2 247 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hur monteras termostat noggrant?
Hur eliminerar man spel eller glapp emellan delarna när man monterar radiatorventilen och termostaten, och hur vet man att det blivit rätt? Det finns ju möjlighet till rörelseglapp emellan radiatorventilen och stiftet, samt emellan stiftet och termostaten. Man har ju ingen kontroll på detta ifall det finns glapp/spel därinne när man väl skruvat dit alla detaljerna. Om det finns spelrum, så kanske man kan vrida in termostatkroppen halvvägs innan ventilkäglan börja påverkas och då kan man inte lita på graderingen. Dessutom kan man undra över vid vilken temperatur man skall montera termostaten om det skall fungera optimalt, eftersom svällkroppen annars kan påverka ventilens läge åt endera hållet beroende av temperatur om man lyckats eliminera felaktiga spelrum.
Skulle det bli nån millimeter skillnad för varje termostat lär nog skilja just nån milli här och där ,,så mitt tips!...Mät rumstemp manuellt med digital termometer...Så blir det inga övertemper i alla fall...
Mvh
Mvh
Mja, eftersom varje kombination av rum och radiator är unik så kommer termostatens skala så gott som aldrig att stämma med rumstemperaturen. Indexet brukar dessutom vara justerbart.
Jag förstår inte, vad i svaren är det du undrar över?
Olika tillverkare har olika lösingar, de termostatfästen jag har sett har mycket mindre än1 mm i spel. Ja, förutom mina gamla Honeywell, som man kalibrerar i efterhand.
Olika tillverkare har olika lösingar, de termostatfästen jag har sett har mycket mindre än1 mm i spel. Ja, förutom mina gamla Honeywell, som man kalibrerar i efterhand.
Ja, termostatens dymamik är tillräckligt stor för att den ska kunna kompensera för det lilla spel som finns.
Tycker snarare att det är frågan som är konstig. En termostat tillverkas ju för en viss variant av ventil så det är ju inga som helst problem att med hur stor precision man vill anpassa dessa efter varandra. Vad är det som säger att det måste vara ett (oavsiktligt) millimeterstort spel mellan dem? Förstår inte heller ditt resonemang med att man skall skruva på termostaten vid en viss temperatur. Svällkroppen i termostaten SKALL ju påverka ventilens läge. Tycker man det är trögt att skruva på termostaten så skruvar man väl bara upp termostaten på max så går det lättare? Något problem torde det inte vara oavsett hur man gör.MIXTRAREN skrev:
Termostaterna har ju ett P-band på 2 grader i regel så det betyder ju att ett litet fel i anpassningen mellan termostat och ventil, om man nu skulle anta att ett sådant skulle uppstå, inte spelar så väldigt stor roll. Det skiljer alltså bara 2 grader mellan helt öppen och helt stängd ventil och ett spel på t.ex. 1/10-del av stiftets totala rörelse skulle bara innebära 0,2 graders skillnad. Termostaterna gör oftast inte anspråk på någon jätteprecision så en sådan skillnad skulle inte spela någon större roll.
Klicka här för att svara