Tänkte gjuta in 20mm golvvärmeslang i betongplattan för ett garage.

Vad är det för fördelar/nackdelar med att naja fast slangen i armeringsnätet eller lägga slangen på skenor under armeringen? eller spelar det ingen roll?

Tacksam för synpunkter..
 
O.M skrev:
Tänkte gjuta in 20mm golvvärmeslang i betongplattan för ett garage.

Vad är det för fördelar/nackdelar med att naja fast slangen i armeringsnätet eller lägga slangen på skenor under armeringen? eller spelar det ingen roll?

Tacksam för synpunkter..
Vi lade våra i skenor under armeringsnätet (platta för husbygge), mest för att vara säker på att få längsta möjliga avstånd till ytan på plattan med tanke på framtida borrning för infästning av väggar och sådant.

Vet inte om det gör värmen lite 'trögare' vid omslag, men det tyckte jag uppvägdes av den mindre sannolikheten att borra hål i skiten :)
 
Ok, eftersom detta ska vara i ett garage så ska jag inte sätta upp innerväggar.. så jag kör nog på att naja fast slangen i armeringen.

Tack för svaret!
 
Tror inte det finns nån direkt nackdel annars med att naja slangen i armeringen, det är nog så "man gör" generellt.
 
Nackdelar är att det krävs lite tjockare betongkaka och att det tar längre tid jämfört med rörhållarskenor. Slang och skenor ersätter distanserna under armeringen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.