2 839 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Värmesystem vid nybygge!
Sida 1 av 3
Hej !
Vi håller på titta runt på lite olika uppvärmningslösningar till vårt nya hus.
Vi kommera att bygga ett hus på 250kvm på 2-plan med dorochell som matriall, samt betongplatta med vatten buren golvvärme .som vi även har på 2.planet också.
men vi har lite svårt att bestämma oss för vilken uppvärmning ,bergvärme el Frånluftsvärmepump.
Det vore kanon om ni som har buggyel bugger kan komma ned lite tips..
/Patrik
Vi håller på titta runt på lite olika uppvärmningslösningar till vårt nya hus.
Vi kommera att bygga ett hus på 250kvm på 2-plan med dorochell som matriall, samt betongplatta med vatten buren golvvärme .som vi även har på 2.planet också.
men vi har lite svårt att bestämma oss för vilken uppvärmning ,bergvärme el Frånluftsvärmepump.
Det vore kanon om ni som har buggyel bugger kan komma ned lite tips..
/Patrik
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Självklart val var bergvärme för oss, speciellt om du har golvvärme. Glöm frånluft VP, det finns nya som klarar ditt hus men det är ändå på gränsen. Dessutom är driften såpass mkt dyrare. Bäst är bergvärme, duscha och bada en massa och ha det varm och gott inne utan att bli ruinerad. Borrhålet är en investering du kan ställa emot något annat du vill ha i huset, t.ex kan du skippa granitbänkarna i köket och nöja dig med massiv ek och du har halva borrhålet betalt.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vi ligger strax över 5500-6000 kwh på 230kvm, men då har vi 43 fönster/altandörrar i huset och frånluftsventilation enbart, ingen FTX. Mycket fönster är från golvet. Bergvärme, 5 personer i hushållet och golvvärme. IVT Greenline HT Plus 9. Bergvärme är att rekomendera alla dagar i veckan.d^_^bGustavW skrev:
Helt otroligt låg förbrukning!
5500-6000 kwh.
Jag gör ju av med ungefär lika mycket, men då är det bara till hushållselen, typ.
Hur mycket är hushållsel och hur mycket går till värme/varmvatten av dina 5500-6000 kwh?
5500-6000 kwh.
Jag gör ju av med ungefär lika mycket, men då är det bara till hushållselen, typ.
Hur mycket är hushållsel och hur mycket går till värme/varmvatten av dina 5500-6000 kwh?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vet du när det gör det?Calle&Lisa skrev:
Självklart pratar vi om uppvärmningsel, inte hushålls el. Med tre barn tvätt, datorer, tv mm. så har vi likamycket till och väl det. Men det tror jag alla fattade.
Den dagen som elen kostar 3 kr så har vi alla ett gigantiskt inflationsproblem i sverige, då har löner gått upp rejält. Alternativet är att el är helt ute och det finns något annat vi värmer oss med. Värmepumparna står på museum.
Nej, det är nog ingen fara än så länge, under värmepumpens livslängd att det dyker upp något som är bättre, den dagen det gör det är det nog dags att byta ändå.
Då är det för övrigt förbjudet sedan 10 år att elda med ved och pellets, vilket ändå var en bristvara och dyrt. Dessutom är det bara miljökontoret i de tre norrlandskommunerna längst upp som fortfarande tillåter det.
Tror jag var tydlig, med att jag inte förespråkar ved eller pellets, var det någon som inte insåg det?
Flyttar in i vårt hus om en månad som är lika stort som erat. Har också köpt bergvärme IVT Greenline HT Plus E9. Undrar bara hur mycket isolering du har i väggar och tak. 300 i plattan antar jag. Har du golvärme i hela huset? Ska bli spännande att se hur förbrukningen blir.Havsutsikt skrev: