Hej!
Har ett ny instalerat värmesystem med vattenburna radiatorer och vedpanna/acc. tank.
Har läst rätt mycket här på forumet om det här med låg returtemp, strypning av radiatorerna och returen chuntreglering mm.

Nu har jag inte införskaffat någon automatisk styrning ännu, så jag har reglerat manuellt. Har hittat rätt läge på chunten under rådande förhållande.
Det har varit 6-8 gr. varmt ute och jag har haft ca. 23 gr inne. Då har framledn. tempen varit ca. 35 gr och returen ca 25 gr. vilket jag har varit mycket nöjd med.
Jag har även strypt på elementen så att ca. halva elementet känns varmt samt strypt på returen.
Till saken hör också att pumpen sitter på returen och strypningen ca. 5 meter efter pump och 5 m före chunt

Nu till mitt problem.
När jag nu vill höja framledningstempen lite granna så kan jag knappt röra chunten för än tempen rusar 8- 10 gr, dvs. den är mycket känslig.
Har funderat på om det kan bero på att trycket i tanken är så mycket högre än på retursidan pga. strypningen där, de jobbar inte på samma vilkor så att säga.

Har provat med att även strypa tilloppet och då fick jag en lugnare reglering.

Kom gärna med tipps och synpunkter.
Är lite fundersam på hur chuntautomatiken ska kunna jobba under dessa promisser.

Mvh / Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.