Hmm jag räknade ut att bara min utebelysning drar lika mycket på ett år som belysningen för hela huset i DI:s schablontabell. Efter lite överslagsberäkning av vad våra datorer, tv, torktumlare mm drar så ligger vi på minst det dubbla. Hatten av för normalhushållet...

Kan bara hålla med om att det låter osannolikt lågt. Säker på att det är faktiska elkostnaden? Vi trodde att vi betalade faktiska förbrukningen under en lång period (eftersom de hade monterat en fjärravläst mätare) men det visade sig vara fel, det var inte förrän nyligen de började läsa av automatiskt. Fast nu är det väl lag på att det ska vara fjärravläst så det verkar ju konstigt.

Gör som jag och logga el, vatten och fjärrvärme(inte fjärrvärme för din del) den sista varje månad så kan du sen jämföra med förbrukningen enligt fakturan.

frhe skrev:
Kan bara hålla med om att det låter osannolikt lågt. Säker på att det är faktiska elkostnaden? Vi trodde att vi betalade faktiska förbrukningen under en lång period (eftersom de hade monterat en fjärravläst mätare) men det visade sig vara fel, det var inte förrän nyligen de började läsa av automatiskt. Fast nu är det väl lag på att det ska vara fjärravläst så det verkar ju konstigt.
Krav på månadsvis avläsning från 1 Juli 2009.

Det är stora individuella skillnader mellan hushåll. 350 kWh är normalt men det är även 550 kWh. Tänk på att hushåll ser väldigt olika ut. olika storlek, olika beteende.
2 pensionärer i en 90 kvm "låda" <--------> 2vuxna 2 barn i 250 kvm villa.
Snittet ligger nån stans mittemellan.

Tycker det låter knas. Samma beräknad årsförbrukning som vi som värmer hus och varmvatten med ved. I ett 110 kvadrats hus med källare (dock dåligt isolerat).

Förbrukningen beror ju väldigt mkt på var i Sverige man bor.
Dessutom har det varit osedvanligt milt under stora delar av hösten.

Jag har själv ett hus av jämförbar storlek, ca 330 kvm totalt, i Göteborg.
Byggt 1965, ej tilläggsisolerat men bergvärme.
Min årsförbrukning ligger på ca 18 000 kvh.

I Västra Götaland där OP bor var oktober rätt kall 3-4 grader kallare än förra året tex. November har varit mildare, men elräkningen för november har ju inte kommit än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.