Värme allmänt
janwide: Pratade utegivare alt. innegivare med rörmokarn som var här igår. Han hävdade att allt fler går ifrån innegivarna för att det blir mer strul än nytta. Dock utan att speca. vad problemen består i. Enda nackdelen med utegivare är att det vid ex. solinstrålning eller öppen brasa kan bli ett par grader varmare inne. "Men det är väll bara mysigt" tyckte han ;-)
v-g: JAg har mitt uttag en bit ner på tanken så att man alltid har lite varmvatten kvar när värmen är slut (typ för en varm dusch :) ) det tar alltså ett tag att värma upp till svärmen kommer så att säga. Man kan lösa det hela genom en bivalent shunt, man får då också bättre skiktning. En bivalent shunt är som en vanlig fast med en extra ingång. När då ena ingången är fullt
Chelsea: [citat] Tänkt lyfta upp ämnet igen lite och bifoga en bild /Kjell
aivo: Jag gissar bara men han menar nog att han skulle sparat 1000kwh mer med bergvärmen jämfört med Comfortzone lösningen.
Janneman: Har ett hus från -75 med eltakvärmefolie på övervåningen och väggradiatorer i källaren. Folien har gett upp i de flesta rummen och jag litar numera på mina värmepumpar. Vill ändå ha ett fungerande grundsystem och funderar på att byta ut takfolien mot ny sådan. Har letat runt för en tid sedan och fann då att det var väldigt svårt att få tag i folie i Sverige samt att det var
rörmokaren: skruva av muttern motionera piggen,kolla direkt med en granne om han har bra värme också.
rog_ohl: Jag har i mitt tidigare hus fått erfara precis samma scenarion med ett element, och varje höst fick jag motionera och banka skiten ur ventilen för att få den att spela Efter ett par års ihärdigt och årligen återkommande misshandlade så blev pinnen skadad på så sätt att den kärvade i maxläge och termostaten som har en bifjädermetall trycker helt enkelt inte i den även om jag
rogge_vvs: Den vanliga uträkningen för ett tryckexpansionskärl med dina ungefärliga värden ger ett kärl på 425 L
roke: [citat] Äh, nu ska man ju inte måla fan på väggen. Det brukar ju inte hända nåt. men en termostat på pumpen tyckte jag var en billig och enkel åtgärd. Har man bara radiatorer spelar det kanske mindre roll, men det vore faktiskt jobbigt för mig om jag skulle köra ut 100gr i mina golv. Jag har flera felkällor hos mig. (motor till shunten kan kanske lossna eller fastna i felläge?
Ingenjören: Propylenglykol - inte speciellt giftig Etylenglykol - Akut giftig!!!!!!!!!!!!!
stedevil: [citat] Jo. Googla på Grundvattenvärme. Med rätt utrustning (dvs som utnyttjar vattnet direkt utan mellansteg) är det effektivare än bergvärme.
apotekarnes: Jag får ta och damma av gymnasiematten och räkna lite. Stort tack för hjälpen!
DIY_freak: Borde som sagt inte vara några som helst problem. Bara att lägga en kulvert ut mot uthuset. Om det blir lönsamt beror på förbrukningen.
rog_ohl: Om du ska ha öppet system så kommer kanske din rörmokare att vilja dra ett utluftningsrör upp ovanför expansionskärlet som i sig är bottenanslutet Då kan det vara oklokt att köra på med kranvattentryck där som kan gå upp till kärlet och spola i den vägen, iofs gör det nog inget direkt annat än att delar av vattnet kommer att komma via skvallerrör ned i golvbrunnet samt att ett ev
steppen7: Ja jag har insett att en frånluftmodul ungefär återvinner energin fläkten drar så det blir +- noll. Men det där nya kravet, 70% har jag hört, hur beräknas det? Det måste ju bli olika vid olika utetemperaturer... Att tex återvinna 70% om det är 20C inne och 19C ute så det bara är en grads skillnad blir nog svårt oavsett system.
Mich: Finns även plåtar för värme rör som är till för att sätta mellan reglar. Tror både Wirsbo och LK Systems har det.
imported_Soren: Har i år satt in en 660T med premodulskorsten. Är nöjd än så länge, värmer bra och har redan sparat tusingar på elvärmen under hösten... kommer att bli en av våra bättre investeringar tror jag. Kaminen är varm några timmar efter eldning.
imported_Soren: Ifrån Contura:s hemsida: "Skorstenen måste alltid vara minst en meter hög över taktäckningen och aldrig sluta under taknockens nivå."
gaia: [citat] Du har rätt att magnetit skyddar ..... så länge den sitter fast på ytan. Börjar den släpa och cirkulera runt i systemmet så blir det bara elände. Dock är det svårt att stoppa rostskador helt när syre finns i närheten för järnet vill ju gärna tillbaka till sin ursprungliga form typ järnmalm :). Syrefattigt vatten=svart magnetit, syrerikt= röstrött :) gaia
Palte: Startar verkligen pumpen? Laddtemp, är ju även när pumpen startas, vrid till noll och lägg en mejsel mot pumen och lyssna.
B-ola: Hej jag har en kökspanna Norrahammar nr 309 med vitemaljerade luckor. Emaljen börjar se väldigt sliten ut. Finns det nya luckor att köpa eller kan man omemaljera dom och isåfall vem kan göra detta.
BigGitt: [citat] Samma gäller Comfortzone med tilluftsagregat.
leifa.k: Har väl ingen kommentar angående dina offerter, men jag kan berätta att jag har 4 pipor 14*14cm och det skulle muras upp nytt ovan tak. Vågar inte tänka på vad en ny pipa skulle kostat. Hörde bara med en firma och det räckte för att jag skulle åka och handla material och fixa skorstenen själv ovan tak. Firman skulle ha 1000kr/ varv. Det var 17 varv så valet var inte svårt, inte
Namdil: Jag har en 45a som jag har eldat ett år i. Jag har inte haft nå bekymmer. Måste även säga att Sven-Erik på Vedsol har varit väldigt bra att ha göra med.
Boan: kanon. skicka mig ett privat mess med lite adress och så, det väger inte mycket utan skickas i brev. roligt att det gått bra! fickockså lite lurigt med kopplen, vill man ha andra termostater går det ju bra med annat märke på avig-ventilen, eller ha en böj. det är dock lite lurigt med gängorna, manska kolla noga. den i radiatorn är ju standard.
lurik: Jag ringde tillverkaren och frågade för jag har en likadan shunt som jag tänkte sätta styrning på, båda passar.
inli12: Jag monterade en takstos av plåt som var lite större än skorstenen. Jag tryckte sedan ner en bit korrugerad takplåt i mellanrummet (runt hela). På så sätt blev skorstenen fixerad samtidigt som luft kan cirkulera uppåt. Som jag förstod skulle schaktet vara ventilerat. /IL
LEE Cordon Bleu: Ja det fanns hos nedan firma och jag har haft ett installerat nu sedan Febeuari 2009 och fungerar bra. Värmer ett hus på 149 kvm. Och med återvinnings agg ACF så blir det mycket låg kostnad. PBH Produkter AB i Skara Vattenbatteri ring Bernth Andrée Tel.0511-10203 Jag hoppas telefon nummret fortfarande fungerar. Annars sök på internet. Mvh. /LEE Cordon Bleu
BillyBragg: Haha ja du varför de har blivit så kallt vet ja inte.. Men de måste väl va vattnet som kommer in från brunnen som är så kallt.. Ja va tvungen att fylla på lite tidigare idag för vi har bytt ett element.. Jaha så ja måste ta ledigt från jobbet varannan dag för att elda :) de är ju inte ekonomiskt :) Nämen seriöst hur länge ska ja elda då ungefär.. Brukar bara köra en tvåtimmar