2 485 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
För bra för att vara sant?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag och familjen har nu bott i vårt hus i snart 4 månader, Det är ett 320 kvm stor sekelskiftesvilla, ej tilläggsisolerat, men mycket gediget byggd. Fönstren är av gammal typ med lösa innebågar och står man nära känner man att det dra lite grand. Längs med golv och golvspringor kan man även där känna vindilar. Vi har varken använt oss av fönsterremsor eller kollat över skicket på tätningslisterna (har varit ganska mycket annat att göra...). Uppvärmningen är vattenburen bergvärme. Vi har hela tiden haft termostaten inställd på 23 grader, varit varmt och skönt hela tiden. (vi var faktiskt riktigt nervösa inför vintern). Vi har eldat en del i flera av de 4 öppna spisarna och kakelugnarna, men mest för mysfaktorn.
Nu till chocken, en positiv sådan, jag fick första räkningen från Vattenfall, 1000 kr första månaden, nästföljande månader 1300 resp 1300 kr. Hade väntat mig bra mycket mer, budget låg på 3-4000/mån. Vi är fyra i hushållet och har mycket gäster.
Kan det vara så här bra, eller är det något fel på min elmätare. Vill ju inte få en chock senare...
Mvh Cheavy
Jag och familjen har nu bott i vårt hus i snart 4 månader, Det är ett 320 kvm stor sekelskiftesvilla, ej tilläggsisolerat, men mycket gediget byggd. Fönstren är av gammal typ med lösa innebågar och står man nära känner man att det dra lite grand. Längs med golv och golvspringor kan man även där känna vindilar. Vi har varken använt oss av fönsterremsor eller kollat över skicket på tätningslisterna (har varit ganska mycket annat att göra...). Uppvärmningen är vattenburen bergvärme. Vi har hela tiden haft termostaten inställd på 23 grader, varit varmt och skönt hela tiden. (vi var faktiskt riktigt nervösa inför vintern). Vi har eldat en del i flera av de 4 öppna spisarna och kakelugnarna, men mest för mysfaktorn.
Nu till chocken, en positiv sådan, jag fick första räkningen från Vattenfall, 1000 kr första månaden, nästföljande månader 1300 resp 1300 kr. Hade väntat mig bra mycket mer, budget låg på 3-4000/mån. Vi är fyra i hushållet och har mycket gäster.
Kan det vara så här bra, eller är det något fel på min elmätare. Vill ju inte få en chock senare...
Mvh Cheavy
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Är du debiterad på ett avläst värde eller på en beräknad förbrukning? Läs av elmätaren själv och kontrollera mot din faktura.
Jag gissar på chock-alternativet för dig (iaf när januari-april har passerat).
Jag gissar på chock-alternativet för dig (iaf när januari-april har passerat).
1300:- för oktober ink moms och elnätskostnader låter orimligt... Skulle innebära runt 900 kWh för en kåk på 320kvm i en medeltemp ute på ca 6 grader. Är du säker på att inte den tidigare ägaren kopplat in ful-el på en del av fastigheten?
Räkningarna gäller aug, sep och okt. Vi eldar ungefär varannan dag. Beräknad årsförbrukning på räkningen är ca. 14000 kwh. Skall läggas till att vi har tidstarffspris från vattenfall, vilket innebär, nu har jag det inte exakt i huvudet, att vi har billigare tariff mars till oktober och efter klockan 18.00 övrig tid, har inte den dyrare tariffen i huvudet...Vad är Ful-el?
Tror vi gjorde av med typ 350kWh el under oktober här i Luleå. 300 m2 villa från 1958 med treglasfönster. Vi har dock fjärrvärme men jag är ändå förvånad över hur lite vi förbrukar. Två personer .
Låter faktiskt ganska normalt för en fjärrvärmekund.jeppeknaster skrev:
Fjärrvärmen tar ju både uppvärmning samt tappvarmvatten.
Så här förbrukar man i en normalvilla när det gäller hushållsel.Gurravasa skrev:
Detta är bara en schablon och det är naturligtvis stora individuella skillnader.
Jag tror denna är framtagen av Dagens Industri.
Anordning: kWh/år:
Belysning 946
Kyl/frys 792
Tv + stereo 434
Dator etc 409
Spis 394
Tvätt 303
Disk 220
Övrigt 536
Totalt 4 034
Man förbrukar normalt sett något mer vintertid än sommartid. Jag vill nog säga att 350 kWh för oktober är lite lågt om jag jämför med mig själv men det faller ändå helt klart inom normalkurvan. (för en villa med fjärrvärme)