C
Tja!
Jag tänker lägga golvvärme i garaget, 20 mm rör med 292 mm mellanrum (har jag räknat ut), huvudsakligen för att hålla en underhållsvärme på vintern, men även för möjlighet att ösa på lite mer om man ska jobba i garaget. Tänkte även att det kanske är behagligt med en möjlighet att dra på lite komfortvärme sommartid (kanske inte dom allra varmaste dagarna, men om det är lite ruggigt är det nog skönt) om man ska ligga på golvet och jobba. 200 mm isolering under, vilket minsann får räcka.

Anyhow, min tanke för att värma upp detta är nåt i stil med följande:
Istället för att trassla med dyra shuntgrupper och dyr kulvertslang som kräver stora hål i källarväggen på bostadshuset osv osv, så tänkte jag att jag skulle göra som så att jag köper en sån behållare värmebaronen har för elpatron, samt en liten, kanske 3 eller 4,5 kW elpatron till den, som jag helt sonika sen kopplar till golvvärmen via en fördelare, givetvis med ett litet tryckexpansionskärl också. Värmebehovet vintertid styrs genom att värmepatronens termostat ställs på säg 35 grader, medan en rumstermostat får dra en kontaktor som är kopplad till patronen. Sommartid, om man bara vill ha lite komfortvärme, kanske man kan ställa rumstermostaten i botten, och ställa ner värmepatronens termostat till 25 grader kanske.

Är detta en fungerande lösning? Har ni något bättre alternativ? Kanske någon mindre elslukande lösning som funkar i ett 32 kvadrats garage? känns inte så jättelockande att sätta in en kamin eller dylikt, som ni kanske förstår.

• Gilla
Ellertz
  • Laddar…
Finns kanske bättre lösningar, men i mitt garage, 50 kvadrat, har jag en 3 kw elpatron som står på 35 grader, kopplad med en kontaktor och rumstermostat.
jag har bara underhållsvärme på cirka 8-10 grader, högre ibland om det ska skruvas mycket. För att värma upp snabbt så har jag ett 5kw fläktelement som jag nästan aldrig andvänt.

C
Det låter som att vi tänker precis lika. Fräckt.. ^^ Har du några siffror på hur mycket ström det drar?

Var lite nyfiken på det första åren så jag kopplade en timräknare från en maskin paralelt med elpatronen och den gick ca 1100 timmar på en vinter så det blir ju 3300 kwh.
Så med ett elpris på 1 krona så skulle det bli 3300 kronor för garagevärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.