HeJ!
Jag har instalerat en Maga31 panna men den fungerar dåligt.
Den är lätt att tända upp men när den har laddat till hälften stoppar fläkten .Är det någon som kan tala om vad det är för fel. Inkopplingssystemet är det som följer laddomat 21 med öppet expantionskärl.
Tacksam för svar.

#16, Pannfläktar brukar stanna vid överhettning av pannvattnet eller när pannan tror brasan har slocknat.

Tempen brukar ligga på 75-77 när den plötsligt stannar.Slår jag på den omedelbart, går den igång och brinner till nästa gång den stoppar kan variera mellan en halvtimme till en timme eller längre.
Kan det vara regulatorn som är sönder.

_ap_
Kan rekomendera ett samtal till ditt inköpsställe.
Dom måste kunna svara på dina frågor.

Matss skrev:
2: Anslut tryckexpansion på nedre rör vid tankarna och sätt säkerhetsventilen i toppen (på röret som går till exp. som du ritat nu)
Är det vanligt att göra på det viset? Verkar rätt så smart faktiskt.

Det är nog för låg temperatur på pannvattnet. Pannan tror att elden har slocknat och stänger av fläkten. Laddningspumpen kan pumpa undan vattnet för fort. Det kan även vara fel på underförbränningen, inte tillräckligt varm låga.

Om inte pannan brinner när det är ved i magasinet måste det vara något fel.
Pannan laddar första timman som jag tycker med bra kapacitet.
Om underförbränningen är för låg, varför fortsätter den då brinna när man slår på den så fort den stannat

jonas9 skrev:
Tempen brukar ligga på 75-77 när den plötsligt stannar..
men vad är rökgastemperaturen då? Normalt stannar fläkten när rögastemperaturen understiger en viss temperatur och fläktens timer har gått ut.
//Bosse

Rökgastemperaturen brukar röra sig mellan 200-350 grader när pannan är igång

Fläkten på en del pannor stängs av då pannvattnets temperatur sjunker under 80 grader efter att ha varit högre. Pannan tror då att elden har slocknat.

Hög rökgastemperatur det där. Perifal/Baxi vedpannor solo plus/innova håller 140-170 grader vid full förbränning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.