Jag skulle behöva lite åsikter om hur vi skall göra med vårt byte av värmeanläggning, pratar man med försäljare så har ju alla sina argument till varför man skall välja det ena eller det andra systemet.

Förutsättningarna är ett ganska litet parhus i Malmö, 1 1/2 plans med källare, boarea ca 85 kvm + källare ca 45 kvm. Idag en gammal oljepanna från -58 som är inne på sista andningen. Ganska stora sektionsradiatorer i alla rum. Uppskattad förbrukning är ca 16-18000 kwh för uppvärmning + VV.

Investeringskostnaden i båda fallen rör sig runt 80-85000:-, EON tar nämligen ut en bra kostnad för anslutning och installation av fjärrvärme och tittar man runt på lite erbjudanden så verkar det gå att få t.ex. CTC EcoAir 105 + EcoEl installerad och klar för samma summa.

Rörliga priset bör bli ungefär detsamma eller t.o.m. lite lägre för L/V-pumpen med dagens energipriser. EON tar lite över 60 öre/ kwh, så med ett elpris på ca 1.20 och att pumpen ger minst 2 kwh energi på varje kwh el bör pumpen matcha detta, räknar man in EONs fasta kostnad på 3500:- om året så ger det ytterligare 7000 kwh energi från pumpen, nästan halva förbrukningen. Elpriset kan såklart gå upp, men det är ju inget som hindrar EON att låta fjärrvärmepriset "följa med".

Den största nackdelen med pumpen är väl det faktum att man har en utedel som tar plats och kanske väsnas en del, och en kompressor som förr eller senare kommer lägga av. Här har fjärrvärmeanläggningen ett stort plus, det är en väldigt liten och "enkel" anläggning som känns betydligt driftsäkrare.

Jag kan väl också nämna att eldning av andra fossila bränslen som pellets eller ved inte är av intresse, dels vill jag inte ha den extra arbetsinsatsen det kräver och ytorna för pellets/vedförvaring vill jag inte offra. Den stora nackdelen med att sluta elda är ju tyvärr den framöver kalla murstocken och vad det nu medför. Vi har planer på att även slänga in en braskamin, mest för mysfaktorn visserligen, men något kan den kanske bidra till under vinterhalvåret.

Är det någon som gått i samma tankar eller i övrigt har några synpunkter man bör tänka på när man fortsätter fundera.

Jag hade köpt L/V-pump + braskamin för vintertoppeffekten. Fjärrvärmen är oftast alldeles för dyr (de beräknar den för att vara något billigare än direktel och kommer nog fortsätta med det, du kan ju inte byta fjärrvärmeleverantör...).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.