Hej! Detta blir mitt första inlägg här. Jag har sökt och fått svar på en del frågor i detta forum förut, men har först nu denna sena timme registrerat mig. Detta för att jag har specifika frågor som jag hoppas få ganska precisa svar på.
Så,
till ämnet och frågorna! Det är så att jag av diverse anledningar valt att placera en ytterst liten kamin (Jøtul 602, gjutjärn) i husets f.d. pannrum (f.d. därför pannan är borttagen och fjärrvärme installerats), där den för övrigt vad jag kan förstå bara bidrar marginellt till uppvärmningen av boytan. Rakt ovanför kaminen är vardagsrummet.
Nu vill jag göra lite mer. Skulle det löna sig att dra upp en på sin höjd dryg meter lång kanal? Min tanke är att ha någon sorts kåpa över kaminen och från den ett ventilationsrör upp genom källartaket och vardagsrumsgolvet till en ventil på vardagsrumsgolvet. Ventilen ska gå att öppna och stänga så att jag kan välja när jag vill värma upp (främst*) pannrummet och källaren eller (främst*) vardagsrummet och resten av boytan. Måste jag ha en fläkt eller räcker det med att låta varmluften stiga av sig själv? Jag skulle också vilja veta om detta är tillåtet. Måste jag söka bygglov eller dylikt? Kåpan och kanalen ska ju vara av ej brännbart material. Jag har också funderat på om det kanske vore klokt att sätta in något filter i kanalen för att slippa eventuell röklukt och onyttigheter. Skulle detta hindra genomströmningen av värme? I så fall kan jag stå ut med lite röklukt då och då och enligt studier en ökad risk för för tidig död till följd av inandning av cancerogena ämnen (Aftonbladet:
"Vedeldad kamin fara för hälsan").
* Ja, bortsett från skorstenen och murstocken. Ett par dm brett stråk av muren blir ljummen och till och med varm efter några timmars eldande i kaminen och förblir så ett tag. Detta bidrar till uppvärmningen av huset, men hur mycket eller lite skulle ni tippa på? Omöjlig fråga utan mer detaljer så klart, men på en höft så där...? Muren blir varmast nere i källaren, där jag antar att ytterväggarna och jorden utanför äter upp det mesta av värmen. Samma öde till mötes går ju värmen som avges från kaminen. Eller?