1 766 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Vinst med att sänka temperaturen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi har en samlingslokal som används 2 dagar i veckan ca 4 timmar per gång. En kväll och en förmiddag. Lokalen (drygt 100 kvm, 4 fönster och en dörr som används, platta på mark, klinkergolv) är uppförd år 2000 och värms upp med golvvärme som styrs med två termostater. En Värmebaronen elpanna. Vi brukar hålla 19 grader.
Nu funderar vi på att börja tidsstyra temperaturen med Uponor Timer I-35. Blir det någon vinst med detta eller äts vinsten upp när värmen ska arbetas upp igen ? Hur mycket ska man sänka temperaturen?
Nu funderar vi på att börja tidsstyra temperaturen med Uponor Timer I-35. Blir det någon vinst med detta eller äts vinsten upp när värmen ska arbetas upp igen ? Hur mycket ska man sänka temperaturen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Ni tjänar alltid att hålla en lägre medeltemperatur och det "kostar inte mer" att värma upp lokalen igen, men tänk att när den ska värmas så behövs enerig att hålla temperaturen + att höja tempen. När ni "sänker" är effekten noll, zero, nada.
Värmeförlusten är alltid beroende av differensen mellan inne-ute. Ju högre effekt ni har tillgängligt desto mer energi sparar ni då uppvärmningen kan starta senare.
Uponor timer är det något special eller går det lika bra med ett Theben-ur?
Protte
Värmeförlusten är alltid beroende av differensen mellan inne-ute. Ju högre effekt ni har tillgängligt desto mer energi sparar ni då uppvärmningen kan starta senare.
Uponor timer är det något special eller går det lika bra med ett Theben-ur?
Protte
klart ni tjänar på att sänka värmen.
men jag ska ge ett exempel på när man inte tjänar på att sänka tempraturen.
Om en värmepump värmer lokalen, o värmepumpen klarar att göra detta utan att en elpatron hjälper till. då kan man förlora på att sänka värmen, genom att elpatronen komer att hjälpa till att värma upp.
en i annat fall så kan jag inte komma på ett senarie då det inte lönar sig, speceilt inte när den ska stå kall så pass länge som i deta exempel
men jag ska ge ett exempel på när man inte tjänar på att sänka tempraturen.
Om en värmepump värmer lokalen, o värmepumpen klarar att göra detta utan att en elpatron hjälper till. då kan man förlora på att sänka värmen, genom att elpatronen komer att hjälpa till att värma upp.
en i annat fall så kan jag inte komma på ett senarie då det inte lönar sig, speceilt inte när den ska stå kall så pass länge som i deta exempel
men golvvärme har väl en högsta temperatur som inte ska överskridas. Tänk också på att golvvärme är den uppvärmningsanordning som det är trögast att styra rumstemperaturen upp eller ned med.prototypen skrev:
//Bosse
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Effekt finns det, pannan är väl tilltagen. Så det som styr när vi måste börja höja tempen blir väl trögheten i golvvärmesystemet. Detta blir ju lite knepigt när utetempen varierar. -20 ena dagen, -5 andra.prototypen skrev:
Vet inte om det är något speciellt med timern. Har ej kollat priset, det är väl antagligen ganska speciellt
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad är en lämplig temperatur att sänka till? 17 grader? 15 grader?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Okej, så pass.
Ibland är det någon där kortare stunder mitt i veckan, så 10 grader kanske känns i lägsta laget då. Vi får fundera på det. Det går ju alltid att behålla jackan på
Ibland är det någon där kortare stunder mitt i veckan, så 10 grader kanske känns i lägsta laget då. Vi får fundera på det. Det går ju alltid att behålla jackan på
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag tackar hjärtligt för råden och tipsen. Förhoppningsvis blir elräkningen lättare i år
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vet någon förresten om man kan köpa det där uret på nätet nagerst? Hittar ej på rinkaby eller dinvvsbutik.
Hittade
http://www.maniarmatur.se/?cat_id=605
inte så billig
Hittade
http://www.maniarmatur.se/?cat_id=605
inte så billig
Redigerat:
Ni vill väl i första hand inte sänka temperaturen, men uppvärmningskostnaden, eller hur?
Köp en billig L/L-VP som håller vettig grundvärme på typ 18-20C 8-10månader om året. Du har ni åstadkommit det ni egentligen vill, spara pengar, utan att tappa för mycket komfort.
Köp en billig L/L-VP som håller vettig grundvärme på typ 18-20C 8-10månader om året. Du har ni åstadkommit det ni egentligen vill, spara pengar, utan att tappa för mycket komfort.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det var lite dålig info om timern
http://www.uponor.se/upload/documen...nor Control System (trådbunden)/TIMER-All.pdf
Men som jag tolkar det så går det inte att välja vilken temp man ska hålla, utan det finns tre lägen att välja på: Comfort, Eco och Frostprotection. Jag gissar att Eco inte sänker temperaturen nämnvärt mycket, medan Frost sänker rejält. Frågan är ju hur mycket. Får kanske ringa Uponor och fråga.
http://www.uponor.se/upload/documen...nor Control System (trådbunden)/TIMER-All.pdf
Men som jag tolkar det så går det inte att välja vilken temp man ska hålla, utan det finns tre lägen att välja på: Comfort, Eco och Frostprotection. Jag gissar att Eco inte sänker temperaturen nämnvärt mycket, medan Frost sänker rejält. Frågan är ju hur mycket. Får kanske ringa Uponor och fråga.
Klicka här för att svara