett ftx system,
FTX står för ,frånluft,tilluft,och växling.
Däremot kan du sätta på en förvärmare på din tilluft så du får en bra ballans och dynamik i blandingen av rumsluften och slippa Sk.kalldrag.
Har du en frånluftvärmepump,då har du ett frånluftsystem, så kan du inte sätta in ett ftx system,
FTX står för ,frånluft,tilluft,och växling.
Däremot kan du sätta på en förvärmare på din tilluft så du får en bra ballans och dynamik i blandingen av rumsluften och slippa Sk.kalldrag.
Har inte fått nåt svar.
Alltså frågan var om det finns några energivinster i att ha en värmepump med FTX ventilation(tex en Nibe FIGHTER 410P) som värmer upp tilluften jämfört med en vanlig frånluftsvärmepump?
Och detta gäller ett hus med värmeslingor i plattan.
Alltså frågan var om det finns några energivinster i att ha en värmepump med FTX ventilation(tex en Nibe FIGHTER 410P) som värmer upp tilluften jämfört med en vanlig frånluftsvärmepump?
Och detta gäller ett hus med värmeslingor i plattan.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Försök hålla isär begreppen.
FTX reserverar vi för fläktar med värmeväxlare.
Nibe FIGHTER 410P är en "vanlig" FVP med en tilluftsfläkt och förvärme batteri.
Det är ur energisparsynpunkt egalt om du integrerar tilluftsfläkten i VPn eller inte, så länge T-fläkten inte värms med elslingor. Ren frånluft med vanlig värme kan ge komfort problem, men drar inte mer energi. Utelämnar diskusionen om hur varm man måste ha inne för att olika alternativ ska uppfattas som lika.
Väljer du en TFX så återvinner du värmen med värmeväxlare. Den lösningen kräver mindre driftel för ventilationsdelen, men den ger inget varmvatten under den varmare årstiden.
Att instalera både TFX och 410P blir tårta på tårta.
Jag tycker du ska fundera på TFX och en "vanlig" VP eftersom en FVP aldrig kan ge mer än värmen i frånluften + kompressorenergin resten blir elpatron.
FTX reserverar vi för fläktar med värmeväxlare.
Nibe FIGHTER 410P är en "vanlig" FVP med en tilluftsfläkt och förvärme batteri.
Det är ur energisparsynpunkt egalt om du integrerar tilluftsfläkten i VPn eller inte, så länge T-fläkten inte värms med elslingor. Ren frånluft med vanlig värme kan ge komfort problem, men drar inte mer energi. Utelämnar diskusionen om hur varm man måste ha inne för att olika alternativ ska uppfattas som lika.
Väljer du en TFX så återvinner du värmen med värmeväxlare. Den lösningen kräver mindre driftel för ventilationsdelen, men den ger inget varmvatten under den varmare årstiden.
Att instalera både TFX och 410P blir tårta på tårta.
Jag tycker du ska fundera på TFX och en "vanlig" VP eftersom en FVP aldrig kan ge mer än värmen i frånluften + kompressorenergin resten blir elpatron.
Besserwisser poiu....... Nibe FIGHTER 410P återvinner värmen ur luften precis som alla andra frånluftsvärmepumpar men utöver det värmer den även upp tilluften. Alltså har Nibe FIGHTER 410P både tilluft- och frånluftsfläktfunktioner dessutom två värmeväxlare, en för frånluft och en för tilluft.....
Så frågan var alltså om det är nån energifördel med en sådan här värmepump jämfört med att bara ha vanliga tilluftsventiler i fasaden tillsammans med en VANLIG FRÅNLUFTVÄREMPUMP.......
TFX har jag ingen aning om vad det är.....
Så frågan var alltså om det är nån energifördel med en sådan här värmepump jämfört med att bara ha vanliga tilluftsventiler i fasaden tillsammans med en VANLIG FRÅNLUFTVÄREMPUMP.......
TFX har jag ingen aning om vad det är.....
TFX har jag ingen aning om vad det är.....[/quote]
Om du tar in tilluften genom fasaden så är det risk för kallare golv. (kallras)
Med Niben förvärmer du inkommande luft och det kan vara behagligare.
Energimässigt tror jag inte att det är någon skillnad.
TFX har jag ingen aning om vad det är.....[/quote]
Om du tar in tilluften genom fasaden så är det risk för kallare golv. (kallras)
Med Niben förvärmer du inkommande luft och det kan vara behagligare.
Energimässigt tror jag inte att det är någon skillnad.
Gustav1 Precis vad jag undrade, SKÖNT att nån äntligen förstod
,
nej jag tror inte heller att det energimässigt borde vara någon större skillnad.
Jag bor i södra Sverige och har inte märkt av några problem med kallras i vårt hus trots att vi bara har enkla ventiler i fasaden.
Mvh
nej jag tror inte heller att det energimässigt borde vara någon större skillnad.
Jag bor i södra Sverige och har inte märkt av några problem med kallras i vårt hus trots att vi bara har enkla ventiler i fasaden.
Mvh
Har du golvvärme? vad har du för ventiler? fresh90?
SÄKER på att du inte upplever problem med kallras?
Själv väljer jag mellan FTX (tex nibe410p) och vanlig FLVP, men det är inte så lätt..
Det är inget större arbete att dra rör och sätta tilluftsdon i mitt (ännu ej byggda)hus, så frågan är om man missar något om man inte gör det.
SÄKER på att du inte upplever problem med kallras?
Själv väljer jag mellan FTX (tex nibe410p) och vanlig FLVP, men det är inte så lätt..
Det är inget större arbete att dra rör och sätta tilluftsdon i mitt (ännu ej byggda)hus, så frågan är om man missar något om man inte gör det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden