1 976 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Värma garaget
Tjo!
Håller, som vissa kanske har märkt, på att snickra upp ett garage (dagen har spenderats med att göra klart isoleringen i grunden, och armera kantbalken på ena sidan).
Funderar på uppvärmning. Golvvärme är uteslutet, eftersom mina föräldrar står för pengarna, och dom säger tvärnej. Jag tycker personligen att oljeradiatorer eller dylikt är en lite för tråkig och elslukande lösning. Något kulvertrör har det inte förberetts för, så värme från husets värmesystem finns det inte heller möjlighet till. Luft/luft-värmepump är väl iofs en vettig lösning, men hur funkar det när man behöver den som mest, när det är neråt -10 - -20?
Några andra bra förslag? Funderade på tanken med en billig pelletskamin med fläkt, men det känns också lite tveksamt, då måste man ju springa och fylla på förrådet hela tiden...
Håller, som vissa kanske har märkt, på att snickra upp ett garage (dagen har spenderats med att göra klart isoleringen i grunden, och armera kantbalken på ena sidan).
Funderar på uppvärmning. Golvvärme är uteslutet, eftersom mina föräldrar står för pengarna, och dom säger tvärnej. Jag tycker personligen att oljeradiatorer eller dylikt är en lite för tråkig och elslukande lösning. Något kulvertrör har det inte förberetts för, så värme från husets värmesystem finns det inte heller möjlighet till. Luft/luft-värmepump är väl iofs en vettig lösning, men hur funkar det när man behöver den som mest, när det är neråt -10 - -20?
Några andra bra förslag? Funderade på tanken med en billig pelletskamin med fläkt, men det känns också lite tveksamt, då måste man ju springa och fylla på förrådet hela tiden...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kommer att värma mitt nyisolerade och panelade garage (va ska man ha semestern till om inte till att bygga 7 dar i veckan?
) med luft/luft värmepump. Har en kombinerad rörmokare/elektriker som fixar "allt" i frimans hus som säger att det är det bästa och billigaste. Han värmer sitt eget 80 m2 stora garage med två st såna och har aldrig haft några värmeproblem ens när det är som kallast på vintern.
Eldstad får man visst inte ens ha..
Jo, en luft/luftare med underhållsvärme kan kanske fungera, men jag vill inte ha risk för frysning där ute, utan det ska gå att förvara frostkänsliga produkter där...
En rulle golvärmeslang kostar inte så himla mycket, du kan ju råka gjuta in en slinga ändå.. utifall att..som komplement till luftvärmepumpen, som jag tror är den billigaste värmen.
Golvvärme är väl den minst ekonomiska ur energisynpunkt..
Golvvärme är väl den minst ekonomiska ur energisynpunkt..
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
du har väll inte så mycket att välja på eftersom det skall vara billigt... Det är bara el, luft-luft och diverse förbränningslösningar som passar, och får man inte köra med öppen låga så stryks ju alla förbränningslösningar, pellets, ved, träflis osv..
Det som du kan välja på är iprincip:
direktel, luft-luft
och det är väll ett ganska lätt val tycker jag...
Är du orolig för att värmepumpen inte skall orka så smäll in 1-2 st oljeelement som används "i nödfall"
Det som du kan välja på är iprincip:
direktel, luft-luft
och det är väll ett ganska lätt val tycker jag...
Är du orolig för att värmepumpen inte skall orka så smäll in 1-2 st oljeelement som används "i nödfall"
luft/luft och en 4kW "el-björn" när det är som kallast.Mäster skrev:
Att golvvärme är det mest ekonomiska handlar också om hur mycke isolering man har under plattan, lite isolering = mycke värme åt maskarna = inte så effektivt.
En värme källa som är placerad direkt i rummet är enligt mig den mest effektiva = minst förluster.
Som sagt, det funkar att värma ett garage i Jumkil (2 mil väster om Uppsala) med luft/luft pump, förmodligen lite kallare vintrar "här uppe" än i Skåne. Jag tror inte Du behöver nåt mer, även när det blir riktigt kallt kommer luft/luft att hålla plusgrader alla fall säger min expert
Men skulle jag bygga nytt och gjuta platta skulle jag lägga vattenburen golvvärme, det gör jag på alla ställen jag renoverar och har aldrig ångrat mej och har aldrig sett på fakturan att det blir speciellt mycket dyrare än nåt annat heller.
Även här i västerbotten är det många som värmer garaget med L/LVP utan extra värme, I vintras va det rätt kallt o då blev det faktiskt -7° i mitt garage som har 10 cm isolering i väggarna o 20 cm i tak med kassa trädörrar med hela 50 mm mineralullsisolering i.. Det va då minus 23-27° i en vecka..
Att hålla det frostfritt krävs inte mycket i ett garage på 60-70 m2
Att hålla det frostfritt krävs inte mycket i ett garage på 60-70 m2
Skulle vara intressant att se om det går att använda markvärme om du bara vill ha frostfritt.
Isolera tak och väggar ordentligt samt plattkanten en bra bit ner i marken för att inte tjälen ska kunna krypa in, ingen isolering under plattan. Plattan och marken under ska vara energilager.
Sedan har du två alternativ:
Vattenburet. Gräv ner markvärmeslang under hela plattan så djupt som möjligt, helst i grundvattennivå. En cirkulationspump och ett fläktkonvektorelement som värmer luften i garaget.
Luftburet. Lägg ner en massa avloppsrör i marken under plattan så djupt det går och kör igenom garageluften med en fläkt. Man får se till att rören lutar mot en dräneringsbrunn så kondens kan rinna bort och det går att spola rent ibland.
Båda metoderna ger kyla på sommaren och värme på vintern. Metoden med marken som energilager används i passivvärmda uterum och växthus för att jämna ut temperaturen mellan dag-natt och vinter-sommar. Ju större lager desto jämnare blir temperaturen.
Isolera tak och väggar ordentligt samt plattkanten en bra bit ner i marken för att inte tjälen ska kunna krypa in, ingen isolering under plattan. Plattan och marken under ska vara energilager.
Sedan har du två alternativ:
Vattenburet. Gräv ner markvärmeslang under hela plattan så djupt som möjligt, helst i grundvattennivå. En cirkulationspump och ett fläktkonvektorelement som värmer luften i garaget.
Luftburet. Lägg ner en massa avloppsrör i marken under plattan så djupt det går och kör igenom garageluften med en fläkt. Man får se till att rören lutar mot en dräneringsbrunn så kondens kan rinna bort och det går att spola rent ibland.
Båda metoderna ger kyla på sommaren och värme på vintern. Metoden med marken som energilager används i passivvärmda uterum och växthus för att jämna ut temperaturen mellan dag-natt och vinter-sommar. Ju större lager desto jämnare blir temperaturen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden