Värme allmänt
BillyBragg: Haha ja du varför de har blivit så kallt vet ja inte.. Men de måste väl va vattnet som kommer in från brunnen som är så kallt.. Ja va tvungen att fylla på lite tidigare idag för vi har bytt ett element.. Jaha så ja måste ta ledigt från jobbet varannan dag för att elda :) de är ju inte ekonomiskt :) Nämen seriöst hur länge ska ja elda då ungefär.. Brukar bara köra en tvåtimmar
prototypen: Det går visst bra men du får en högre driftskostnad. Protte
mroing: Är det en så liten yta och du har en radiator i rummet hade jag valt el golvvärme. finns tunna som inte bygger på höjd. och sedan helt enkelt struntat i isolering. att lägga ner massa jobb och kostnader på att isolera endast 2,5 kvm kommer nog inte återbetala sig.... Försök lägga värmekällan så nära golvytan som möjligt så minimeras förlusterna neråt istället. ta en titt på
Chelsea: [citat] Om du har ett enrörsystem, dvs att du har ett rör som går i en slinga, där början är tillopp och slutet är retur. Har du säkert ändå två rör upp till radiatorn. Dessa rör sitter båda nedskruvade i enrörsystemet. I så fall är det bara att plugga de båda rören eller skruva ur de båda rören från det enda rör som de sitter i och sätta pluggarna där.Så har jag gjort
Jan-Å: Jag har lagt golvvärme i källaren på ett sutteränghus 1996, vi la golvspån direkt på plattan med laminatgolv ovanpå. När vi senast träffade dom som köpte huset av oss (ca 2 år sen) sa dom inget om några problem alla fall. Huset byggt -65 och jag har ingen aning om det är nån isolering under men tror inte det. I Ert fall skulle jag låta det vara tills ev. problem uppstår, det är
JonasHolm: Hej Jag har problem til och från med ett surrande ljud från min golvvärmefördelare (Wirsbo WGF). Jag har haft en del problem med luft i systemet tidigare, och då har ljudet uppstått, men nu när jag luftar så kommer det ingen luft, och ljudet tystnar inte heller. Några idéer om vad det kan vara? /Jonas
PX-21: Det gick bra att lufta alla 4..=kom vatten ur avluftn,nippeln..? Du har inte gått ner i rör dim vid radd bytet?.självcirk Mvh
LeChuck: Det var ett kapillärrör! En kompis filade lite på kopparwiren och det visade sig vara ett litet litet hål i mitten! :)
rog_ohl: Den är hård och formsprutad för det objekt Det finns att köpa så man sprutar själv, men det blir ett h-vete på jorden om du ska göra nått med på tanken sedan Enkelt med nätad mineralullsmatta te.x eller glasfiberrullar och lägga på ordentligt :) /R
jeppeknaster: [citat] 15cm. Det är väl bara att börja med 70mm cellplast+50mm EPScement +30mm flytspackel med armeringsjärn. Mailade EPScement angående mitt projekt med 200mm cellplast+50mmEPScement+30 flytspackel och det gick bra men han rekommenderade armeringsnät i flytspacklet alternativt kör 70+50mm cellplast och sen 30-40mm flytspackel med armeringsnät skippa platonmattan
apotekarnes: Tack för svar! Det blir allstså ett växlande relä med nätspänningen som manöver och som slår över till växelriktaren vid strömbortfall. 2-3 batterier borde räcka ett bra tag.
Palte: Bort med de röda plasthattarna (som knappt syns på bilden) så ska du nog få flöde. Är de skruvade i bott så är slingan stängd.
hedde: [citat] Det blev ett företag på hemmaplan faktiskt, men har pratat med dom som du rekommenderade också. Tack för hjälpen.
pr95: Roligt att du blev nöjd! Kom ihåg att dokumentera hur du har gjort dina inställningar för kommande behov av finjusteringar /bra att ha om du ändrar på något som referens/grundinställning. Mvh pr95
Lurvas_: Ska bara meddela att allting nu löst sig. Både med påfyllning av värmesystemet och elementen.. :)
DIY_freak: Förresten... Du borde kunna styra cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen med tillskottskontaktorn i VPn och sedan arrangera någon bypass-inkoppling av fjärrvärmecentralen så att flödet normalt går förbi den och enbart genom den när cirkulationspumpen i den går. Då slipper du en dyr växelventil.
thewolf: Inga större bekymmer... Bilade upp ca 40 kvm i min källare som är på 65 kvm. Sparade ett rum som ska bli kontor/gästrum/biorum. Det rummet är just nu lager för allting som ska hamna i andra rum när dom är färdiga, Suck... Det är dock tungt att köra ut x kubik med sand, är man lat kan man ringa en slamsugare som suger ut det, en del säger att det går bra. Själv grävde jag ner 30cm
Sjörre: Polisanmäla skippar jag nog.. Vill väl inte ha ytterligare en grannfejd på den skånska lantbygden. Låter bra att han förstör sin kamin, han får skylla sig själv.
myrstack: Unifix finns tex hos sigro och ger dig en övergång från stålrör till något annat, tex PEX. Används väl lämpligast när man gör uppdateringar och ändringar av ett existerande system så drar man pex på det nya/ändrade. // Mats
Micke H: Kör du någon annan fläkt som suger mycket luft? du kan ju ha undertryck i huset som gör att röken vänder för att ta lättaste vägen ut ur kaminen. /M
HåkanG: Någon som har ovanstående kombination med elpatron bortkopplad som kan ge mig lite siffror på driften? Har problem med värmen i huset och tror att det är fjärrvärmen som inte räcker till. Får inte upp värmen tillräckligt och temperaturen i tanken på 310p går inte upp till börvärdet på 53 grader utan kommer som max till 49-50 grader. Och vrider jag upp termostaterna i huset så
olle45: Hej Angående verkstad / garage uppvärmning den är lämplig för ditt värmebehov? http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4847 Du tänker helt rätt! Snabb uppvärmning med olja ! Tips! Kontakta sotamästaren innan ni skaffar kamin / panna så får ni bra info vad som han kan godkänna, grage har sina bestämmelser o verkstad har sina. Vilken typ och längd av skorsten som skall användas
jowa45: Ett förtydligande: Hur ska jag på bästa sätt ansluta stosen till pipan? Försöka såga stort hål och ansluta ett rör i vinkel?
Hemmer: Jeg är mycke interesserat av at få eksakte oplysningar om vilka venliler du köbte Wertok. Jag har köbt en gammal fastighed med hur många som hälst gamle venliler och myvket som helst vatten på gulvet. Var fantastisk at få byta tril non ting som funker. Ursakta mit Danska - jag är fött i danmark. Martin:confused: