6 123 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
hur värma litet källar rum
hejsan.
har flyttat ner dator i ett litet källar rum eftersom de gamla datarummet ska bli barnrum.
dock så är de grymt kallt i detta källar rum då de inte finna nån värme i det så jag sitter o funderar hur man ska värma de lite, är ju lite att elda för kråkorna att värma ett källar rum men som det ligger så är det bara en vägg som är ut mot marken resten är inneväggar...
rummet är på 3 kvadrat så de är inte stort, skulle de vara ekonomiskt att sätta ett el eliment i detta rum eller kommer de att få gå på max hela tiden o elräkningen skjuta i höjden. resten av huset värms av bergverme o vattenburet men i detta rum finns de inget i närheten så man kan koppla på nåt sånt...
så va tror ni. en matta på golvet o en elradiator, finns dörr in till rummet så man kan stänga till ialf o behålla värmen
har flyttat ner dator i ett litet källar rum eftersom de gamla datarummet ska bli barnrum.
dock så är de grymt kallt i detta källar rum då de inte finna nån värme i det så jag sitter o funderar hur man ska värma de lite, är ju lite att elda för kråkorna att värma ett källar rum men som det ligger så är det bara en vägg som är ut mot marken resten är inneväggar...
rummet är på 3 kvadrat så de är inte stort, skulle de vara ekonomiskt att sätta ett el eliment i detta rum eller kommer de att få gå på max hela tiden o elräkningen skjuta i höjden. resten av huset värms av bergverme o vattenburet men i detta rum finns de inget i närheten så man kan koppla på nåt sånt...
så va tror ni. en matta på golvet o en elradiator, finns dörr in till rummet så man kan stänga till ialf o behålla värmen
ja det var ju en idé, det har jag inte tänkt på.. dock så används rummet rätt flitigt då det är lite av ett kontor med så de kanske är mer ekonomiskt med en radiator. dock borde ju rummet hålla värme ett tag så de kanske räcker att köra fläkten lite åt gången bara... synd att inte förra ägarna la golvvärme i detta rum med då dom la i rummet brevid som är relax avd 
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fördelen med en värmefläkt är att man snabbt får varmt varmt om fötterna vilket oftast är där man fryser i en källare. Det finns ju termostat på de flesta värmefläktar och du kan ju även sätta en timer på den så att den inte går på natten t ex. Billigt blir det i inköp också...Frigge skrev:ja det var ju en idé, det har jag inte tänkt på.. dock så används rummet rätt flitigt då det är lite av ett kontor med så de kanske är mer ekonomiskt med en radiator. dock borde ju rummet hålla värme ett tag så de kanske räcker att köra fläkten lite åt gången bara... synd att inte förra ägarna la golvvärme i detta rum med då dom la i rummet brevid som är relax avd![]()
ja det är sant.. är ju fötterna som blir isklumpar lätt... får ta o kolla upp lite sånna fläktar få se va de finns på marknaden... satt igår o spelade lite på datorn o då jag kom i la mig fick jag en utskällning av sambon för jag va så kall så de måste väl fixas snabbt för husefriden skulle jag tro 
En bra byggfläkt, typ elbjörn är inte fel.
Jag har haft radiatorslingan av ett par veckor här då arbete pågått och handlade två (fläktlösa) konvektorelement på CO för kanske 200.-. st. De värmer klart skapligt för pengen och är ju helt ljudlösa, men det blir mest värme under taket.
Jag har haft radiatorslingan av ett par veckor här då arbete pågått och handlade två (fläktlösa) konvektorelement på CO för kanske 200.-. st. De värmer klart skapligt för pengen och är ju helt ljudlösa, men det blir mest värme under taket.
Det kan svårligen bli dyrt att värma upp ett rum på 3 kvm. Om du låter det hållas varmt även när du inte är där så kryper värmen så småningom ner mot golvet med eller utan fläkt. Ett element på 200W räcker säkert. Är det betonggolv kan du som sagt lägga in en matta och i värsta fall ett par tofflor.
Annars kan du ju ställa in ett par servrar som står på för jämnan.
Erik
Annars kan du ju ställa in ett par servrar som står på för jämnan.
Erik
Köp en liten låg radiator som du sätter inne under datorbordet. Lägg upp fötterna på radiatorn och ha sidorna på bordet täckta så att all värme passerar upp förbi din mage. Mer minimalistiskt än så kan det inte bli i uppvärmning 
Redigerat:
Bra sätt att hålla fötterna varma på kalla betonggolv: Köp sådana där fyrkanter av trå (finns de med plast i underdelen med). Trä är en dålig värmeledare och du får också delvis ett luftskickt mellan golvet och fötter. Om du sen vill lägga en extra matta ovanpå det är valfritt.
Har själv gjort så (utan matta) i ett badrum i ett uthus med helt oisolerad betong rakt på marken. Funkar utmärkt. Betydligt mindre jobb och kostnad än att bryta upp golvet, gräva ut, isolera, gjuta nytt golv.
Har själv gjort så (utan matta) i ett badrum i ett uthus med helt oisolerad betong rakt på marken. Funkar utmärkt. Betydligt mindre jobb och kostnad än att bryta upp golvet, gräva ut, isolera, gjuta nytt golv.
Börja med infravärmestrålare som du placerar där du vill, för att få en skön känsla ungefär som solvärmen, men samtidigt drar du igång ett värmefläktelement nere vid golvet och när denna värme år tillräcklig så stänger du strålvärmen och sitter skönt resten av tiden i källarrummet. När du går därifrån stänger du av all värme.
MIXTRAREN skrev:Börja med infravärmestrålare som du placerar där du vill, för att få en skön känsla ungefär som solvärmen, men samtidigt drar du igång ett värmefläktelement nere vid golvet och när denna värme år tillräcklig så stänger du strålvärmen och sitter skönt resten av tiden i källarrummet. När du går därifrån stänger du av all värme.
känns som de e lite dyrt att köra både infra o värmefläkt kanske... får ta o kolla utbudet o se va man kan hitta som kan passa... men e ju rätt ny i hus så man sparar ju på allt för elräkningen skull... men husefriden e ju lite viktigare
Så klart att komfort kostar, så något får du kompromissa. Laptop, husefrid, källarrum, utgifter för EL. Du kanske får tag på någon som gått Magikursen eventuellt.Frigge skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden