Majgårdarna
Ska inte vara något problem skulle jag tro.

Rumstempen mäts 1 gång per minut.Den läser av medelvärdet av föregående och det nya värdet.Dvs ändringar på rumsgivaren påverkar inte termomatic fullt ut förrän efter 2min.

Om skilnaden mellan verklig och önskad framlednings temp är större än 5grader gör motorn stora justeringar.Är avikelsen 1-5grader gör motorn små rörelser med långa pauser emellan.Är avikelsen mindre än 1grader står motorn stilla.

Mvh/A

ok då kan jag vara lugn över min tänkta placering. tack för ett värdefullt svar.

Det nya årets största bump!

Men jag blir inte klok på vitsen med shuntstyrning när man har termostater.
Så förklara för mig =)

1) Du kan ha lägsta möjliga framledningstemperatur vilket ger flera fördelar men olika beroende på vilket värmesystem man har. Med termostat måste du skicka ut högsta temp som kan behövas, eller gå och vrida på shunten lite då och då.

2) Termostater ger inte så jämn temperatur eftersom de påverkas av elementets egna värme. Ojämn temperatur ger större förluster och sämre klimat.

Det är vad jag tycker/tror som lekman :)

Shuntstyrning, det är väl självklart. Varför spola runt 50 gradigt vatten när man kanske bara behöver 27. Vi har provat båda delarna.

Protte

nu när jag har kört med shuntstyrning ett tag så vet jag att det blev skillnad på temperaturen på vattnet till radiatorerna innan runt 55 & nu pendlar det mellan 35 - 45 grader. jag kör med både shuntstyrningen & termostater på radiatorerna

jag hade glömt bort denna tråd

prototypen skrev:
Shuntstyrning, det är väl självklart. Varför spola runt 50 gradigt vatten när man kanske bara behöver 27.
Varför inte? Sliter 50-gradigt vatten mer på rören? :)

-MH- , kan man i något läge, beroende på ventil/termostat/radiatorval i någon kombination få problem med svängningar i regleringen som termostaten gör eller är dom alltid "försiktiga" i regleringen att returtempen ligger stabil?

Det beror nog helt på systemet, hur stort man har det mm. Jag har svårt att tro det med tryckstyrd pump.

Har man småbarn vill man inte ha över 50gr i onödan, annars är det väl bara intresant om man eldar med ved att ha hög framledning.

Håller som best på att trimma in kurvan på min nyinköpta OUMAN EH-800,
Termostaterna kommer också att användas då jag har 1-rörs system lite surt när det kräver högre värme för att få det att räcka runt...

Sen så finns det ju massa andra intresanta funktioner med temp sänkning enlingt tid och/eller hemma / borta styrning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.