8 414 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Installation av vedpanna och tankar
HeJ!
Jag har instalerat en Maga31 panna men den fungerar dåligt.
Den är lätt att tända upp men när den har laddat till hälften stoppar fläkten .Är det någon som kan tala om vad det är för fel. Inkopplingssystemet är det som följer laddomat 21 med öppet expantionskärl.
Tacksam för svar.
Jag har instalerat en Maga31 panna men den fungerar dåligt.
Den är lätt att tända upp men när den har laddat till hälften stoppar fläkten .Är det någon som kan tala om vad det är för fel. Inkopplingssystemet är det som följer laddomat 21 med öppet expantionskärl.
Tacksam för svar.
Tempen brukar ligga på 75-77 när den plötsligt stannar.Slår jag på den omedelbart, går den igång och brinner till nästa gång den stoppar kan variera mellan en halvtimme till en timme eller längre.
Kan det vara regulatorn som är sönder.
Kan det vara regulatorn som är sönder.
Det är nog för låg temperatur på pannvattnet. Pannan tror att elden har slocknat och stänger av fläkten. Laddningspumpen kan pumpa undan vattnet för fort. Det kan även vara fel på underförbränningen, inte tillräckligt varm låga.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om inte pannan brinner när det är ved i magasinet måste det vara något fel.
Pannan laddar första timman som jag tycker med bra kapacitet.
Om underförbränningen är för låg, varför fortsätter den då brinna när man slår på den så fort den stannat
Pannan laddar första timman som jag tycker med bra kapacitet.
Om underförbränningen är för låg, varför fortsätter den då brinna när man slår på den så fort den stannat
Fläkten på en del pannor stängs av då pannvattnets temperatur sjunker under 80 grader efter att ha varit högre. Pannan tror då att elden har slocknat.
Hög rökgastemperatur det där. Perifal/Baxi vedpannor solo plus/innova håller 140-170 grader vid full förbränning.
Hög rökgastemperatur det där. Perifal/Baxi vedpannor solo plus/innova håller 140-170 grader vid full förbränning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden