1 030 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kökspanna
Halloj
jag har en liten fråga
Jag har en kökspanna som laddar en acc tank på 900l. Använder mig av en laddomat 21 och en rökgas termostat. Nu är frågan. Vid vilken temp är det lagom att laddomaten ska gå igång? Ska man låta kökspanan gå upp i nära koknings temp innan laddomaten ska gå igång eller ska den starta tidigare? Slingan innan laddomaten är inte stor alls så inte mkt volym att värma. Det som är problemet är att jag tycker laddomaten stängs av för sent efter eldning. Men detta kanske inte är nått problem?
jag har en liten fråga
Jag har en kökspanna som laddar en acc tank på 900l. Använder mig av en laddomat 21 och en rökgas termostat. Nu är frågan. Vid vilken temp är det lagom att laddomaten ska gå igång? Ska man låta kökspanan gå upp i nära koknings temp innan laddomaten ska gå igång eller ska den starta tidigare? Slingan innan laddomaten är inte stor alls så inte mkt volym att värma. Det som är problemet är att jag tycker laddomaten stängs av för sent efter eldning. Men detta kanske inte är nått problem?
Har du en kökpanna med termostatreglering tex Lohberger bör du ha en laddventil som öppnar redan vid 61 grader, annars får du aldrig varmt i tanken pga att termostaten reglerar ner vedbrasan ju varmare spisen blir.Cirkpumpen startar oftast med rökgastemperaturen och om det är det du menar med att laddomaten "går" så är det säkert en liten höjning av denna som kan göra susen. I rökkanalen blir det fort 100 grader när du börjar elda och fort mindre när du slutar.
Jag har en termostat med känselkroppen på stosen mellan panna och muren inställd på mittemellan 80-90 grader i övrigt laddomat 21 och Wamsler k 146 panna funkar utmärkt inga andra termiska ventiler än de som sitter i laddomaten behövs.I Wamslers fall rekomenderar man att man avlägsnar pannans termostatreglering vid eldning mot acctank genom att dra ur känselkroppen ur dykröret till höger under en plåt på pannan detta kanske för att motverka det som föregående inlägg beskriver om Lohberger och svårighet att ladda fullt,man eldar alltså med fullt drag och får passa lite på slutet eller om hällen börjar lysa rött.
Redigerat:
Klicka här för att svara