Hallå!

Jag tänkte höra om det är någon som kan hjälpa mig med min fråga?

Jag har i min nyköpta villa en panna av märket CTC 265B. Den har en
CTC elbox monterad på sig. På boendeplanet sitter en dosa som man styr
elementvärmen med, den står det Satchwell på. Vad som händer när exempelvis
omgivningstemperaturen understiger det som jag ställt in Satchwellen på är att
pannan går igång och elementen blir glödheta.

Min fråga är om man inte på något sätt kan ställa in värmen på vattnet som cirkulerar
i elementen så det inte är så hett. Jag skulle vilja ha att det var lite ljumnare värme
under en längre tidsperiod än att det är max hett och sedan iskallt..

Fram på pannan finns några reglage för att kunna justera vissa saker men när
man vrider på dem så möter man inget motstånd utan de verkar vara "lösa", ska
det vara så eller kan de vara bortkopplade av någon anledning?

Tacksam för svar :)

Mvh
Per

H
Har du inte termostatventiler på elementen?
Att pannan ger hög temperatur ut kan bero på att shuntventilen har fastnat. Pannvattnet cirkuleras då direkt ut till elementen utan att blandas med returvatten. Går värmeledningarna i ytterväggarna så får man värmeförluster när vattet i ledningarna är onödigt varmt.
Hjälpte en person förra året med exakt samma problem, ctc265 och trasig shunt. Han kastade ut pannan och köpte en 3 år gammal oljepanna från Nibe komplett med automatshunt, expansionskärl och bra cirkulationspump.
Det kostade honom lika mycket som att köpa ny shunt med automatik till den gamla pannan.
Pelletsbrännare hade han redan så det blev en billig och bra uppgradering av värmesystemet.
Får du varmvatten i tillräcklig mängd från pannan? Varmvattenslingan brukar bli igenkalkad med åren.

Hej och tack för snabbt svar!

Nej, inga termostatventlier utan gammaldags metallvred ;)
Varmvaten i kranarna är varmt så det ryker om det, så det saknas inte.
Kan man själv kolla om shunten fungerar eller ej? Du säger att varmvattenslingan kan kalka igen och det kan nog stämma för det är väldigt dåligt tryck i just varmvattnet. Kan man "avkalka" systemet??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.