rog_ohl skrev:
Det var precis så jag menade, finns det någon värde i värmen i pannan efter eldning för dig så är det smart :p

Att för mig installera något liknande skulle mest bli nördigt onödigt eftersom min panna endast rymmer 55L dvs ungefär 4,5kW/h efter eldning som då ev ventilerar bort genom skorsten, jag eldar ungefär 1-2 gång i veckan på vintern

Det är att mest att betrakta som kattskit när tankarna efter avslutad eldning då innehåller ungefär 400kW/h ren CO2-neutral användbar energi för bostaden :D

/R
I moderna pannor är det i keramiken det mesta av restenergin lagras i (se länk i föregående post) Men kan man lagra 400kWh så är det fortfarande "kattskitsmängd" :)

apotekarnes
Hocke skrev:
Har du 200L i pannan så kanske du ska kolla på en återvinningskoppling.
Smart ide att först ta värmen i pannan innan man använder tankarna. Jag har visserligen 200l i pannan, men jag har också ett fristående pannrum som ska kunna stå hyggligt varmt hela dygnet. Pannan får då fungera som ett element under den del av dygnet som jag inte eldar. Dessutom har jag kulvert mellan panna och tankar, så en återvinningskoppling skulle inte fungera för mig då radiatorsystemet inte går i närheten av pannan.

olle45 skrev:
Här är en länk till CTCs lösning på luckstängning
Titta på sidan 22 här finns en intresant enkel lösning.
[länk]
Precis en sådan panna har jag sett i verkligheten. Hela den där mekanismen var bortsliten och spjället hölls öppet av en tegelsten. Gissar att ägaren hade slitit bort det i vredesmod för att det inte fungerade så bra i praktiken. :D

apotekarnes
Jag vet minst ett par stycken som haft lösningar med nån hasp som hakas av och släpper ner luckan och som sedan har kastat bort grejerna för att de inte funkar. Det är dock ganska länge sen, och CTC:s pryl kanske funkar bra.

Det jag gillar med min konstruktion är att luckorna under eldning alltid är helt öppna tills villkoren för stängning uppnås och de faller igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.