4 183 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Varmt vatten blir plötsligt kallt.
Hej.
Har en fråga angående värmen på mitt vatten i kåken.
Det är så att jag eldar med ved och eldar mot två stycken accumulatortankar på 500 liter /st.
Men ibland när man duschar så övergår det varma vattnet till att bli kallt. Stänger man då av vattnet och väntar ett tag så är det sedan varmt igen. Vad kan detta bero på? har det något med i och urladdningen av pannan att göra?
Köpte huset för ca 1,5 år sedan och det mesta nere i pannrummet verkar vara ganska nytt.
Tacksam för svar.
Det är så att jag eldar med ved och eldar mot två stycken accumulatortankar på 500 liter /st.
Men ibland när man duschar så övergår det varma vattnet till att bli kallt. Stänger man då av vattnet och väntar ett tag så är det sedan varmt igen. Vad kan detta bero på? har det något med i och urladdningen av pannan att göra?
Köpte huset för ca 1,5 år sedan och det mesta nere i pannrummet verkar vara ganska nytt.
Tacksam för svar.
Kan vara flera orsaker.Belissimo skrev:Hej.
Tacksam för svar.
Jag förutsätter att du har tillräckligt med vatten och värme i tankar och system så att du kan bereda ditt varmvatten oavsett hur det bereds?
Fråga ett alltså: finns det vatten i värmesystemet?
Hur bereds varmvattnet? Är det slingor i tanken eller är det en förrådsberedare?
(slingan kan kanske vara för kort eller kanske igenkalkad eller nåt så att vattnet inte hinner värmas?)
Är det en plattvärmeväxlare typ en tappvarmvattenautomat som bereder varmvattnet?
I så fall kan många saker ställa till det. (laddpump eller annan utrustning kanske krånglar? eller kalk?)
Det kan också vara så att din blandningsventil håller på att ge upp. Den kanske inte klarar av att vara noggrann längre?
Kanske är så enkelt att termostatblandaren (alltså duschblandaren inne i duschen) har nåt fel?
Redigerat:
Om du har förrådsberedare skulle jag tippa på att ledningarna är felanslutna. Gjorde nämnligen detta fel själv då jag kopplade in mitt system. Nu vet jag inte hur ditt system ser ut men för mig var det enkelt att vända på ventilen så vattnet tog rätt väg i beredaren.
Glömde en sak. Detta gäller bara om problemet alltid funnits där. Är det ett nytt problem så är det troligast något i rokes svar.dof skrev:
Klicka här för att svara